Totaal aantal pageviews

zaterdag 19 februari 2022

Cultureel erfgoed

 

Kijk, dit is de voorkant van het tijdschrift van de Rijksdienst voor het Cultureel erfgoed.
Een tijdschrift dat ik nog maar sinds kort lees en bekijk. 
Ik kende het niet, maar een collega van Huis Bonck maakte me er op attent. 
Als je je aanmeldt krijg je het gratis thuisbezorgd. Klik  Dit nummer kwam afgelopen week.

Een korte greep uit de inhoud:
- Ons blauwe hart, over de ontwikkelingen rond het IJsselmeer en de kunsthistorische schatten die zich daar bevinden. 
- Leer van het verleden, over erfgoed en klimaat/waterbeheer
- Kunstwerk zoekt erfgenaam, over het teruggeven van kunstvoorwerpen die verloren zijn geraakt tijdens WOII
- Tot in de eeuwigheid, over restauratie een Joodse begraafplaats

Eigenlijk is alles interessant in dit nummer, ik ga dat allemaal eens op mijn zeven gemakken bekijken. 

Maar het allerleukst vind ik een groot artikel over de goudschat die in Twente werd gevonden. Al twee jaar geleden, maar pas vorige week werd de vondst bekend gemaakt. Met als titel Oh Wodan, aanvaard mijn offer. 


Nou, zoveel info en allemaal gratis! 

En dit herinnert me aan de podcast die ik laatst beluisterde, getiteld De Goudschat van Serooskerke.
Serooskerke, op Walcheren. Ik woonde er een tijdje vlakbij. Het is dat dorp waar,  van een deel van de opbrengst van die schat,  een zwembad werd aangelegd. Maar er is veel meer over te vertellen, ook minder leuke zaken. Ik vond het erg interessant en leuk om naar te luisteren! 

Nou, twee tips, zomaar, op een zaterdagmorgen

15 opmerkingen:

ella zei

Dank je wel. Ik ga dat tijdschrift bestellen, interessant.

Emie zei

Mijn zaterdag kan nu al niet meer stuk!

sjannesblog.com zei

Dank voor je tips. Ik heb wel oren naar dat tijdschrift!

miekequilt zei

Dat tijdschrift ga ik bestellen. De podcast zal ik niet doen, daar ben ik niet zo van. Maar een mooi tijdschrift is altijd welkom. Bedankt voor de tip.

Judy zei

Bedankt voor de tips!

Anoniem zei

Dank je voor de tips. Interessant tijdschrift.

Anoniem zei

O ja, dit is een geweldig mooi tijdschrift. Zeker als je van historische geschiedenis houdt. Ooit kwam ik het tegen in de papiermand op een camping. sindsdien ben ik geabonneerd. Tip: je kunt altijd vragen naar vorige nummers. Er komen 4 nummers per jaar. Groet, TinekeD.

Anoniem zei

jeetje bedankt voor de tip!
gelijk aangemeld.altijd interesant
groetjes mar

KnutzEls zei

Ik ga zeker die podcast beluisteren. Kan me nig wel ervan herinneren. Bedankt voor de tip.

Sjoerd zei

dat zijn twee hele mooie tips, van ene ga ik zeker gebruik maken...

schrijfselsvanmij zei

Die goudvondst in Serooskerke, dat kan ik me nog herinneren.

Ferrara zei

Fijne tip. Meteen werk van gemaakt.

elly zei

Zo leuk dat je tegenwoordig overal allerlei informatie vandaan kunt halen. Je kunt de onbderwerpen zo gek niet bedenken of er is informatie over beschikbaar. Ik geniet daar van. en jij kennelijk ook. Wat dat betreft leven we in een prachtige tijd.

Mrs. T. zei

Die podcast luisterde ik al en ik ga me heel snel aanmelden voor dat blad. Leuk!

Marthy zei

Leuk, ik heb me aangemeld.