Totaal aantal pageviews

woensdag 3 april 2024

Turing en Pankhurst

 


Hier zie je een paar van de  deeltjes die zijn verschenen in de kinderboekenserie genaamd: Little People BIG DREAMS. Inmiddels zijn het er meer dan honderd.  
Het zijn kinderboeken, rijk geïllustreerd en met een duidelijk, kort verhaal over de hoofdpersoon. 
En die hoofdpersoon is altijd iemand met een droom. Een bekend persoon. 
Ik ga ze niet allemaal verzamelen, dat zeker niet. Maar af en toen als ik in Engeland ben, vind ik het leuk om er eentje te kopen. De laatste keer was dat het deeltje over de Queen: klik

Ik nam me toen al voor om een volgende keer het deel over Alan Turing te kopen en dat deed ik. 


Alan Turing, iemand waar ik ontzettend veel respect voor heb. Zijn leven wordt kort maar overduidelijk beschreven en je ziet hier een van de illustraties. 
Dat is het eind van het boek, als de Britse regering eindelijk excuus maakt voor de behandeling van deze held, voor het verpesten van zijn leven. Alleen omdat hij homo was. 


Emmeline Pankhurst. Ook haar bewonder ik zeer. Ook zij had een droom! Dus dit boekje kocht ik ook. 
De boeken zijn door verschillende mensen geschreven en ook door verschillende mensen geïllustreerd. Allemaal even mooi. 
Ik kocht ze voor mijn eigen plezier, maar ik hoop wel  dat mijn kleinkinderen ze zullen lezen en er wat van leren. 

Ik weet ook al welk boek ik de volgende keer koop, dat is het deel over L.M. Montgomery en zij is de schrijfster van Anne van het Groene Huis (een serie kinderboeken uit mijn top vijf). 
Of Rosa Parks, of allebei. 

De boeken over artiesten, zoals John Lennon en David Bowie sla ik over. 
Er zijn ook een paar deeltjes over mensen die ik niet ken. Die zoek ik dan wel even op natuurlijk. Bijvoorbeeld Jean Michel Basquiat of Megan Rapinoe. 

Ha, en dit deeltje over Charles heb ik niet gekocht. Zijn moeder was interessant en hij waarschijnlijk ook, maar niet speciaal voor mij. 
Maar de tekening op de voorkant... die vind ik echt geweldig. 

Anne Frank is overigens en tot nu toe,  de enige Nederlandse in de Engelse serie. 
Sommige deeltjes zijn ook in het Nederlands verschenen inmiddels. Tot nu toe zijn dat er eenentwintig. 


Nog maar net terug uit London,  mochten we een dagje oppassen in Den Haag. De jongens hadden een vrije dag en we gingen met ze naar het Omniversum. 

Daar was een kleine tentoonstelling over Jane Goodall (zij is toevallig vandaag jarig, negentig wordt ze en ze is nog zeer actief).

Háár verhaal verscheen ook in de Nederlandse serie en lag daar. 
Little people, BIG DREAMS  wordt hier Van klein TOT GROOTS
Ik heb het Jane Goodallboekje ter plekke voorgelezen aan en bekeken met de oudste (8). 
Hij kon 's avonds het hele verhaal aan zijn moeder navertellen. 

En nu denk ik de hele tijd na over welke Nederlander ik zou nomineren voor zo'n boekje als ik het voor het zeggen had. 
Aan wie zouden jullie denken? 



20 opmerkingen:

Judy zei

Wat een ontzettend leuke serie! En zo'n goed voorbeeld voor kinderen. Wij Nederlanders zijn niet zo van de helden. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Ik vind het moeilijk om iemand te noemen. Maar ze zijn er wel, alleen misschien niet zo bekend. Ik vind de Engelse titel Little People Big Dreams beter dan de Nederlandse.

izerina zei

Wat een mooi initiatief. Als kind had ik die boekjes graag gelezen. Misschien een boekje over koningin Juliana?

Alet Venhuizen zei

Oh die zijn leuk!!!
Eentje over Annie M.G Schmidt misschien, of Van Gogh......

Sjoerd zei

Turing was een geniale homo, als je dat nog mag zeggen en een held...

Anoniem zei

Wat een ontzettend leuke serie boekjes zijn dat! Nederlanders genoeg te bedenken! Wij zijn een land van uitvinders. Alles alleen al van de waterwerken bv ir. Lely. Van vroeger Chr. Huygens en ir. Philips of onze astronauten Wubbo Ockels en Andre Kuipers. Maar ook Rembrandt of Mondriaan. In ons land zou je ook aan de 100 kunnen komen, denk ik😁 groet Ien

NM zei

Dr. Aletta Jacobs, Hannie Schaft, Thea Beckman, Annie MG Schmidt

Jolande zei

Oja die boekjes zijn zo leuk. En wat enig dat je dat Nederlandse boekje van Jane Goodall vond net nadat je terug was.
Voor een Nederlands icoon moest ik ook gelijk aan Annie M.G. Schmidt denken.

conny's quilts en creaties zei

Wat een leuke serie. Ik denk meteen aan Aletta Jacobs

Anoniem zei

Turing is weer helemaal van deze tijd, waarin AI de dienst uit gaat maken.
Wat een leuke serie, die boekjes. Ik vind ze ook typisch Engels. In Nederland zou het minder speels worden, droger en daardoor niet zo interessant.
Annie M.G., Aletta Jacobs, Suze Groeneweg en Mary Dresselhuis zouden goeie kandidaten zijn.

Nietzomaarzooo zei

Wat een leuke boekjes!

sjannesblog.com zei

Leuke tentoonstelling, waarbij ik sterk moet denken aanhet boek 'Bedtijd verhalen voor rebelse meisjes ' van Elena Favilli en Francesca Cavallo.

Kitty zei

Wat een leuke serie boekjes. Er zijn in de gouden boekjes reeks ook verhalen verschenen over beroemde mensen. Maar toch een beetje anders. O.a. het meisje met de gouden jurk, over de Nachtwacht of eigenlijk over het meisje dat daar op staat.

Ferrara zei

Jammer dat in de vertaling van de titel de grote dromen zijn weggelaten. Het lijken me leuke boekjes.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Tjeetje wat een leuke boekjes! Ik zou niet weten welke Nederlander het verdient om "geboekt" te worden. Ik zou kiezen tussen een schrijver en een schilder m/v.

miekequilt zei

Wat een mooie serie boekjes. Ik snap dat je daar af en toe een boekje van wilt hebben.

In de weer zei

Echt prachtig, dit soort boekjes.
Over Turing hebben wij ooit een film gezien, heel indrukwekkend.
Zo’n boekje zou wat zijn over Eise Eisinga en het planetarium !

Marthy zei

Aletta Jacobs!

Anoniem zei

Te veel om op te noemen, maar Saskia Uylenburgh en Dina Salomons komen wat mij betreft in aanmerking.

Anneke Kuiper


Iris Flavia zei

That sounds very interesting! For me... Freddie Mercury is missing - is he?
Jane Goodall was on TV in the news yesterday night here :-)

Bertiebo zei

Iris, Freddy Mercury is in the English series!