Totaal aantal pageviews

dinsdag 9 april 2024

Nóg een wandeling

 How the City Got Rich takes place at 2.30 pm every Tuesday. The meeting point is just outside the exit of Tower Hill Tube. Meet David P. by the Tower Hill Tram coffee stall

En ja hoor, daar stond David P. op ons te wachten voor weer een London Walk. How London Got Rich. 

Het stroomde van de regen en David P. vond ons en de twee andere deelnemers erg stoer. En dat waren we natuurlijk ook. Het ging overigens best hoor onder een umbrella. En zo'n klein groepje is ook wel fijn. 
De Romeinen zijn in Londinium geweest en vlak bij het beginpunt van deze wandeling is nog een stukje van een Romeinse muur te zien. Meer overblijfselen heb ik nooit gezien

Tot deze gids letterlijk op ons pad kwam. 
Hij leidde ons naar een kapsalon, zo'n beetje halverwege de walk. 

'Ik moet even hier zijn hoor',  zei hij.
'Dit is mijn kapper, kom maar even binnen'. 
Het regende dus dat vond ik niet eens gek. Maar toen moesten we een trap af en daar was een Romeins overblijfsel. Stukje van de Basilica die ooit op het forum stond dat aldaar gelegen was.

Nou moet je wel erg in de Romeinen geïnteresseerd zijn om dit leuk te vinden. 
(Ik ben dat toevallig). 
Maar het gaat om het feit dat je daar naar binnen gaat, uiterst vriendelijk wordt begroet en iets totaal onverwachts ziet. 

David ging er even bij zitten natuurlijk. 


Het was vlakbij the Leadenhall Market en daar wil ik ook nog wel eens een kijkje nemen als het mooi weer is. We waren er nog nooit geweest.


We gingen verder, na o.a. een uitkijkpunt. 
Een hoog uitkijkpunt: The Garden at 120 (Fenchurch Street).  
Er zijn een heleboel van die plekken in London.Maar je moet een aantal al lang van tevoren reserveren en sommige zijn erg duur. Deze niet. 
We konden gewoon naar binnen, tas gecheckt en hup in de lift. Gratis een prachtig uitzicht. 
Nou ja, wij even niet want het regende nog steeds, het glas was beslagen. Aan een kant. Aan de andere kant viel het mee. 
Dat gratis is trouwens belangrijk, want niet alleen zo'n uitkijkpunt is duur,  London is sowieso echt duur. Alleen de musea niet, die zijn gratis.
 




Om kort te gaan, het was een topwandeling. Verkennen van oude steegjes en straten en ontdekken hoe,  o.a. dankzij de koopvaardij, de monarchie, Mercers en Lloyds en nog veel meer,  London zo rijk werd. 
David vertelde veel interessante verhalen. En feiten. 
Wij komen uit Nederland en zoals David zei: London en Nederland zijn allebei rijk geworden door vergelijkbare redenen. 
Dat zagen we op plaatsen waar we zonder onze gids nooit gekomen zouden zijn. 

Enfin,  tenslotte, zoals ik al eerder betoogde: voor mij is het allermooist dat oud/nieuw contrast. Of misschien moet ik het niet als contrast zien, maar als samensmelting




13 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Very nice, despite the rain. I didn´t know museums are for free!

Sjoerd zei

Jammer van de regen, maar ook dat hoort bij londen, dat er op deze foto's heel anders uitziet dan in de tijd dat ik er was. zo'n effe kijken, 30 jaar terug.

izerina zei

Wat boeiend weer allemaal

Judy zei

Wat interessant, die verborgen plekjes! Echt meegenieten doe ik.

In de weer zei

Mooi Bettie, dat je na al die keren Londen nog steeds nieuwe dingen ontdekt.
De foto’s van oud en nieuw bij elkaar heb je prachtig in beeld gebracht.

Mevrouw W. zei

Dat is het leuke van wandelen met een gids: je komt op bijzondere plaatsen en hoort interessante weetjes. En bij mij blijven die weetjes ook altijd veel langer hangen als iemand ze vertelt dan wanneer ik de feiten op internet of in een gids lees.

Emie zei

De waarde van een goede gids is ook nu weer eens bewezen.

Charlie zei

Sluit me bij Emie aan : een goede gids is onmisbaar! En jullie zijn zo goed in Engels dat je het ook goed kan volgen! Prachtig die foto’s van oud en nieuw London.

sjannesblog.com zei

Geweldig zo'n wandeling naar plekken, die je nooit zelf had ontdekt. De foto-tegenstellingen vind ik erg mooi!

roentare zei

This urban series is a fantastic documentary photography

Miriam zei

Ik geniet erg van de Londense verhalen! Zo'n London Walk lijkt me ook wel wat, al zal het moeten wachten tot 2025. Dit jaar zit het er niet in.

Marthy zei

Al de keren dat wij van van een gids gebruik maakten genoten we er echt van. Leuk, deze gids in de kapperstoel.

miekequilt zei

Wat een geweldige wandeling. Zo leuk dat jullie dat doen. je komt op deze manier veel meer over de stad te weten dan met een boekje of zomaar rondlopen.