Totaal aantal pageviews

woensdag 24 april 2024

Belmonte Arboretum

 Klinkt goed hè: Belmonte Arboretum. Het is een botanische tuin in Wageningen. 

Met mijn vriendin uit Goes, nou ja vlakbij Goes woont ze, doe ik af en toe een dagje. Vaak is dat een stad, die voor ons allebei makkelijk te bereiken is. We hebben ook meermaals een NS-wandeling gedaan: van een station lopen langs een mooie route naar een volgend station. Maar nu had zij dat Arboretum bedacht. Met de trein naar Ede-Wageningen. Daar een OV-fiets huren en op naar de berg. 
Pff, ik heb het geweten. Ik heb een elektrische fiets en dat was deze niet. Nou heb ik echt nog wel de kracht om zo'n tochtje op een gewone fiets te doen, zonder ondersteuning. Dat was het punt niet. 
Maar zo'n fiets heeft terugtrapremmen en daarmee fietsen  heb ik niet meer gedaan sinds mijn twaalfde. Lastig hoor. Vooral omdat ik niet bij de grond kan en dus echt af moet stappen als ik moet stoppen voor een auto. Af springen, zeg maar! 
Maar we kwamen er zonder ongelukken.


Dit terzijde.
Belmonte, daar op de Wageningse berg,  was eerst een landgoed. Daarna kwam het voor wetenschappelijke doeleinden bij de Landbouwhogeschool. En nu is het een stichting en in feite een groot openlucht-natuur-museum.
 

Belmonte heeft de grootste rododendroncollectie van de Benelux en ik vond het adembenemend. Echt. Nog niet alles stond in bloei, maar ik denk dat dat bewust is, zodat er heel lang wat te zien is. 


Er zijn  275 botanische soorten en meer dan 500 gekweekte variëteiten. Ik wist niet veel van rododendrons, afgezien van hoe je het moet spellen. 
Het woord komt uit het Grieks, van rhodos (roos) en dendron (boom). 
Ik heb nooit beseft dat gewone azalea's die ik graag en vaak in huis heb, ook rododendrons zijn.

Verder was er nog veel meer te zien op het gebied van planten, bomen en mensen. Mensen die genoten van een prachtige middag. Net als wij. 


We liepen, praatten en keken. En aan het eind was er een heerlijk terras. Met een mooi uitzicht!


Nog even over die spelling van het woord. Rododendron staat in de woordenlijst. Maar op de bordjes in Belmonte wordt consequent gesproken van Rhododendron. Tja... kweetutooknie.

20 opmerkingen:

Judy zei

Ik zou het met een h schrijven, maar ja, er is zo veel aan spellingsregels veranderd sinds mijn schooltijd, dat ik het met veel woorden ook niet meer weet. Maar met of zonder h... ze zijn prachtig!

KnutzEls zei

Supermooi en dat verveelt nooit.

Sjoerd zei

Ik gebruik altijd mijn eigen grijze spelling, in dit geval Rododendron. De spellingsregels veranderen zo vaak dat ik me daar zelden nog aan hou.

Elizabeth zei

Wat een schoonheid aan bloemen! Je maakte mooie foto's en ze komen heel rustgevend over...
Ik moet altijd goed nadenken over de schrijfwijze van Rhododendron.. of rododendron.
Ik doe het altijd met een h erin!

izerina zei

Wat een bloemenpracht

Emie zei

Wat een plezierige dag is dat geweest. Prachtig al die rodo's (eigen spellingsvariant).

anja zei

Prachtig!
Tip: Het depot. Vlakbij het arboretum. Gratis museum met prachtige beelden en een heerlijk restaurant.

conny's quilts en creaties zei

Wat een prachtige tuin, zeker de moeite met mooi weer en een goede vriendin.
Op internet kun je alleen maar Rhodondenrdons bij tuincentra vinden, met een h , maar ook zonder h snappen we allemaal wat je bedoelt

Bettie zei

Met woordenlijst bedoel ik Woordenlijst Nederlandse Taal: de lijst met de officiële spelling van het Nederlands.

roentare zei

I never learnt the two words that made up rhododendrons. Definitely nothing like roses.

Kitty zei

Wat een bloemenpracht Bettie en wat heb je er een mooie foto's van gemaakt! Klinkt als een heerlijke dag!

Wetenschappelijke benamingen schijnen trouwens weer wel met een h geschreven te worden (Onze Taal), maar wat als de wetenschappelijke naam hetzelfde klinkt als de naam in het dagelijks taalgebruik...? Hahaha, ik plaag maar een beetje hoor...

biebkriebels zei

Mooi die bloemen pracht!

sjannesblog.com zei

In een grijs verleden ben ik daar ook wel eens geweest. Prachtig om alles in bloei te zien op zo'n mooie plek!

Miriam zei

Deze tuin staat ook nog op ons wensenlijstje. Bedankt voor de tip m.b.t. de rodondendrons!

In de weer zei

Wat zijn het toch prachtige planten en dan zoveel bij elkaar.
Snap dat jullie genoten hebben.
Mooi gefotografeerd.

miekequilt zei

Wat een prachtig dagje uit. De tweede foto vind ik heel erg mooi. Hoe je het schrijft ? Ik denk dat ik het zonder h zou doen.

Marthy zei

Prachtig, al die kleuren. Ik ben er ooit eens geweest, ik heb hard zitten denken met wie en waarom. Ik denk een schoonzussendagje, twee dames wonen vlakbij Wageningen.

Iris Flavia zei

Beautiful - we need to visit our Botanical Garden soon! Thank you :-)

Elly zei

Wat een goeie tip. Ik ga er zeker een keer heen. Ook jeugdsentiment. Mijn vader was namelijk azaleakweker.

Elly zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.