Totaal aantal pageviews

donderdag 11 april 2024

Speciaaltje

 Al jaren en jaren word ik verwend met tulpen. Dwz. met tulpenvelden in mijn zeer nabije omgeving. Nog geen tien minuten lopen om precies te zijn. Echt verwend, al die knalkleuren, die rijen en rijen...

Dit jaar nul tulpen in mijn omgeving. Wel veel tulpen te koop voor twee euro per bos. In een kraam aan de weg. Ze zijn prachtig (en sterk), binnenshuis is het genieten. 

Maar dus geen velden. We zagen ze ook niet toen  we met de auto noordwaarts reden. Ja eentje of zo, zonder mogelijkheid om te stoppen. Dus ik begon al ongerust te worden. Zou er een tulpenziekte zijn uitgebroken? Hebben de boeren het massaal opgegeven? 

Deze week besloot ik dan maar eens niet te gaan lopen, maar te fietsen. Een groter bereik. Nog steeds heb ik niet véél velden gespot, maar toch wel een paar. Hier is wat ik zag: 





Mooi hè. En zoals altijd is er één dwarsligger. Een speciaaltje. 
Ik spot die altijd meteen. Ben er op ingesteld denk ik. Je ziet hem hieronder en op afstand op de tweede foto.


Op 'mijn' Klompenmaeckerspad was geen tulp te bekennen dus. Ze hebben wel aan het begin van het pad een fraaie bak geplaatst. Ha,  om het goed te maken denk ik. 

Hoefde niet hoor, want  het is lente. En ook hier was genoeg te zien. Meer dan genoeg. Kijk maar, nóg een speciaaltje! 



20 opmerkingen:

izerina zei

Wat zou de reden zijn?

Judy zei

Zo leuk, die ene odd one out!

Anne zei

Die dwarsligger Bertie, noem je een dwaling ( m’n vader was bloembollenkweker ).

Iris Flavia zei

Glad farmers didn´t give up - I think I took pics of (unnatural?) big tulips yesterday, post to come sometime. To Spring!

Petra zei

Ik zou heel blij zijn als er niet zoveel tulpen om mij heen zouden staan ( ja het is een prachtig gezicht ) maar het is verschrikkelijk hoeveel gif er overheen gaat. Ik liep vorige jaar langs velden waren ze net aan het spuiten ohh dan loop ik vreselijk te balen want je kan geen kant meer op en moet er dus doorheen daar wordt ik zo niet blij van. Wel mooi dus maar er zou minder gespoten moeten worden want door wind zit het echt overal. Groetjes Petra

Bertiebo zei

Een dwaling, dat is mooi. Ik zal hem onthouden onthouden.

Sjoerd zei

Gelukkig bestaat het voorjaar inderdaad uit meer dan alleen tulpen. Hier in het zuiden zie je helemaal geen tulpen, wel aspergevelden.

Charlie zei

Wat een prachtige kleuren van de tulpen 🌷! Jammer dat er weer een dwaling bijzit! (In de vorm van al dat gif).

Kitty zei

Haha, wat grappig zo'n speciaaltje, ja er is er altijd wel één hè? Rob haalt ook altijd tulpen langs de weg, afgelopen week voor de laatste keer dit jaar begreep ik, het seizoen zal wel over zijn.

Bertiebo zei

Kitty, ja ik ging gisteren, maar ze waren er niet meer. Ik wacht nu op de pioenen!

Emie zei

Wat fijn dat we toch jouw bollenvelden te zien krijgen, het blijft een vrolijk gezicht!

roentare zei

Sheets of flowers in the fields are pure beauty!

Floor zei

Het is zeker een prachtig gezicht al die velden, maar gelukkig zijn ze lekker goedkoop te koop bij jou.
Er wordt verschrikkelijk veel gif gebruikt om de grond voor het planten te ontsmetten en ook daarna als ze gaan groeien en bloeien.
Ze moeten volmaakt zijn als ze naar het buitenland gaan, maar dat gaat ten koste van de leefomgeving.
Denk dat veel bollenkwekers er daarom mee stoppen.
Dan maar genieten van een enkel bosje in een vaas.

In de weer zei

Ja dat gif hè, hier stond laatst ook een artikel in de krant over het spuiten van gif op de bloemenvelden.
Hier in Brabant zien we ze steeds meer, vroeger nooit.
Tel daarbij op de oranje grasvelden door het spuiten met Glyfosaat, dan vraag ik me regelmatig af of het wel gezond is, die fietstochten van ons.
Maar zo’n bloemenveld is mooi om te zien, dat is waar. Zou dat nou niet op een andere manier kunnen. Denk het wel !! Maar ja.........

Koffie Digitalix zei

Bijzonder ja, geen tulpenvelden. Terwijl tulpen een belangrijk exportitem is voor Nederland.

kuikentjes zijn altijd <3

Koffie Digitalix zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Piekep zei

Voor jullie gezondheid wel beter, minder tulpen in de buurt!

miekequilt zei

Vreemd dat je geen tulpenvelden zag. En ook vreemd dat je er geen reden voor kon vinden.

Ferrara zei

Ik heb wel eens gehoord dat ze de grond een jaartje laten rusten. Of het waar is weet ik niet.

Marthy zei

Ze zijn mooi, die bollenvelden.