Totaal aantal pageviews

woensdag 10 april 2024

Underground

 


Veel mensen hebben een hekel aan de Londonse underground. Ik niet. 

In de eerste plaats omdat die ons brengt waar we willen zijn. Maar ik vind het ook echt leuk. 
Je vindt er geen puinzooi. Het is er nooit koud,  al 'waait'  het op sommige plekken heel erg hard. 
Er is altijd wat te zien. Neem nou de versiering op Marble Arch, die was er eerder niet, nu wel. 
En dan de mensen, de hondjes...


Het is not done om andere mensen te bekijken. Je zit best dicht op en tegenover elkaar,  maar praten maakte ik eigenlijk nog nooit mee en niemand kijkt naar de tegenoverliggende gezichten. Ik ook niet. 
Maar we keken wel even naar onze eigen hoofden natuurlijk. 

Een minpuntje: als je op de  verkeerde plaats op het perron staat kan je soms niet in de trein door de drukte. 
De Londoners wel, die persen zich er in en dat gaat altijd goed, maar ik durf dat niet. Dus dan wachten we de volgende maar af, vanaf een andere plaats. Die komt (bijna) altijd binnen een paar minuten. 

Ik heb niet een keer hoeven staan in zo'n stampvolle metro. Er zijn altijd mensen die opstaan en vriendelijk vragen of ik misschien zou willen zitten. En tegenwoordig aanvaard ik zo'n aanbod in dank. De ritten zijn soms lang, het schudt nogal en dan is het wel echt fijn om te kunnen zitten. Hier in Nederland is nog nooit iemand voor mij opgestaan.

Hoe dan ook, we waren drie nachten en (bijna) drieëneenhalve dag  in London. Ik heb er twaalf keer iets over verteld. Nee hoor, het verveelt ons nooit.   
Ik hoop dat we snel weer in die metro zitten. En die kans is nogal groot...

En voor degenen die het nog onthouden hebben,  de labyrinten in de metro , klik... die zijn er nog steeds. In elke metro die we aandeden. 

11 opmerkingen:

Judy zei

Superleuk om mee te kijken! Vond de underground ook altijd leuk. En in Nederland staan ze ook op in het ov, hoor. Maar misschien komt dat omdat ik een kruk bij me heb. :)

In de weer zei

Mooi die labyrinten en weer mooi om alles te lezen, ik zou zeggen, blijven gaan.
Trouwens, hier in ons land staan ze ook op in het o.v , is onze ervaring.

Sjoerd zei

Ik ben ook een voorstander van die metro, Je hebt als je in Londen bent geen auto meer nodig...

Iris Flavia zei

I think the huge fire "back then" scares off many people still?
In Perth... I repost it - NOT to say London tube is not good enough, but because you made me smile thinking back of it! We were not part of it it´s from YouTube, but I was by myself on Transperth and as in London, people were so polite, I was NEVER afraid, even without Ingo and the train full to the brim.
Let´s see if blogger is willing to do what I want, haha...

Emie zei

Een fijn vooruitzicht dus. En niet alleen voor jullie, ons doe je ook een plezier met al die mooie blogs.

Elizabeth zei

Ik ben er nog nooit geweest en ook niet in de underground... Oh, het lijkt me benauwend!
Het is wel fijn als je zo van A naar B kunt.
En jouw observerend oog ziet altijd iets leuks!

Charlie zei

Leuk ondergronds verhaal!

sjannesblog.com zei

Ook hier in Amsterdam vind ik de metro een super uitvinding. Niks engs aan. Soms een beetje druk, maar ja. En er staat ook wel eens iemand voor me op, jawel hoor.

Kitty zei

Zo vrolijkt zo'n metrostation toch aardig op :)

miekequilt zei

In Parijs pakken we ook vaak de metro. Superhandig. Je komt altijd makkelijk van a naar b he, en er is altijd wel iets te zien.

Marthy zei

Ja, in die grote steden moet je helemaal niet zijn met een auto, je kan met de metro overal komen.