Totaal aantal pageviews

donderdag 27 januari 2022

Korea

 Sinds ik het boek las 'Meisje met zeven namen', heb ik meer interesse gekregen voor Korea dan eerder het geval was.  De situatie in Noord-Korea bedoel ik dan voornamelijk. 

Maar juist over Zuid-Korea lees ik de laatste tijd eigenlijk steeds meer. Het land is blijkbaar populair in Nederland. 
Samsung (mijn telefoon) is geloof ik ook Koreaans. En er is momenteel een tentoonstelling in Leeuwarden die ik graag zou willen zien. 
Er verschijnen steeds meer Koreaanse produkten hier,  las ik.

En prompt een paar weken later aten we dankzij mijn man én  Hello Fresh een Koreaanse maaltijd. Erg lekker trouwens. 

Het leuke is dat er ook in het verleden al  een soort band is ontstaan met Korea. En dat kwam door Jan Jansz.  Weltevree. Ha, de naam alleen al. 

Jan Janszoon was een zeeman, uit de Rijp, een prachtig plaatsje in Noord-Holland. Ik kom er met enige regelmaat op familiebezoek,  bovendien is het er echt erg mooi. 
En er staat een beeld: van Jan Jansz. Weltevree


Jan leefde van 1595-1657. Varen was niet zo veilig in die dagen, een zeeman werd door vele gevaren bedreigd. 
Jan had nog geluk. Hij strandde in Korea. En omdat hij daar de eerste Westerling was, werd hij onmiddellijk gevangen genomen. Hartelijk als ze waren. 

Maar het verhaal liep goed af: Jan Jansz.  Weltevree werd adviseur van de koning en bleef  tot zijn dood in Korea. Hij kreeg ook een Koreaanse naam: Pak Yon en dat betekent Meneer Jan. 

Er zijn momenteel goede contacten tussen de Rijp en Seoul en het beeld van Jan Jansz. Weltevree, staat exact zo in Seoul. 

15 opmerkingen:

Iris Flavia zei

That´s a wonderful story!

Judy zei

Interessant! Die Jan!

Sjoerd zei

Mooi beeld van Pak Yon, in koreaanse klederen.

izerina zei

Zou er een boek bestaan over zijn tijd in Korea?

miekequilt zei

Interessant. Ik ben gek op zulke verhalen. En wat een mooi beeld met die geplooide rok.

Marlou zei

ha Bertiebo,

Koreaans eten...
Dat heb ik nog nooit gedaan.
Ga het ook eens proberen...

Groetjes!

Emie zei

In 1653 leed een VOC schipbreuk voor de kust van Korea. Ik schreef er een blog over (https://wonenincaldese.wordpress.com/2021/03/26/wie-is-hendrick-hamel/) toen ik in Gorinchem een standbeeld van Hendrik Hamel ontdekte. Zouden hij en Jan-met de leuke achternaam op hetzelfde schip gezeten hebben?

biebkriebels zei

Hij heeft een leuke plisse rok aan. Heb nog nooit Koreaans gegeten...

Floor zei

Mijn schoondochter komt uit Zuid Korea. Maar helaas heeft ze nog nooit Koreaans voor me gekookt.
Ze is ook al vanaf klein kind hier in Nederland.

Bertiebo zei

Weer zo'n toeval, Emie. Hendrick Hamel was later in Korea, maar maakte kennis met Jan J. en schreef het verhaal van Jan Jansz. op in zijn V.O.C.rapportage

sjannesblog.com zei

Het beeld kende ik al, nu het verhaal erachter ook! Leuk!

Kitty zei

Leuk, die meneer Jan :) Mooi verhaal. Een iets andere figuur dan JP...

Anoniem zei

Mijn moeder is in de Rijp geboren op een boerderij. Toen zij 13 was zijn ze verhuist naar Amstelveen en zijn daar een melkzaak begonnen.

Hans zei

Nederland heeft een goede handelsband met zuid Korea.
De Rijp ken ik wel, maar Jan weer niet. Hans

Marthy zei

De buitenmonteurs waar ik mee en voor werkten gingen de hele wereld over en kwamen overal, echt werkelijk overal. Van Binnen-Mongolië tot Belarus. Van hen leerde ik: Brazlië heeft de mooiste vrouwen en in Korea eet je het lekkerst. Ik doe niets met die wetenschap hoor.