Totaal aantal pageviews

vrijdag 22 mei 2020

Papavers in de tuin

Zondag was Anna hier, op afstand in de tuin, met haar moeder en haar zusjes.


Ze verwonderde zich over de dikke knoppen van de papavers. Er was er net eentje opengegaan en dan valt dat buitenste hoesje er af. Anna dacht eerst dat het een heel grote rups was. Iewww...
Ik zei haar dat ze een knop mocht plukken om open te maken en te kijken hoe het van binnen er uit zag en dat deed ze. Met veel belangstelling. De zaden verspreidde ze zorgvuldig over de rest van de tuin. Die zullen denk ik niet opkomen, maar ik vond het leuk dat ze zo goed keek.

Het is toch ook bijzonder hè.  En niet alleen voor een 7-jarige.
Er zijn nog heel wat knoppen en er bloeien er inmiddels nog meer. Dat is nou echt 'in volle glorie'.


En over de tuin gesproken, we hebben een arsenaal aan potten staan en behoorlijk veel gezaaid. Het ziet er allemaal veelbelovend uit.

We zijn trouwens wel overgegaan tot het opvangen van douche water om dat voor de planten te gebruiken. Want die droogte... die is niet zo veelbelovend. 

26 opmerkingen:

Floor zei

Probeer ook altijd heel zuinig te zijn met water, heb ook een heel erg laag verbruik aan het eind van het jaar. Maar douchewater opvangen hoe doe je dat??????

Leuk om zo'n bloemknop eens helemaal te ontleden, de natuur is zo'n groot wonder.
Succes met je gezaaide plantjes!

izerina zei

Heerlijk zo'n onderzoekend kind. Ik gooi ook altijd het waswater van de groenten of overschot van thee in de tuin

nicole orriens zei

Wat mooi dat ze zich zo kan verwonderen en interesseren voor wat er groeit en bloeit!

Alet Venhuizen zei

Ze zijn prachtig de Papavers. Zowel in knop als in bloei en zelfs uitgebloeid.

miekequilt zei

Heerlijk, zo'n kleindochter. En wat fijn dat haar zusjes en moeder er ook waren. Ik ga me aanwennen om zuiniger met water te zijn.

Marlou zei

Mooi!

Lot zei

Sinds een paar dagen heb ik een emmer in de keuken en door zorgvuldig te zijn kom ik wel tot 2 emmers per dag.
Ik zet ook een bak in de wasbak want het gebeurt zo vaak dat je alleen je handen even afspoelt omdat ze bv plakkerig zijn en dat is prima water voor de tuin
Douche water spoelen we het toilet al mee

klaproos zei

prachtig vind ik ze :-)

schrijfselsvanmij zei

Dat van dat douchewater, daar ben ik ook benieuwd naar. In de tuin gebruik ik normaliter regenwater maar de vaten zijn helaas weer leeg

Jolande zei

Mooie plant en leuk dat Anna er zoveel belangstelling voor had.

Nietzomaarzooo zei

Dat douchewater (het water wat doorstroomt als mijn water op temperatuur komt) dat doe ik ook nog steeds. Vooral als ik zie hoeveel er gewoon het putje instroomt. In de keuken idem.

Prachtige Papavers en prachtig ook dat kleindochter dat interesseert. Heb ook wat zaaigoed in potten staan, maar van de week was het daarin grote slakkenvergadering! Dus heb er maar koffieprut overheen gestrooid en hoop dat ze een andere vergaderplek kiezen. Weer even opnieuw zaaien.

sjannesblog.com zei

Jaloersmakend zo'n tuin en dat lekkere grutten erin.

Els04 zei

mooi mooi mooi en goed idee het douche water!

Bertiebo zei

Floor en Inge: gewoon een emmer of een teiltje neer zetten en om te beginnen het water opvangen dat valt voor je douche warm is. Verder gebruik ik heel weinig zeep, maar als ik dat wel doe, zet ik de douche even uit tijdens het zepen. Zelfde met haren wassen. Haar nat maken. Douche even uit. Shampoo erin. Dan pas spoelen. Bij het afspoelen, even snel de zeep eraf of de shampoo eruit en daarna ga ik nog even in dat teiltje staan en vang ik weer water op. Sowieso korter douchen. Koud water zal ook wel de hoeveelheid gebruikt water verminderen, maar hoewel ik dat 's zomers vaak doe, ben ik daar op dit moment helemaal niet aan toe. Dat is het.

Kitty zei

Hier gaat alles door het putje en de gootsteen... *bloos*. Nooit bij stilgestaan... Goeie tips, ik zal het eens in de huisvergadering gooien. Denk dat ik de douche er niet door krijg, maar de keuken geef ik een goede kans. Alle beetjes helpen, toch?

Sjoerd zei

Ik heb twee hele grote regentonnen die waren na de winter vol, maar nu bijna helemaal leeg. Leuk als die kinderen op die manier een plant ontdekken. Ik heb ook nog wat van de grote knoppen.

Judy zei

Leuk dat kleindochter zo in de natuur is geinteresseerd!
Ben hier ook bezig met potten op het balkon. Dat water opvangen is een goed idee.

Ferrara zei

Leuk, zo'n leergierige kleindochter.

Anoniem zei

Betere lessen kan Anna niet krijgen. Zo mooi om het zelf te ontdekken.

Marthy zei

Prachtig, die papavers. Door een keukenboiler in je keukenkastje heb je direct warm water.
Je spoelt namelijk niet eerst een aantal liters koud water weg. Voor even 100 euro heb je er al een. In het oude huis heb ik er 20 jaar veel plezier van gehad, nooit stuk geweest, doet het nog steeds. In Frankrijk heb ik een keukenboiler die in de plint past, neemt zelfs geen ruimte in in je keukenkastje.

Marleen zei

Papavers zijn geweldig! Leuk ook al die bakken in de tuin.

mar zei

En je gekweekte groente is al lekker schoon.🤣

Sjaantje zei

Ik vind papavers zó mooi. Ik vraag me nu pas af waarom ik die eigenlijk niet in de tuin heb?
Over het douche- en keukenwater heb je me aan het denken gezet...

Mrs. T. zei

Zo mooi die klaprozen.

blauwruitje zei

Mooi al die bloemen in de tuin. Hier doen de zaailingen het ook goed maar inderdaad die droogte. Hoe ga je dat doen douchewater opvangen?

Jolande zei

De droogte is hier momenteel zo erg dat in een dorp een paar kilometer verderop al voor de tweede avond geen water uit de kraan komt.
Voor 42 gemeenten (waaronder die van ons) is een sproeiverbod afgekondigd en het is pas mei, dus ik hou mijn hart vast voor de zomer.