Totaal aantal pageviews

donderdag 4 april 2024

Vrijheid geef je door

 


Vrijheid, vijf oorlogsjaren waren we die vrijheid kwijt hier in Nederland. Sinds de bevrijding geven we het door. Samen zijn we verantwoordelijk om vrijheid in stand te houden. Daarom herdenken we op 4 mei de oorlogsslachtoffers en vieren we op  5 mei dat we in vrijheid leven. 

Deze tekst staat op de achterkant van deze kaart en voorop is een speldje geprikt. 
Kort geleden heb ik na tien jaar ongeveer voor het eerst weer eens voor de klas gestaan. Met dat speldje op mijn vest geprikt.  
Een groep acht was het,  van een school in onze stad. 
Ik was daar en gaf een les namens comité 40-45. Ik vertelde over de oorlog in het algemeen en over een paar situaties in onze stad. 

Ik was poepzenuwachtig!! De eerste jaren na mijn pensioen heb ik nog vaak ingevallen. Maar nu was het dus echt wel tien jaar geleden.  
Ik was net zo zenuwachtig als vroeger,  als ik na een lange zomervakantie voor het eerst mijn nieuwe klas ontving. De nacht ervoor sliep ik nauwelijks. Als de kinderen tien minuten binnen waren, was het over hoor met die zenuwen. 
En nu, toen ik in die klas was en de kinderen zag zitten, was het ook klaar. 
Het ging goed. Het was een hele lieve klas en ik had het hartstikke naar mijn zin: ik kon het gewoon nog! 
Ik had een fotopresentatie gemaakt en ik had me goed voorbereid. Een aardig kind hielp me fantastisch door de foto's op het juiste moment na een knikje van mij op het digi-bord te laten verschijnen. En de meester zei na afloop dat ze aan mijn lippen hingen. 


Ik vond het zo leuk dat ik me verheug op de volgende les. 
Er horen nog meer activiteiten bij dit vrijwilligerswerk en dat maakt mijn leven best druk, maar het is ook fijn. 

NB: Dit was even ter afwisseling, ik was nog helemaal niet klaar met London. 

23 opmerkingen:

Judy zei

Wat hartstikke goed! En zo leuk dat ze aan je lippen hingen!

Sjoerd zei

Vrijheid is voor ons toch ook een gewapende vrede met politie en een leger om deze vrede en vrijheid te handhaven. Vrijheid moet vrede zijn voor alle mensen.

Sjoerd zei

Dat was even van wat ik er van vind, en staat los van jouw presentatie. Ik vind het super om te gedenken dat we ook in zo'n periode hebben gezeten en dat niet moeten vergeten. Ik vind het knap dat je dat gedaan hebt.

izerina zei

Wat goed,dat je lesgeven nog niet vergeten was en dat het naar meer smaakt

conny's quilts en creaties zei

Lesgeven is net als fietsen, dat verleer je niet meer, maar dat je zenuwachtig was snap ik. Na tien jaar weer voor de klas, mooi actueel onderwerp Fijn dat het goed ging en vertrouwd voelde. Dat je net na de zomer vroeger nerveus was voor je nieuwe klas herken ik ook. Soms zei ik dat tegen zenuwachtige kinderen en dat stelde ze dan gerust, dat juf daar ook wat laat van had.

Kitty zei

Goed gedaan juf!

Marieke zei

Fijn dat je het vertrouwde gevoel weer had. Mooi dat ze aan je lippen hingen. Op naar de volgende les.

In de weer zei

Nou dat is geweldig voor jou, om te merken dat je het gewoon nog kunt.
Eens een goede juf, altijd een goede juf

Emie zei

Dat je juist voor dit onderwerp weer voor de klas gaat staan, vind ik echt fantastisch. Het lijkt meer dan anders nodig dat de volgende generaties leren hoe belangrijk vrijheid en vrede is.

KnutzEls zei

Vrede en vrijheid, meer dan eens goed om aandacht aan te geven.

Charlie zei

Mooi dat je weer een kans had om voor de klas te staan en met zo’n positief onderwerp! En je kan er nog steeds van genieten! En de kinderen ook!

Griemmank zei

Wat leuk! Prachtig, dat de kinderen belangstelling hebben voor een verhaal, dat vertelt MOET worden. En je verleert het vak echt niet, alleen kun je niet meer hele dagen ....

Griemmank zei

verteld natuurlijk.

Janny zei

Wat fijn dat je het nog kon, en dan zo'n goed onderwerp waar de kinderen alle aandacht voor hadden.

miekequilt zei

Wat een mooie les heb je gegeven. Ik draag het speldje ook ieder jaar. Ga je nu ook op andere scholen deze les doen? Of op deze school misschien andere lessen?

Ferrara zei

Goed van je, ga je dit jaar jaar weer? Ik draag het speldje ook ieder jaar.

Miriam zei

Heel waardevol deze lessen! Op onze school wordt dat nog steeds gegeven door Holocaustoverlevers, de laatste keer via een digitale verbinding vanwege de leeftijd van de lesgever. Het maakt zeer veel indruk en dat is goed.

Ineke zei

Wat ontzettend leuk!

Marthy zei

Wat goed van je. Lijkt me enig om te doen.

sjannesblog.com zei

Wat goed! Ik zie het me niet meer doen.

Iris Flavia zei

This post made me smile very big!
Well done, you!

Alet Venhuizen zei

Wel hartstikke leuk om na lange tijd de draad weer op te pakken.

Mrs. T. zei

Dit is echt heel waarde(n)vol vrijwilligerswerk!