Totaal aantal pageviews

dinsdag 9 juni 2015

Chinees Lantaarnplantje

Toen ik voor de allereerste keer een echte baan had en een eigen flat had gehuurd (dat ging toen erg makkelijk, ik kreeg hem bijna bij die baan erbij), zette ik die flat vol met planten. Dat was in die tijd zo. Heel veel mensen hadden vensterbanken vol planten. Ik stekte alles wat te stekken viel en werkelijk overal stonden planten. En cactussen. En droogbloemen.
Overal groeiden planten tegenop ook. Niet dat ik er goed voor zorgde, ik had het erg druk in die tijd en als er eentje dood ging nou dat was dan zo.
Maar er zijn veel planten die weinig verzorging nodig hebben, dus die bleven dan over.
Waaronder een Chinees Lantaarnplantje. Een grappig vetplantje dat ook heel weinig vraagt en als vanzelf lange slierten vormt.
Dat stak toen leuk af tegen mijn knaloranje muur. En tegen mijn paarse muur.
Het lijkt wel of er nu weer zo'n 'groene' periode is aangebroken. Je ziet het in de bladen. In tvprogramma's over wonen.
Jarenlang had ik hier nauwelijks planten. Alleen een kamerlinde die altijd weer de geest gaf en soms een bloeiende azalea.  Nu - ik tel even - zijn het er alweer dertien.
Ook een Chinees lantaarnplantje. Ik was er al een tijdje naar op zoek en een paar weken geleden vond ik er een. Echt superleuk.
Een oranje of een paarse muur, dát zie ik er niet meer van komen. Maar de nostalgische gevoelens, de herinneringen aan die flat, waar trouwens bijna niks in stond, die komen wel. Meteen als ik naar dat plantje kijk. De slierten raken nog steeds in de war. Maar ik heb nu meer tijd en haal ze voorzichtig uit elkaar.
Nb. Zat ik gisteren te kijken op haar blog, zie ik dat zij er ook een heeft, al noemt ze het anders.  Het zit gewoon in de lucht. Dát is het.


Dat schoteltje waar mijn plantje op staat, kreeg ik op een rommelmarkt. Niemand wilde het hebben want er was geen kopje bij. Maar ik wel. Voor m'n Chinees lantaarnplantje!


11 opmerkingen:

Pippa's Hus zei

Goedemorgen, ook hier geen planten meer in huis. (wel makkelijk als je op vakantie gaat. ;-)
Maar ik wil er ook wel weer een paar, gek eigenlijk he? Dat we toch allemaal een beetje dezelfde trends volgen. ook al vind ik van mezelf dat ik daar helemaal niet gevoelig voor ben. :-) Maar vind het wel weer leuk, plantjes. XX Esther

Mirjam zei

Hier alleen een drietal heel grote planten in huis. En geen ruimte voor allemaal kleintjes... al vind ik dit Chinees Lantaarntje wel heel erg leuk hoor...
Maar goed dat ik bij het tuincentrum nooit bij de planten voor binnen kijk...hihi...
Fijne dag,
Liefs,
Mirjam

Ineke Jonker zei

Ach ja, mijn tante had er wel 20 op een plankje voor het raam en daarom had zij geen vitrage nodig. Ik vond dat als kind altijd geweldig. Maar de plant 'kindje op moeders schoot 'zou ik zelf wel aan mijn plantenverzameling willen toevoegen, die vond ik als kind ook zo geweldig. Dus wie weet heb ik binnenkort 2 planten. hi hi

Marthy zei

Ik ben niet zo'n trendvolger, maar heb kortgeleden een 'kindje op moeders schoot' gekocht, zomaar, omdat ik ze vroeger ook altijd had en ik zag hem staan in een tuincentrum. En dat 'Chinees lantaarntje' van je vind ik helemaal geweldig, ik zou het zo kopen als ik er eentje tegenkwam. Had ik ook vroeger in het raam hangen samen met de door mijn schoonnmoeder gehaakte gordijntjes.

Bertiebo zei

Jaha, die gehaakte gordijntjes, dat hoorde er precies bij. En dames ik heb ook een kindje op moeders schoot. Eén van de dertien. Ook zeer recent gekocht. Een kindje op moeders schoot kreeg ik voor het eerst als kraamcadeautje. Dat vond ik toen zo origineel.

Jolande zei

Ik had vroeger op mijn zolderkamer ook allemaal planten en ook een Chinees lantaarntje.
Dat heb ik niet meer, maar ik heb altijd wel kamerplanten, ik hou wel van een beetje groen in de vensterbanken.

Wieneke zei

Je had toen toch ook van die geinige erwtjesplantjes? Die zie ik nooit meer.

Hanneke zei

Hier zijn wel planten, niet teveel, want er is weinig vensterbank hier.
Er is een volhouder bij, die is ooit meeverhuisd toen we hier kwamen wonen. Hij moet wel ijzersterk zijn, want ik ben een heel matige verzorger en we wonen hier sinds januari 1981. Ik kan me niet herinneren wanneer ik hem voor het laatst verpot heb. Het is geen schoonheid, maar dekt een hoek wel lekker af tot aan het plafond.
Ooit had ik ook wel Chinese lantaarntjes.

Els04 zei

gezellig!

Unknown zei

Al die plantjes zijn weer hip. Kijk ook eens bij trendy bloemenzaken.

Unknown zei

Al die plantjes zijn weer hip. Kijk ook eens bij trendy bloemenzaken.