Totaal aantal pageviews

zondag 10 mei 2020

De kunst ligt op straat

'Jullie waren altijd zo veel weg en naar musea en zo, mis je dat niet vreselijk, nu?'
Die vraag is me de afgelopen tijd verschillende keren gesteld.
Mijn antwoord was iedere keer nee. Ik ben nog maar nauwelijks toegekomen aan al die museumrondleidingen in zowat elk museum ter wereld.
En trouwens, er is overal van alles te zien. Als je kijkt...
De oogst van de laatste dagen:


Twee kunstwerken die we gisteren aantroffen op ons eigen pleintje voor de deur.
Zo leuk, feestelijk bijna.
Ik weet jammer genoeg niet welke buur zo in actie is geweest. In ieder geval iemand die toevallig stoepkrijt bij de hand had.
Ik dacht 'wow, dat is leuk' en dat was het, maar tijdens onze wandeling, inmiddels wel drie kwartier verderop, zagen we weer iets dergelijks. Dus misschien is het wel een rage of zo.
En als ik nou nog juf was, ging ik maandag met de kinderen, het hele schoolplein versieren.


Verder: bij ons op de dijk, staan beelden. Het is een echte beeldenroute.  Daar heb ik het al eens over gehad. Bij ieder beeld staat een bordje, met een code en dan kan je opzoeken wie wat en waar.
Ik vind lang niet alle beelden die er staan mooi. Ik ben ook meer van de schilderkunst dan van de beeldhouwkunst.
Maar zo'n route is leuk. En als je het niks zou vinden, kijk je gewoon de andere kant op. Daar is het IJsselmeer en dat is altijd prachtig.
We zagen een nieuw beeld.  Een leukerd:



Het heet Praatjes en Gaatjes en de maker is Erik Dolfij. Wil je meer van zijn werk zien: klik
Nou, zie je wel. Overal is wat te zien!

18 opmerkingen:

sjannesblog.com zei

Wat een leukerd, die laatste.

Floor zei

Merk ook dat er naast alle ellende en de dingen die niet meer mogen, toch ook veel leuks gebeurd.
Elke mooie dag zit het park hier vol (op afstand) met mensen die gezellig samen op de grond aan het eten zijn. Zoveel gezelligheid heb ik in die 35 jaar dat ik hier woon nog niet gezien.
Officieel mag dat niet eens die kunstwerken met stoepkrijt op straat, daar zijn studenten hier in Utrecht eens voor beboet :-(
Belachelijk natuurlijk, want het verdwijnt vanzelf weer, maar fleurt het nu even leuk op.

Emie zei

Onze kleinkinderen hebben de zelfde stoepkrijt kunst werken gemaakt en haalden het idee van Pinterest. Bij de Action was het stoepkrijt niet meer aan te slepen, het is inderdaad een rage geworden. Maar wel een hele leuke!

Judy zei

Prachtige stoepkrijtkunst! Leuk is dat, zo'n rage! En die Dolfij maakt leuke dingen!

mar zei

Leuk dat stoepkrijten. Goed idee om het hele schoolplein mee te versieren.

Jolande zei

Al in het begin van de lockdown periode heb ik (in Nederland) oproepen gezien om je stoep te versieren en daar ook hele leuke foto's van gezien. Net als de beren actie, het staat vrolijk en is leuk voor de mensen die wandelen. Helaas hebben wij geen stoepkrijt in huis.

Kitty zei

Die is zeker leuk!
De krijtkunstwerken zie je ook op FB. Omdat we niet zo veel kunnen door de crisis staan daar meer dan ooit activiteiten. Wordt ook op muren gedaan: afplakken en gaan met die banaan :)

Sjoerd zei

Ach, zo leren we ook eens om anders te kijken naar de omgeving. Ik hou wel van straatkunst.

klaproos zei

ik vind het prachtig, mensen hebebn zóveel talent om leuke dingen mee te doen, deze tijd spreekt hun talent wel aan denk ik, en hun fantasie..
heeft het toch iets nuttigs

Neeltje zei

Veel moois ligt pal voor onze voeten of is binnen handbereik.

Nietzomaarzooo zei

Leuk is dat, te zien dat mensen iets anders doen en ontdekken dat ze misschien wel talent hebben voor tekenen, stoepschilderen of even helemaal los zijn van corona-gedachten tijdens dat stoepkrijten. Of ernaar kijken. Als dat de winst is van deze tijd, dan is dat mooi meegenomen. Ontdek nieuwe bezigheden of talenten.

Ferrara zei

Corona brengt heel wat creativiteit op gang. Wat een leuk beeld met die handjes in het gras.

schrijfselsvanmij zei

Wat een leuk beeld!

biebkriebels zei

Daar is echt een kunstenaar bezig geweest met krijt op de straat. Mooi gedaan.Die Dolfij is leuk bezig!

Marthy zei

Erg leuk dat beeld maar van die tekeningen met stoepkrijt zou ik ook heel blij worden voor mijn deur.

Het lieve leven... zei

Als je kijkt...je zegt het mooi. Zo is het...er is altijd iets te zien!

Marleen zei

Erg leuke straatkunst, zowel de tekeningen als het beeld.

Els04 zei

Het krijt is zo mooi!