Totaal aantal pageviews

dinsdag 11 januari 2022

Druk

 

Nee, ik heb het niet bijzonder druk, dit gaat over film. 

Sinds het begin van Corona heb ik twee films gezien in het filmhuis. Dat is natuurlijk ontzettend weinig voor een trouwe filmganger als ik ben/was. 
Het hadden er makkelijk meer kunnen zijn hoor, want het was,  Coronagesproken,  goed geregeld in onze Cinema. Mijn man is daar vrijwilliger, dus ik wist dat uit de eerste hand. 

Maar toch vond ik het een onprettig idee om met allerlei andere mensen in het donker in een zaal te zitten. En dat vind ik nog steeds eigenlijk. 
Nu hoef ik er niet over na te denken, maar als het morgen weer zou mogen, ga ik nog niet.
En heb ik het nou zo gemist? Nee dat kan ik niet zeggen. Heel raar. 
De sfeer heb ik gemist, een beetje. De films eigenlijk niet. 

Tot nu. Het zijn ook nare, sombere dagen. Zo ben ik het hele weekend niet buiten geweest en dat is niet goed. (Maandag heb ik dat weer veranderd hoor). 

Maar zondag wilde ik ineens film.  Ik heb natuurlijk wel recensies gelezen en wist precies wat ik wilde zien. 
En dus keek ik naar de film Druk. Wat Dronken betekent.  
Op mijn eigen bank keek ik, met een glaasje wijn erbij. Via Picl.  Kosten: 4,95. 
En daar verdient de cinema dan ook nog wat aan. Goed besteed dus, dat geld. 

Want ja, ik vond het ook nog een goede film. Ik snap de Oscar die de film verdiende voor de beste niet-Engelstalige film. 

Het verhaal:  Vier mannen, leraren, naderen de middelbare leeftijd en voelen zich uitgeblust, niet meer creatief, saai. Dat stralen ze ook uit, zowel thuis als op hun werk. En dan lezen ze een theorie van een of andere Noorse psychiater. Die stelt dat als de mens een constant alcoholpercentage in zijn bloed zou hebben, dus de hele dag op hetzelfde niveau, dat de gevolgen dan groot zouden zijn en positief.  Creatief, sociaal , enfin in alle opzichten heel veel meer kwaliteit van leven. De mannen besluiten een experiment aan te gaan. En inderdaad, het werkt en dat leidt tot allerlei situaties. 

Ik heb met plezier gekeken. Nog een andere film is er die ik per se wil zien. Daar ga ik het vast nog over hebben.

20 opmerkingen:

Judy zei

Interessant. Maar wat is P.C.I.L.?

izerina zei

Dan zouden we heel wat van zulke opgewekte mensen moeten hebben

Bertiebo zei

Oeps. verkeerd geschreven. Het is Picl. https://picl.nl/over-picl/

sjannesblog.com zei

Ik ga hem in de gaten houden, lijkt me een leuke film!

miekequilt zei

Fijn dat je lekker kon genieten van deze film. Maar ga zelf niet dat experiment aan hè. Lijkt me niet geslaagd.

nicole orriens zei

Goed dat je toch weer naar buiten bent gegaan! Uiteindelijk is dat toch goed voor een mens. Die film lijkt me leuk!

Judy zei

Ah bedankt... Picl. Ik dacht al, google zei iets van Pennsylvania.... dat leek me al niet kloppen. :)

mar zei

Ik zag deze in de cinema. Top.

Marlou zei

Hahaha Bertiebo,
wat is dat een geweldige film!
Ik heb 'm nog in de bios gezien.
Ik heb een Cineville-pas en daarmee kan ik alle films, die normaal in de bios draaien, nu thuis zien.
Henry heeft een lekker groot scherm... heerlijk!
Een thuisbioscoopje.

Groetjes!

Sjoerd zei

haha, ben ik net van alle alcohol af...

biebkriebels zei

Ja ik mis het ook, de sfeer van in donker zitten en een groot scherm met allround geluid is toch anders dan thuis.

Floor zei

Voel niet de behoefte om deze film te zien. Heb te veel negatieve ervaringen met mensen met alcohol in hun bloed.
Ben ook bang dat zo'n film aanzet tot alcohol drinken als je niet zo lekker in je vel zit.
Kan me wel voorstellen dat in de bios zitten niet zo aantrekkelijk is ook als het weer mag.
Je hebt nu toch kunnen kijken op deze manier.

Ferrara zei

Goed alternatief voor de bioscoop. Ik wil niet vervelend zijn, maar Azka Kamil maakt reclame voor scooters. Klik er maar eens op. Er waren momenteel meer van dit soort gasten rond.

Nancy Chan zei

I do miss watching movie in the cinema but if given a chance, I won't want to sit in the enclosed place with so many people around. Don't feel safe anymore. I would prefer to watch in the safety and comfort of our own home.

Ellen zei

Ik ken de film niet maar ga hem zeker noteren. Bedankt voor de tip.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wat leuk, thuis kijken alsof je in de bioscoop zit.
Ja, een goede film...Druk/dronken. De titelmelodie "What a life" werd ook een hit in the US. De regisseur Thomas Winterberg heeft de film opgedragen aan zijn 19 jarige dochter Ida, die het jaar ervoor door een verkeersongeval om het leven kwam.

Mrs. T. zei

Bedankt voor de picl-tip. Deze film lijkt me ook wel leuk.

Emie zei

Lekker positieve blog, hou ik van!

KnutzEls zei

Zo is film kijken ook fijn. We deden het met Cinetree.

Hans zei

Mijn grote probleem is dat als ik een film ga kijken is dat ik inslaap val.
Het went op het laatst wel, dat ze het meeste mis. Hans