Totaal aantal pageviews

donderdag 13 januari 2022

Toch eerst nog even over de gebouwen

Toch, nog voor ik het over die bijzondere versiering ga hebben, kom ik eerst nog even terug op de gebouwen zelf.

Ik heb er totaal geen verstand van natuurlijk, maar ik vind het gewoon mooi. 

Gebouwen worden ontworpen en in dit geval was dat door een architectenbureau, genaamd M3H architecten. Voor de woningcorporatie Intermaris. 

Het leuke is dat de andere gebouwen in deze straat weer door andere architecten zijn ontworpen, maar toch,  voor zover ik kan zien,  een eenheid vormen. Dat komt ook door de gebruikte steen natuurlijk. Gele baksteen, met soms rode en groene nuances. 

Ik liet gisteren al wat zien van het metselwerk en ook daar weet ik helemaal niks van, maar ik constateerde wel dat het bijzonder is en mooi.


Dat had ik goed gezien, het is namelijk een nieuwe techniek en nog niet eerder op grote schaal toegepast. 
Het heet Drystack, wat zoveel betekent als droogstapelen. Dat heeft voordelen, las ik. Bijvoorbeeld dat het makkelijk te demonteren is en circulair. Bovendien voor iedereen te doen die van stapelen houdt. Daar moest ik wel om lachen, maar het was serieus, omdat er een groot tekort aan metselaars schijnt te zijn. 

En dan nog even over de flats. Dat zijn huurwoningen, 132 woningen. Duurzaamheid stond voorop. De huizen zijn gasloos, er zijn zonnepanelen en  de verwarming gaat via warmte-koude-opslag. 

Ik vind het leuk dat mensen nieuwsgierig zijn geworden. Dus morgen ga ik het echt over die versieringen hebben. 

13 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Difficult, but I reckon that is life. Not enough traditional bricklayers and you find an easy solution, life goes on.
Great post, looking forward to more!

Nietzomaarzooo zei

Grappig dat tekort aan vakmensen. Wel weer interessante info.

Sjoerd zei

Ze zijn hier een woning aan het bouwen van isotex blokken. Die worde ook gestapeld zijn isolerend en brandveilig en worden gemaakt van gemineraliseerd houtcement. Zelfs een aardbeving kunnen ze overleven naar het schijnt.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

morgen écht o0ver de versieringen?? :-))

Groetjes, Marlou

Elizabeth zei

Ja, ik snap wel dat je daar iets in ziet. Het is ook echt wel bijzonder!

Mevrouw W. zei

Het gebouw waar ik werk werd niet gemetseld maar gelijmd. Dat was toen ook een nieuwe techniek. We gingen met een paar collega's naar de bouw kijken en de metselaars klaagden alleen maar over deze techniek. Dat was voor hun eens maar nooit weer.

Het appartementengebouw ziet er mooi uit.

Marthy zei

Prachtige bouw inderdaad en het metselwerk spreek me erg aan, ik let daar altijd op.

sjannesblog.com zei

Mooie bouwstijl!

miekequilt zei

Leuk stuk. Heb het even gegoogled en op YouTube gekeken. Heel interessant.

Ferrara zei

De variaties zijn mooi. Vast een fijn gebouw om in te wonen.

Judy zei

Prachtig gedaan! En milieubewust! Wou dat ik erin kon wonen, maar dan hier. :)

In de weer zei

Een interessant blog Bettie.
Mooi dat stapelwerk, maar ook daar moet je wel vakkennis voor hebben en een goede timmerman denk ik om de boel te stellen.
Vind het wel mooi die verschillende patronen in het stapelwerk.
Lijkt me ook fijn om daar te wonen, zonder gas en met al die andere dingen helemaal op de toekomst gericht.

Floor zei

Droogstapelen???? Dat blijft toch nooit staan zou je denken, dat valt toch om als het flink gaat stormen? Ben benieuwd wat je daar over gaat schrijven morgen.