Totaal aantal pageviews

woensdag 27 mei 2020

Gevelstenen

Op onze wandeling door de stad, let ik op van alles en nog wat, maar dus ook zoals ik gisteren al zei, op gevelstenen.
Ik hou ervan en en er zijn er echt heel veel in Hoorn. Ik vind het leuk om er een paar te laten zien.
Deze bijvoorbeeld is tamelijk nieuw.

Ik vind hem niet per se mooi, maar wel erg leuk. Vooral omdat ik weet wat de gedachte achter de steen is.
Deze is namelijk te vinden naast Huis Bonck, waar ik gastvrouw ben, maar nu even niet.  
Links staat van boven naar beneden geschreven DE VISSER. En je ziet ook een visser die uit zijn mand twee visjes geeft aan een jong iemand. Die visser, dat is menéér de Visser, John de Visser. 
Hij was eigenaar van Huis Bonck en van het pand er naast, waar deze steen zit. 
De twee vissen symboliseren deze panden. 
Meneer de Visser draagt ze over aan een jong Hendrickje de Keyser, aan Vereniging Hendrick de Keyser , de huidige eigenaar van de panden. 
Zo wordt geschiedenis gemaakt. 

Ik laat er nog eentje zien. Dat is er een die ik al vaak gezien heb en die me iedere keer weer een beetje vertedert. Waarom weet ik ook niet. 

Ik heb zelf een heel ander beeld bij een zeepaard, maar zo kan het natuurlijk ook. Kijk, de benen hebben zelfs zwemvliezen. 
Wat dit te betekenen heeft is niet bekend. Wel is bekend dat een afbeelding van een zeepaard vaker voorkomt en wel bij een zeemanskroeg. Maar of er hier ook echt zo'n kroeg was, dat weet men niet. 

Als ik ergens anders ben (als ik ergens anders was, vroeger!) en ik zie een gevelsteen, probeer ik er altijd wel achter te komen wat die te betekenen had. Voor Hoorn is dat makkelijk; ik heb gewoon een boek , genaamd Hoornse Gevelstenen en andere Huistekens, van H. Overbeek. En daar staan ongeveer alle gevelstenen in,  die deze stad stelt. 
Voor buiten Hoorn, kun je ook even kijken bij blogster Ferrara, daar is echt zoveel te zien en te vinden. Geweldig. Klik

23 opmerkingen:

Neeltje zei

Je kijkt goed rond! Mooi!

klaproos zei

dat is een leuke hobby bertie, zo kom je in elke stad wel stenen tegen denk ik

Miriam zei

We wonen in Utrecht en daar zijn ook genoeg gevelstenen te zien. Maar tegenwoordig worden de stenen soms ook teruggeplaatst op een nieuw pand of er worden nieuwe "oude" stenen bedacht. Ik heb daar een beetje mijn twijfels bij, soms is het in mijn ogen een beetje te historiserend. Op een moderne manier vormgegeven nieuwe stenen vind ik dan wel weer heel leuk ...

Emie zei

Zo is er, ook dicht bij huis, van alles te zien. Zeker in steden met een historische kern.

KnutzEls zei

Leuk om telkens wat anders te zien. En na te pluizen. Geschiedenis blijft boeiend.

Judy zei

Interessant, de verhalen die de stenen vertellen. Ook recentere. Er is ook een gevelstenen website, geloof ik.

Marlou zei

ha Bertiebo,

lekker he... een beetje omhoog kijken in je eigen stad.
Je ziet van alles...

Groetjes!
Marlou

mar zei

Zo blijft het wandelen genieten.

Bertiebo zei

Judy, ja. En die vind je bij Ferrara

Jolande zei

Mooi die gevelstenen. Ik maak er ook vaak foto's van.

guusje zei

Als ik ergens anders was, en ja, dat was ik, afgelopen zaterdag. In Hoorn, of all places. Een tijdje niet geweest. Het is en blijft bijzonder. Heerlijk gewandeld.

Ferrara zei

Mooi verslag. En uiteraard staat dat boek over Hoorn hier ook in de kast. Leuk dat je naar de kerninventarisatie verwijst. Meneer F. is er nog altijd druk mee.

Nietzomaarzooo zei

Altijd interessant die uitleg achter het plaatje.

Sjoerd zei

Gevelstenen vind ik ook mooi en er zijn meer mensen die zich daarvoor interesseren. zie: http://www.gevelstenen.net/

biebkriebels zei

Ja ik heb ze een tijdje in Amsterdam opgezocht, zijn leuk om te zien. Je loopt er vaak gedachteloos aan voorbij. Er is een ook een website van Amsterdamse gevelstenen.

Willy zei

Als we goed om ons heen kijken is er veel te zien. Leuk om er dan ook meer over te weten.

Marthy zei

Dat verhaal bij de bovenste doet het hem. Als wij naar oudste zoon in Scheveningen rijden zie ik op een druk kruispunt altijd zo'n mooie gevelsteen. Telkens wordt mijn oog er naar getrokken. De volgende keer moet Mart dan maar een zijweg in rijden zodat ik een foto kan nemen....

sjannesblog.com zei

Het is een pracht!

nicole orriens zei

Wat mooi zeg! Ik ga ook eens opletten of er ik ergens gevelstenen zie. Misschien in de stad van Doetinchem?

miekequilt zei

Ik vind eigenlijk al die gevelstenen mooi.

In de weer zei

Ja leuk, bij Ferrara zijn er veel te zien hè !
Wandel ze, dan kom je van alles tegen !

Marleen zei

Er zit altijd wel een mooi verhaal bij. Deze zijn leuk!

Mirjam Kakelbont zei

Vooral de combinatie van stenen en hun verhaal erbij, doet het 'm!