Totaal aantal pageviews

woensdag 24 juni 2015

Kiezen en Kiezels

In de gang op mijn school staat een zitje. Met een tafel en daarop wat tijdschriften. Ik moest wachten op een kind en las in een van die tijdschriften dit verhaal. Ik had het al eens eerder gelezen ergens anders, maar deze keer vond ik het mooi genoeg om met jullie te delen:

Op een dag zegt een leraar tegen zijn leerlingen: 'We gaan een experiment doen'.
Hij pakt een grote glazen pot en stopt die vol met grote keien.
'Is de pot vol?' vraagt hij. 'Jazeker', zeggen de leerlingen.
Dan pakt de leraar een zak kiezelsteentjes en schudt ze uit over de keien in de pot. De kiezels glijden in de holtes tussen de keien.
En weer vraagt de leraar: 'Is deze pot vol?'
De leerlingen aarzelen en zeggen: 'Waarschijnlijk niet'.
Nu pakt de leraar een zak zand en strooit het in de pot. Het zand verdeelt zich vlot tussen de keien en de kiezels.
'Is de pot nu vol?'vraagt de leraar. 'Nee',  roepen de leerlingen
De leraar knikt en giet een kan water leeg in de pot.
'Wat laat dit experiment nu zien?' vraagt hij.
Een leerling zegt: 'Het toont aan dat, zelfs als je dag erg vol is, je er altijd nog iets bij kan doen'.
'Nee', zegt de leraar, 'dat bedoel ik niet.
Het laat zien dat je nooit alles in de pot krijgt als je de grote keien er niet als eerste in doet. Stel voor jezelf vast wat de grote keien in je leven zijn: je gezondheid, je kinderen, familie, vrienden, een ideaal, je opleiding, je werk, je vrije tijd?
Als je nou steeds voorrang blijft geven aan kleinigheden zal je leven gevuld zijn met details en zul je weinig tijd over hebben voor de grote dingen in je leven'.

10 opmerkingen:

Katrien zei

Wijze les.
Dankjewel.

Mirjam zei

Ik kende dit verhaal ook al. Een tijdje geleden ook al eens ergens gelezen. Maar het blijft een heel wijze levensles... Goed om er maar weer eens aan herinnerd te worden...
Fijne dag vandaag,
Liefs,
Mirjam

Ingrid Orens zei

Ik kende het ook, en toch doet het me telkens weer even nadenken...

Marthy zei

Heel goed om af en toe eens bij stil te staan, dank je. Eigenlijk net zo iets als "Tel je zegeningen" wat ik vaak doe.

Els04 zei

Merci!

Jeanne zei

Mooi!

Pippa's Hus zei

Mooi, ik ken het verhaal maar goed om nog eens te horen. De postzegels zijn besteld trouwens! :-) xx Esther

Marloeskreatief zei

Mooie wijze woorden

Ineke Jonker zei

Mooi!!

KnutzEls zei

Wijze les!