Totaal aantal pageviews

maandag 1 april 2024

Cats, no dogs

Nog heel even terug naar de mural in wording die ik vorige week liet zien. Ik vertelde toen dat ik een praatje maakte met de jongen die daar aan het schilderen was.  Hij vertelde dat zijn werk volgende week over geschilderd zou zijn. Het enige droge plekje in de omgeving... De foto's waren in een ander mapje terecht gekomen, maar ik vind het leuk om die jongen én het plekje toch nog even te laten zien. Bij dezen dus:




Het regende heel hard in London toen wij er waren. Je zou kunnen zeggen: it was raining cats and dogs.  Murals met honden zag ik trouwens niet. Wel een paar fraaie katten. Maar of die nou met de regen te maken hadden???



Je weet het niet hè. De tweede, dat vond ik echt een hele mooie:


Ik vroeg me ook ineens af waar de uitdrukking 'It's raining cats and dogs' vandáán komt. Want het is toch een beetje een aparte manier van uitdrukken. 
Er zijn verschillende verklaringen las ik. Eentje is dat in de Noorse mythologie katten en honden geassocieerd werden met storm en regen. De Noorse goden stuurden honden en katten mee met storm en regen. Die goden werden ook vaak afgebeeld met honden en katten. 
Een andere verklaring is dat op de zolders van de huizen stro lag. Als het regende werd dat glad en de honden en katten die daar warm en comfortabel huisden,  vielen naar beneden. 


18 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Interesting explanations - and cute murals. In Northern Germany are many houses with straw roofs still. No idea if cats and dogs live in there, though ;-) Only thing I know... come tunder and striking I don´t wanna be there!

Sami zei

I love the cat murals, so sweet.
I agree that that expression is a bit strange :)
Thanks for participating in Monday Murals Bertie.

Kitty zei

Mooie muurschilderingen weer Bettie, knap hoe ze dat maken op zo’n formaat!
De verklaring vind wel bijzonder 🤔

Sjoerd zei

Toch hebben we het hier ook over hondenweer. Zonder de katten te benoemen. Mooie katten murals zijn het zeker.

Judy zei

Ja, gekke uitdrukking eigenlijk.

miekequilt zei

Weer een leuk stukje over Londen. Jammer van het slechte weer.

roentare zei

The cat mural is so cute

In de weer zei

Bijzondere uitdrukking en wij zitten hier zomaar al een kwartier over te praten, grappig.
Mooie katten in dat hondenweer.

Bertiebo zei

Toos ja, dat is echt grappig!

Mae Travels zei

Now I’ll be searching for murals with dogs not cats. Very interesting observation — cat images are so hugely popular.
best, mae at maefood.blogspot.com

Tom zei

...I enjoyed the murals and I never knew where the say 'It's raining cats and dogs' came from. Thanks!

Klara zei

cute kitties

midorilinea zei

These are such beautiful murals, love the colors! Thanks for sharing!

xoxo, Midori

https://www.midorilinea.com/blogs/midori-linea/my-daughters-turns-one-photoshoot

Miriam zei

Leuk dat je het over deze typisch Engelse uitdrukking hebt. Ik moet meteen denken aan een Engels-Nederlands leerlinge die ooit bij mij in groep 8 zat. Ze was zeer taalgevoelig en sprak en schreef perfect Nederlands, hoewel Engels duidelijk haar moedertaal was. Op een keer schreef ze een prachtig verhaal in het Nederlands, waarin het honden en katten regende.

Marthy zei

Prachtige katten murals.

Neeltje zei

Prachtig, die katten!

dee Nambiar zei

A week is too short a life for a mural (after all that work), no?!
Love the cats! So beautifully done! :)

Great finds, Bettie. :)

Ineke zei

Heel erg mooi, vooral die katten 🥰