Totaal aantal pageviews

vrijdag 29 mei 2020

Handel

In mij schuilt een handelaar. Ik heb het altijd heerlijk gevonden om op rommelmarkten te zitten en spullen te verkopen, die ik toch niet meer wilde.
Vaak gedaan. Niet meer sinds we geen auto meer hebben.
En juist nu, na het grote 'Corona-Opruimen', had ik graag willen zitten. Spul genoeg.

Helaas, dat ging dus niet gebeuren. Naar de kringloop, dat ging ook niet natuurlijk.
Dus zo kwam ik op het idee om wat te verkopen via Marktplaats, maar dan de plaatselijke en regio Marktplaats. Zodat het gewoon opgehaald zou kunnen worden, zonder verzendkosten.

Ik maakte een foto van het voorwerp, plaatste die via Facebook,  met een prijs erbij en dan was het afwachten. Als iemand iets wilde hebben, was mijn tekst als volgt:
"Zegt u maar wanneer u het zou willen ophalen. Dan zet ik het kort van tevoren voor mijn deur. U kunt het geld in de brievenbus doen. Wel even naar me zwaaien natuurlijk hè'.

En zo is het gegaan. En ze zwaaiden bijna allemaal.
Ik vroeg kleine prijsjes, want ik wilde van een heleboel dingen af. En kleine prijsjes, dat werkt.
Wat ik dan allemaal verkocht?
Nou bijvoorbeeld deze loeizware bankschroef. Nog van mijn vader geweest natuurlijk. Mooi was-ie wel, met dat roest,  maar ja hij werd nooit gebruikt. Hier werd vaak op geboden. Ook tegen elkaar op.

Ook een leuke verkoop was een dekbed. Een dubbel dekbed, zo eentje waar je 's zomers een deel van af haalt en 's winters weer er op zet.
Ik had het dekbed van tevoren gewassen  en het hing nog te drogen, buiten in het zonnetje, toen iemand het kocht.  Ik gaf  mijn verhaaltje weg over hoe het zou gaan en dat ik zelf niet naar buiten zou komen.
'Als u misschien boodschappen nodig hebt, mevrouw, dan wil ik die best van tevoren voor u doen hoor'.
Zo lief. Later appte deze 'klant' nog dat ze zo blij was met het dekbed en dat het zo heerlijk rook!

Irritant was de vrouw die een mooie kristallen vaas wilde kopen. De prijs was drie euro. De afspraak werd gemaakt en toen zei ze dat ze alleen maar twee-euromunten had. Of ik het ook voor twee euro wilde doen. Of een euro teruggeven. Dat wilde ik dus allebei niet! Ze wilde hem graag en heeft uiteindelijk vier euro betaald. Dat was die vaas overigens meer dan waard.

Enfin, het was leuk om te doen. En het heeft me dus een lege schuur opgeleverd. Nou ja, bijna leeg.
Het heeft me ook vijfennegentig euro opgeleverd en dat geld zou anders via de kringloop naar een goed doel zijn gegaan. Dus heb ik het overgemaakt naar de Voedselbank.
Ik tevreden, klant tevreden, Voedselbank tevreden. Win-win-win.

27 opmerkingen:

Judy zei

Dat heb je goed gedaan! Leuke methode ook!

izerina zei

Een goed idee op die manier. Hier zijn gelukkig de facebook- weggeef en verkoop pagina's ook weer open. Ik had ze gemist.

Floor zei

Leuk om zo op deze manier spullen kwijt te raken, een goed doel te steunen en een lege schuur te hebben.
Ja, zo'n oude bankschroef willen de mensen wel graag, oude spullen zijn tegenwoordig weer geld waard.
Zelf zet ik dingen op de gewone Marktplaats. Gratis af te halen loopt altijd heel goed haha!
Maar zo raak ik ook wel eens iets kwijt wat ik heel graag uit mijn huis wil.
Volgens mij zijn de Kringloopwinkels weer gewoon open hoor, net zoals andere winkels, afstand bewaren.
Weet je wat ook leuk is..... zelf dingen kopen op Marktplaats :-)

mar zei

Mooi verhaal.

klaproos zei

wat súperlief van jou Bertie...

Emie zei

Vooral die mevrouw die ook boodschappen voor je wilde doen is fantastisch!

nicole orriens zei

Wat een mooie verhalen. Vooral die mevrouw die aanbood om even boodschappen te doen. Heel lief!

Sjoerd zei

wellicht een goed idee. Ga ik ook eens proberen...

sjannesblog.com zei

Goede actie

Kitty zei

Goed gedaan. Dorcas is zich aan het voorbereiden om weer open te gaan las ik op FB. Van de andere kringloopwinkels hier weet ik het eigenlijk niet.

Nietzomaarzooo zei

Zo'n zware bankschroef breng je niet even op je fietsje naar de Kringloop. Of een groot dekbed.
Handige methode en inderdaad win-win. Of eigenlijk win-win-win.

Jolande zei

Wat een goede oplossing.
Zelf hou ik helemaal niet van handelen, ik zal ook nooit afdingen als ik ergens ben, wat in het buitenland nog wel eens problemen gaf omdat verkopers niet aan mij wilde verkopen omdat ik niet wilde afdingen.
Gelukkig vind Paul dat wel leuk om te doen dus laat ik hem alles kopen.
Wij hoefden geen opruiming te houden want het is hier al opgeruimd, maar als we eens wat hebben brengen we het naar de kringloop.
Goed dat je het geld aan de voedselbank hebt gegeven, die hebben het hard nodig op het ogenblik.

Jeanette Renting zei

Leuk op deze manier.

Marlou zei

ha Bertiebo,

je brengt me op een idee!
Heb je goed gedaan...

Groetjes van Marlou

.

Marlou zei

ha Bertiebo,

je brengt me op een idee!
Heb je goed gedaan...

Groetjes van Marlou

.

guusje zei

Wat leuk om te doen. Ik verkoop wel eens wat op de gewone Marktplaats. Alleen maar goeie ervaringen en leuke reacties. Ook zelf wel eens op een rommelmarkt gestaan en toen we nog in Engeland woonden op de plaatselijke veiling gekocht en verkocht. Dat was echt geweldig. Mijn grasmaaier voor 1 pond gebruik ik hier alweer jaren. "Onze" kringloop hier was gewoon open en ik heb er de afgelopen tijd veel naar toegebracht. Leeg is ons huis nog lang niet.

biebkriebels zei

Je bent goed bezig, dat ruimt lekker op. Die bankschroef is een hele hijs inderdaad.

Els04 zei

Lief van je!

Matroos Beek zei

Wat leuk. Dat ga ik ook doen als hier volgend jaar heel wat weg moet. Je brengt me op ideeën. Wat erg van die vrouw met die kristallen vaas. Sommige mensen hebben echt geen schaamte.

Matroos Beek zei

Unknow... Ik ben het, matroos Beek. Moet even mijn mailadres bijwerken...

miekequilt zei

Goed bezig, Bertie. Leuk om zo een zakcentje te verdienen en wat goed dat je het aan de voedselbank schonk.

Marleen zei

Iedereen blij. Mooi.

Mrs. T. zei

Wat een heerlijk verhaal. En zo lief dat je het geld dan ook weer wegschenkt.

Marthy zei

Ik hou ook wel van een beetje handelen en ben er ook echt goed in. Veel verkocht via Marktplaats de laatste maanden voor de Corona uitbraak. Maar nog meer naar de kringloop gebracht, ook hele goede dingen waar men echt blij mee was. En ook veel weggegeven zonder dat ik er geld voor wilde hebben. Als iemand er blij mee was was ik tevreden.

Ferrara zei

Goed doel, de voedselbank. Ik schoot in de lach van de foto en de tekst ernaast over portokosten. Zo'n leuke combinatie. Schaamteloos om zo af te dingen op een kristallen vaas.

Sami zei

You did some good business. My son would have bought that vice from you as he collects and then repairs old tools.
So nice of you to donate the proceeds to Foodbank, I'm sure they need it more than ever nowadays. Have a lovely weekend

Alet Venhuizen zei

Geweldig. Met een glimlach je verhaal gelezen. X