Totaal aantal pageviews

dinsdag 16 april 2024

Geheugen

 Toen ik vijfenveertig jaar geleden in deze stad kwam wonen, had ik hier niet meteen een baan als juf. Dus heb ik eerst even gewerkt  op een school in Amsterdam. Die school herinner ik me niet heel goed meer.  
Toen heb ik een tijd niet gewerkt, want onze kinderen kwamen en kinderopvang was nog niet zo aan de orde. 
Daarná ging ik werken op een school hier in de binnenstad. 

Ik weet precies hoe het gebouw in elkaar zat. Waar mijn groep zat. Waar we de pauzes doorbrachten. Waar het kopieerapparaat stond, waar... Ik weet er heel veel van. Ik werkte een paar jaar in dat gebouw. 
Maar op een gegeven moment verhuisden wij (mijn school en ik) naar een ander gebouw. 

Vorige week moest ik even op die eerste, oude school zijn, er huist nu een andere school.
En ik zag een aantal versieringen die ik erg leuk vind. 
Ze moeten er in mijn tijd gezeten hebben, dat kan niet anders. Maar... ik herinner me er helemaal niets van. Gewoon niet. En dat vind ik heel vreemd. 

Ik moest vorige week eerst boven zijn. 


Tuurlijk, ik had andere prioriteiten toen. Heel andere. Maar dan nog. Zoiets leuks onthou je toch? 
Kijk die vloer dan:


En dan heb ik het nog niet eens gehad over de ramen. In het trappenhuis.  Nóg gekker dat ik dat niet meer weet. 


Geheugen en herinneringen... het zijn rare dingen!

19 opmerkingen:

Sjoerd zei

Ik heb dat ook, mijn oude school bestaat ook nog. Toch ook eens gaan kijken of ik daar nog eens binnen kan geraken. Leuke tip dus.

Judy zei

Je kijkt nu met andere ogen. Dus.

izerina zei

Misschien had je daar toen minder belangstelling voor.Vroegen de leerlingen alle aandacht

KnutzEls zei

Sommige dingen onthoud je beter dan andere. Mooi is het zeker.

roentare zei

I love the patterns though

sjannesblog.com zei

Wel leuk dat je er even terug was. Mooie bouwstijl.

Anoniem zei

Tja, het menselijk brein… 😊
Grt, Kitty

Emie zei

Mooie details in dit schoolgebouw en een bijzondere herontdekking.

anneke broos zei

Wat leuk dat de school nog bestaat.
in Wierden is een oude school omgebouwd tot gezondheidscentrum.
alle oude elementen zijn behouden.Op kale muren zijn oude schoolplaten van Jetses geschilderd.
ik houd ervan om het,,mooie,,te bewaren.

In de weer zei

Prachtig Bettie en mooi dat je het nu laat zien.
Ach je was jong en had waarschijnlijk andere dingen waar je belangstelling naar uitging.
Ongelooflijk hè !

Marieke zei

Ik kan deze school zo voor de geest halen. Mooie tijd. Leuk dat je daar mocht zijn en naast je klus, herinneringen kon ophalen.

Ferrara zei

Waarschijnlijk toch ook een kwestie van leeftijd. Ik ben al jaren weg van, bijvoorbeeld, Jugendstil en vraag me vaak af waarom ik die schoonheid vroeger niet zag. Prachtig dat de elementen in deze school nog te zien zijn.

Floor zei

Wat een schitterende school is dat! Misschien had je toen nog niet zo'n oog voor dat soort dingen, en ben je nu heel anders naar dingen gaan kijken.
Wel heel mooi dat ze het helemaal in de originele staat hebben gelaten.

Iris Flavia zei

Nice memories! I think I remember all classrooms still...

Elizabeth zei

Prachtige oude elementen! Wow, ik houd hiervan. Maar misschien had je er vroeger gewoon geen oog voor..

Anna Lines zei

Bij een bezoek aan Roermond heb ik vergeefs gezocht naar de school waar ik heb leren lezen en schrijven. In mijn geest zie ik weer een lange betegelde gang waar aan weerskanten op iedere 4e rij een rode tegel lag. Bij het naar huis gaan stond ieder meisje in stilte, de armen over elkaar, te wachten op een seintje dat we ons naar de uitgang mochten begeven. Dit was in 1953 toen we met 54 meisjes in de 1e klas zaten.

Marthy zei

Prachtig, ik hou van zulke elementen. Tsja, waarom je je dit niet meer herinnert, ik zou het niet weten. Het enn herinner ik me nog tot in het kleinste detail, voor iets ander moet ik me moeite doen om het naar boven te halen.

miekequilt zei

Wat een mooie school. Ik werkte ook op zo’n school, helaas is hij gesloopt, maar ik heb wel een mooie lamp mee kunnen nemen.
Waarschijnlijk was je toen druk, druk en is het je allemaal niet opgevallen. Ben wel benieuwd wat er nu in dit gebouw zit.

Koffie Digitalix zei

Ik vermoed andere interesses. Ik herken het wel. Kom ook soms op plaatsen van ooit en denk 'hé, was dit er altijd al?'