Totaal aantal pageviews

vrijdag 14 januari 2022

Versiering

 Kijk, eerst zie je dit. En niet precies op ooghoogte en al helemaal niet op mijn ooghoogte. Die nogal laag zit.


En als je dan beter gaat kijken zie je dit en toen werd ik nieuwsgierig. 


Ik bedacht dat ik eerst maar eens een berichtje ging sturen aan de woningbouwvereniging. Kijken of zij mij wat konden vertellen over de kunstenaar en vooral over de betekenis. Daar kreeg ik antwoord op hoor, maar het was een beetje een vaag antwoord dat me eigenlijk niet veel duidelijk maakte. Maar wel ergens,  achteraf op een link, de naam van de ontwerpster. 
Googelen, googelen, googelen tot ik op haar site kwam. De site van Nynke Koster. Daar was een en ander op te zien van ander werk . Maar niet dit. 

Toen daar ook weer een mailtje aan gewaagd en daarop kwam antwoord. Zo leuk is dat!!!
Hartelijk dank voor uw mail. Leuk om te lezen dat mijn werk aan de Siriusstraat u zo aanspreekt :)Ik had het project nog niet op mijn website geplaatst en de gemeente heeft er nog geen bordje bij gehangen dus is inderdaad nog lastig om er meer over te weten te komen.


Maar nu staat het verhaal dus wel op haar site en Nynke begint met te vertellen dat de dertig panelen een stukje geschiedenis uitbeelden van Hoorn in New York. En daarbij laat ze een geweldige foto zien. Geschiedenis in een notendop.


Nynke was geïntrigeerd door de Nederlandse geschiedenis in New York en ging op zoek naar allerlei Nederlandse plekken. In Brooklyn vond ze de Wyckoff boerderij. 

( Even tussen haakjes: ik baal als een stekker en ben vier keer in New York geweest, ook in Brooklyn, maar die boerderij heb ik helemaal gemist, had ik er van geweten, zou ik zeker zijn gaan kijken) 

Dat is een boerderij die daar in 1652 al stond. Gebouwd door de familie Wyckoff en daar is de link met Hoorn, want die familie kwam uit de omgeving van Hoorn.

Een huis bouwen was toen,  voor nieuwkomers in New York,  bepaald niet eenvoudig. Alleen al om aan bouwmaterialen te kunnen komen. 
De kolonisten werkten soms samen met de inheemse bevolking en maakten gebruik van hun technieken. 
Zo waren er in de muren van de boerderij overal maiskolven, dat was om de zaak beter te kunnen isoleren en verstevigen. Het delen van kennis en kunde dus. 
Samenwerken en delen... Nynke Koster ziet dat ook in de bouw van deze sociale huurwoningen, waar allerlei verschillende mensen gaan samenleven. 
Nou is dat geen mooi idee? 
En verder was mais sowieso belangrijk als voeding, om manden te vlechten, vandaar dat je het steeds terug ziet  in de gevelversieringen van Nynke Koster. 
Daarbij nog ornamenten uit de 17e eeuw, verweven met die mais. Het boerderijtje zelf is er ook in verwerkt, maar dat heb ik niet gezien. 
Nou, ik loop er echt nog wel eens langs en kijk dan of ik het zie. 

En het allerleukste: de zoon van een van mijn boekenclubvriendinnen gaat er wonen. Hij krijgt volgende week de sleutel. En dan mag ik een keer komen kijken!!!

25 opmerkingen:

Emie zei

Wat een geweldig speurwerk heb jij verricht! Je mag toch hopen dat informatie over dit kunstwerk ook ter plekke beschikbaar komt.

Ria A.-S. zei

Dankjewel voor jouw speurzin, ik heb er al zoveel van geleerd!

mar zei

En leuk dat je ook in zo'n woning kan kijken

nicole orriens zei

Wat een leuk en bijzonder verhaal! Prachtig hoe zo'n gevel kan leiden tot deze blog post : )))

In de weer zei

Nou Bettie, ontzetten leuk allemaal.
Ik heb zó genoten van al de blogs over dit gebouw en ik vroeg me al af of je ooit binnen zou kunnen kijken, nou ja !
Geweldig !!!
Ga straks even op zoek naar de kunstenares, maar eerst even fietsen ;-)

Marlou zei

Ha Bertiebo,

geweldig!
Wat leuk dit allemaal.
En gaaf, dat je eens naar binnen mag...

Groetjes, Marlou

KnutzEls zei

Super mooi, die verbinding met de geschiedenis. Dat geeft zo'n gebouw extra dimensie.

Miriam zei

Erg leuk om zo meer te weten te komen! Maar begrijp ik het goed dat je het niet zo heel goed vanaf de straat kan zien, zeker de bovenste stenen? Dat is dan wel jammer van het gedetailleerde en doordachte werk.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Oh dat is nog eens een spannend verhaal. Wat is de wereld toch klein. Leuk om te weten.

Judy zei

Geweldig speurwerk! En wat een mooi verhaal zit er in die reliëfs! Leuk dat je een keer naar binnen mag!

s.c zei

Dat is een heel mooi verhaal. Goed speurwerk.

biebkriebels zei

Een leuk verhaal achter de versieringen.

Floor zei

Heel bijzonder wat je allemaal vertelt op je blog.
Zo leuk ook dat aan een gebouw met sociale huurwoningen zoveel aandacht wordt besteed aan het metselwerk, maar ook aan de kunst.
Kan me voorstellen dat mensen daar graag willen wonen.

schrijfselsvanmij zei

Wat een leuk speurwerk! Ik dacht al maïskolven te herkennen in de reliëfs, nu weet ik waarom :-)

Iris Flavia zei

Wow, that sure is a nice encounter and a surprising end, too. Interesting as well.
It´s a small world!

Onliemie zei

Wat kom jij toch steeds leuke dingen te weet. De maïskolven zag ik meteen maar dat daarmee ge- bouwd kon worden wist ik nog niet. Weer wat bijgeleerd.

Sjoerd zei

Dat heb je heel doortastend aangepakt, super...

Mrs. T. zei

Wat een prachtig verhaal!

Charlie zei

Wat een interessante blog over de nieuwbouw in de Siriusstraat te Hoorn. Ik ben naar de site van de kunstenares gegaan en heb de geschiedenis gelezen van de bouw van de boerderij Wijckhoff, erg leuk en dan die prachtige”foto” van de skyline van N.Y. : Oud en nieuw. Zelf ben ik ook gek van N.Y. En heb over de Brooklynbridge gelopen. Super ! Een aanrader om te lezen: Michael Pye: de Waterkelder , over de vroegste periode v N.Y. , met o.a. De 1ste hoer v. N.Y. Grietje Reyniers uit Holland.

Mevrouw W. zei

Dat is bijzonder!

Hans zei

Dat zijn leuke puzzels om uit te zoeken, Nynke Koster heeft je op het goede spoor gezet.
Vind de afbeelding van Nieuw Amsterdam en New York wel mooi gemaakt. Hans

Marthy zei

Dank voor je speurwerk, leuk om te lezen.

Ferrara zei

Een bijzonder verhaal. Past helemaal bij jou om daarmee aan de slag te gaan. Wat een bof dat je binnen mag kijken.

Unknown zei

Thanks for sharing the blog so well and I hope you have something new for me to study.

ស្លត់អន់ឡាញ់

Kitty zei

Daar is heel wat speurwerk aan voorafgegaan als ik het zo lees, supergaaf!