Totaal aantal pageviews

zaterdag 30 mei 2020

Coquette sloofjes

Ik ben in het rijke bezit van een halfjaar Libelles uit 1950. Ingebonden.
Het is een bron van vreugde. Ik kijk er met enige regelmaat in, maar het was nu al een tijd geleden.
Voorin zit een inhoudsopgave, op thema.
Recepten, naaien, haken en breien, fraaie handwerken, bloemen en planten, onze huisdieren, muziek, opera en toneel, film, opvoeding, sociale en andere problemen, voor gedrag een  '10', schoonheid, knutselen, geneeskunde, vreemde landen en steden, sport en diversen. En dan natuurlijk de reclames.

Echt zo leuk om te zien. 1950. Wat ontzettend lang geleden is dat.
Ik was nog net niet geboren. Overigens heb ik dit niet van mijn moeder. Die had een ander blad in laten binden, getiteld Wij Vrouwen.

Dit boek kocht ik op een rommelmarkt.
Ik dacht ik ga het boek opendoen en waar ik uitkom, dát laat ik zien. Dat zijn dus de coquette sloofjes. Met erbij een heel verhaal:  

De tijd dat wij, dikwijls noodgedwongen, een oud jurkje in huis afdroegen, is nu wel voorbij. De meeste jonge vrouwen, die zelf haar huishouden doen, kiezen voor het werk in de morgen een fris katoenen jurkje dat goed wasbaar is. Is er 's middags nog werk te doen, dan zijn deze kleine coquette schortjes over het meer geklede japonnetje een flatteuze oplossing. 

Ik ben van plan nog wel eens vaker wat te laten zien uit dit boek. Jullie mogen zeggen welk thema.


29 opmerkingen:

Coby Breitner zei

Heerlijk oude tijdschriften. Ik heb zelf heel oude Ariadnes en die zijn ook leuk.

KnutzEls zei

Met smock werk, dat is lang geleden. Geleerd op de lagere school. Nooit meer gedaan. Nostalgie puur. Leuk die oude tijdschriften.

Anne zei

Oh, zalig! Mij kan je alvast heel erg plezieren hiermee!
Graag de thema's opvoeding en voor gedrag een 10 :-) En eigenlijk maakt het niet uit, laat maar komen, gelijk wat!

Emie zei

Het is mijn geboorte jaar dus inderdaad ontzettend lang geleden. Je doet mij een plezier met het thema recepten.

miekequilt zei

Enig die sloofjes. Ik zou graag iets over handwerken zien. Je krijgt vast heel wisselende vragen en eigenlijk maakt het me niet uit, alles is leuk, denk ik. Fijn weekend!

izerina zei

Wat leuk. Staan er ook huishoudtips in?

Judy zei

Wat leuk! Grappig die onderwerpen. Wat moet ik me nu voorstellen bij: voor gedrag een 10? Ik weet nog wel dat je daarvoor een cijfer op je rapport kreeg. Absurd eigenlijk.

Sjoerd zei

Muziek uit die tijd lijkt me wel leuk. Dat was voordat de rolling coaster eroverheen kwam...

mar zei

Alle thema's lijken me wel leuk.

Neeltje zei

Ĺeuk, die oude tijdschriften.

Mevrouw W. zei

Ik denk dat ik alle thema's wel leuk ga vinden...

Kitty zei

Jahaaa, gedrag en vlijt stonden ook op mijn rapport, ik ben ook wel benieuwd naar 'voor gedrag een 10'

guusje zei

O wat leuk! Ben benieuwd welk half jaar? Het is mijn geboortejaar en mijn geboortedatum onthoudt iedereen altijd!
Die is nl. zo makkelijk.

Jolande zei

Het thema knutselen lijkt me leuk, ben benieuwd wat ze in die tijd deden op dat gebied.

schrijfselsvanmij zei

Iets met haken?

Nietzomaarzooo zei

Heb ik nu als oorwurm "Kleine kokette Katinka". Huishoudtips lijken me wel geinig om te lezen, maar sowieso een mooi tijdsbeeld. Dus alle onderwerpen zal ik vast en zeker over meelezen.

Ferrara zei

Wat leuk. Ik ben van 49 en met Libelle opgegroeid. Smockwerk zag je ook op kinderjurkjes. Ik heb ze vast gedragen.

Ageeth Mooij zei

Eén of meerdere keren per dag omkleden, wat een werk allemaal!
Mijn moeder was van alle markten thuis en maakte voor mijn zusje (geboren in 1973) hippe jurkjes met smockwerk.

biebkriebels zei

Ik ben gek op tijdschriften en deze oude vind ik zo leuk om te bekijken. Je krijgt echt een tijdsbeeld van, een geborduurd schortje, wat schattig. Mijn moeder had ook de Libelle.

Jeanette Renting zei

Heerlijk. Volgens mij is alles leuk, dus laat maar zien!!

Floor zei

Je hebt al veel reacties. Ja, iedereen vindt een oud blad leuk, omdat de tips en artikelen vaak zo achterhaald zijn.
Zelf vind ik het wel leuk om te lezen hoe je als huisvrouw het huishouden hoorde te doen.
Dat was aan strenge regels gebonden dat weet ik wel.
Die schortjes.... heel braaf hoor :-)

klaproos zei

wat gaaf om te zien.
ik heb eens een oud boek gehad.. hoe hoort het eigenlijk, en wat daar in stond was echt hilarisch...
jammer dat het weg is ...

Matroos Beek zei

Schitterend! Daar zie en lees ik graag meer over.

Marthy zei

Een oneindige bron van plezier. dit boek.

blauwruitje zei

Ach wat een tijd geleden. Hoe anders waren de inzichten toen. Mooie boek hoor.

Alet Venhuizen zei

Geweldig!

Els04 zei

tof!

In de weer zei

Daar staat genoeg leuks in, laat maar gewoon openvallen !

Jeanne zei

Leuk!
Handwerken maar.
En recepten.