Totaal aantal pageviews

dinsdag 5 mei 2020

Hier is alles gewoon, dat spreekt...

De burgemeester van onze stad, kreeg een tijd geleden het eerste exemplaar van dit boek aangeboden.
Een prachtig uitziend, dik boek. Zoals de ondertitel zegt, over Hoorn in de Tweede Wereldoorlog.
Een paar maanden later waren we bij B&M te eten en toen kreeg ik een exemplaar aangeboden.
Van Bert.
Hij is niet de schrijver, maar hij was verantwoordelijk voor de vormgeving en de lay-out.


Dit is een soort boek waar ik erg van houd  en mijn interesse in de Tweede Wereldoorlog is bovendien groot.
Dat wist Bert denk ik wel. Ik ben er hartstikke blij mee.



Bert vond trouwens dat ik eerst nog een ander boek moest lezen, voorafgaand aan dit boek.
En dat deed ik dus.
Het was het oorlogsdagboek van Christina Kerkmeijer- de Regt.
De zin die de titel werd van het boek dat ik kreeg, komt uit háár dagboek.
Het zijn allebei geen boeken die je heel snel uit moet lezen.
Ik heb lang over Christina's dagboek gedaan.
Zij was de vrouw van de conservator van  het (mijn) museum en zij en  haar man brachten met een kleine groep al op 10 mei de kostbare kunst uit het museum in veiligheid. In de kelders van het museum, die nog maar net ontdekt waren. IJzeren luiken erover en zandzakken erop. Zulke verhalen...

Het grote  boek is sowieso een boek om aan tafel te lezen. Vierhonderd bladzijden.
Dus ik lees stukje na stukje en met ruim aandacht voor de vele foto's die het boek rijk is.
Bovendien verkeer ik in een soort lees-crisis. Dus het schiet niet echt op.  Maar hee, vijfenzeventig jaar na dato, hoeft dat ook niet. 

Ik ben inmiddels aangeland in het hoofdstuk Jodenvervolging, de banaliteit van het kwaad.
Gisteren met dodenherdenking  las ik over Louis en Cato Agsteribbe. Zij woonden in Hoorn, maar gingen in 1942 met de trein naar Amsterdam. Inwonen bij Cato's  vader.
Daar is hun zoontje Hansje geboren, 27 november 1942.
Hij stierf samen met zijn moeder in Sobibor, 11 juni 1943.

Geen stille tocht dit jaar, maar onze vlag hing halfstok en ik dacht dankzij dit boek aan Cato en Hansje.
Herdenken moet!

18 opmerkingen:

sjannesblog.com zei

Al die verhalen, die nooit vergeten mogen worden. Al die mensen............\

miekequilt zei

Wat mooi dat je dit boek kreeg. Rustig verder lezen, want het zal niet altijd makkelijk zijn.

Judy zei

Ja, dat moet je langzaam lezen. Herdenken moet.

klaproos zei

mooi bertie,

we blijven herdenken en blij zijn dat we het kunnen beleven samen hé
<3

Jeanne zei

Mooi stukje.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

ja... mooi, zoals je dit beschreven hebt...
Inderdaad: herdenken moet!

Vrijheid... 5 mei 2020...
Marlou

orriens nicole zei

Wat attent van Bert en wat leuk ook dat hij je smaak zo goed kent. Ik vind dat soort dingen altijd hartverwarmend.

Nietzomaarzooo zei

Mooi kado van iemand die weet wat je interesse heeft.

schrijfselsvanmij zei

Vrijheid is niet vanzelfsprekend, dat maakt deze crisis ook duidelijk. Herdenken moet.

Sjoerd zei

Mooi zo'n cadeau, dat geeft toch iets extra's en geeft het een plaats waar het afspeelt. Hier in het zuiden liep het heel anders dan in het westen en noorden. Veel Limburgers spreken Duits en werkten reeds net over de grens. Daar kun je volgens mij ook een boek over schrijven.

Marthy zei

Het beroert me nog steeds, zulke verhalen. Ze mogen nooit vergeten worden.

Kitty zei

Herdenken moet zeker!

In de weer zei

Ja onze vlag hing ook halfstok, herdenken moet !
Zó belangrijk.

Het lieve leven... zei

Ja dat ben ik met je eens, mooi dat dit boek jou daarin kon bijstaan.

Ineke zei

Wat een bijzonder goed verhaal!Bedankt voor het delen.

blauwruitje zei

Herdenken moet zeker!

Mirjam Kakelbont zei

Dit is een heel bijzonder boek. Boeken over WOII vragen ook concentratie als je ze goed wilt lezen. Er staat zoveel ellende in maar ook over dappere mensen!
Dank je wel voor het delen ♥

Jeanette Renting zei

Herdenken moet zeker.
Wij keken op 4 mei na de dodenherdenking de film, Bankier van het verzet, Indrukwekkend wat mensen deden met gevaar voor eigen leven.