Totaal aantal pageviews

zaterdag 27 april 2024

Brug

 Onderweg in Friesland zag ik deze opvallende brug Ik ben de laatste jaren best vaak in Friesland geweest voor teenoftander en altijd over deze weg. Maar ik doe altijd iets nuttigs in de auto, ik lees of ik doe iets aan mijn nagels of ik borduur of ik maak de sudoku. En zo zal het gekomen zijn dat ik deze brug tot nu toe volledig had gemist

Deze is geloof ik van de terugweg. Maar dat maakt niet uit. Er zijn er zelfs twee. Twee bruggen genaamd Krúsrak en Dúvelsrak. 

Ik twijfelde nog even of het wel echt hout was, die overspanning. Maar ja hoor dat is het. Echt hout van een produktiebos in New Zealand.  Het probleem of eigenlijk de vraag bij het ontwerp en bij de aanleg,  was of het hout sterk genoeg zou zijn. Het wérd sterk en hard.  Door het met een bepaalde combi te impregneren, werden de cellen van het hout net zo hard als cellen in hard hout. 354 ton hout. 

Mooi vind ik! Het ontwerp was van Onix en Achterbosch Architecten. Zij wonnen de prijsvraag voor een originele en bruikbaar viaductontwerp. Een viaduct over de A7. 

10 opmerkingen:

Judy zei

Hmm, ik weet niet of het mooi vind. Wel bijzonder.

Sjoerd zei

een bijzondere overspanning voor zo'n houten brug.

izerina zei

Die oude bruggen,alsof ze uit een mekano-doos gebouwd zijn,vind ik zo mooi

Emie zei

Wat ben jij een bezig bijtje zeg. Borduren in de auto, het lijkt mij nog niet zo eenvoudig.

Kitty zei

Ik zit altijd mee op te letten als ik in de auto zit. Durf ook geen dutje te doen onderweg. Als ik wil lezen word ik wagenziek, ik doe hooguit eventjes wat op mijn telefoon.

De brug vind ik een prachtig kunstwerk, mooi lijnenspel en knap bedacht!

Koffie Digitalix zei

Ik vind um prachtig ..

Ferrara zei

Bij Sneek. Toen ik ze voor het eerst zag vond ik ze zo log, maar dat went.

miekequilt zei

Wat een mooie brug. Daar wil ik wel een keer voor naar Sneek rijden.

Marthy zei

Mooi.

Josephine zei

Deze bruggen vind ik ook prachtig, ze zijn bijna om de hoek waar ik woon,
een beetje overdreven ongeveer 6 kilometer, en rij er wekelijk onderdoor en langs.
De eerste brug 2008 de Krúsrak konden omwonende meedenken met de naam voor die brug.
Zelf had ik ook vier namen bedacht en doorgegeven maar die waren waarschijnlijk niet
Fries genoeg.