Totaal aantal pageviews

dinsdag 2 juni 2015

Koude douche

Af en toe heb ik de behoefte om iets ten behoeve van mijn gezondheid te doen.
Meestal betreft het dan iets makkelijks, iets dat me niet al te veel moeite kost. Zo eet ik bijv iedere dag twee gewelde abrikozen. Omdat het bloeddrukverlagend zou zijn. Dat hou ik dan een tijdje vol en dan verwatert het weer, meestal omdat ik simpelweg vergeet abrikozen te kopen.
Ik neem ook iedere dag een koude douche. Of beter gezegd: ik spoel me helemaal af met koud water.
Ik ben een superkoukleum (mijn elektrische deken gaat misschien in juli een paar weken niet aan en dat dan nog alleen als het heel warm is), dus je snapt dat mij dat koude douchen heel veel moeite heeft gekost. Ik heb dat heel voorzichtig opgebouwd, eerst heel kort m'n benen en zo steeds verder. Op dit moment kan ik echt volledig onder de koude douche staan. Een hele prestatie al zeg ik het zelf.
Waarom ik dat doe? Ik had gelezen dat het goed zou zijn voor de bloedsomloop en voor de huid enzo.

Dus toen gisteren een stuk in de Volkskrant verscheen met als titel 'Is koud douchen goed voor immuunsysteem? ', was ik meteen erg geïnteresseerd.
Wat blijkt? Er is geen wetenschappelijk bewijs dat koud douchen gezondheidswinst oplevert. Sterker nog, er is vrijwel niets over bekend.
Nou, dat heb ik weer. Allemaal voor niks gedaan dus. Voor niks staan bibberen. Voor niks naar adem staan snakken.
Echt een koude douche, dit artikel.
Voortaan weer alleen warm douchen! Tot het goed onderzocht is!

10 opmerkingen:

Ingrid Orens zei

Ocharme meisje toch !! Zoveel afgezien, zoveel gebibberd, en dat alles misschien voor niets !!
Ik leef met je mee... Hier immers nog een koukleum, maar dan wel eentje die nooit het karakter noch discipline gehad heeft om de "koude douches" op te bouwen zoals jij dat hebt gedaan...
Dus bij deze toch een proficiat voor je prestatie, of ze nu gezond zijn of niet, die pijnlijke koude douches...

Marloeskreatief zei

Hier ook een koukleum ,respect dat koud douchen je toch gelukt is , proficiat

KnutzEls zei

Ook ik douche na metkoud water. Baat het niet, het schaadt ook niet. En ik denk dat het wel nut heeft. Maar ja, wetenschappelijk? Ik vind het gewoon best lekker.

Marthy zei

En ook ik douche al jaren na met koud water. Ik ga ook al jaren regelmatig naar de sauna en ik denk dat dit allebei goed voor mijn gezondheid is. Ach, en als dan niet wetenschappelijk bewezen wordt dat het enig nut heeft blijf ik het toch doen want net als Els: ik vind het gewoon lekker.

Marga zei

nou, ik krijg al kippenvel als ik lees over koud douchen!

Mirjam zei

En warm douchen is zeker goed voor je, want het zorgt ervoor dat al je spieren weer even heerlijk kunnen ontspannen, en zich voorbereiden op wat er komen gaat de rest van de dag. Een soort van warming-up voor de dag...
Haha, hier is ook nog maar een paar weekjes de electrische deken van het bed af, maar op dit moment twijfel ik of ik hem er weer op ga leggen... het is zo koud...
Liefs,
Mirjam

Els04 zei

Je hebt er wel karakter van gekweekt, ook al iets he!

KnutzEls zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
KnutzEls zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Jolande zei

Vrijwillig een koude douche nemen??? Echt never nooit.
Als ik jou was zou ik het maar bij de abrikozen houden :-)