Totaal aantal pageviews

woensdag 23 februari 2022

Museum Tetar van Elven

 

Wat is Delft toch een superleuke stad. 
Het is er eentje in het rijtje Middelburg, Hoorn, Delft. 
Steden die mij nooit vervelen, hoe vaak ik er ook kom

Dat straatje hiernaast is dan wel niet het straatje van Vermeer, maar het is wel een prachtig straatje en zoals dat licht valt, dat is toch echt wel smullen hè. 

We waren echter niet in Delft voor straatjes en licht. We waren er voor een tentoonstelling. 
De tweede op mijn lange lijst.
 
Dat was namelijk Thérèse Schwartze. Een expositie van een klein deel van haar werk,  meer dan vijftig schilderijen en tekeningen en toch maar een klein deel. 
Zo'n tentoonstelling, dat is iets waar ik me echt op kan verheugen en ik vreesde al dat die mijn neus voorbij zou gaan. Wat dus niet gebeurde
Tja, je kunt niet in Delft rondlopen zonder te kijken, dat gaat echt niet, dus vandaar de foto hiernaast. 

Nou, eerst maar eens even over het het museum zelf. Ook al zo mooi. Dat is het museum Paul Tetar van Elven ( 1823-1896), gevestigd in het huis waar deze kunstschilder woonde. Een 16e eeuws huis, maar ingericht als in de 19e eeuw, de eeuw van Tetar.  Met trouwens ook nog een 18e eeuwse kamer er in gemaakt. 



Zoveel te zien daar, bijvoorbeeld in het atelier, in de bibliotheek, in de woonvertrekken.  Meubilair, schilderijen, kopieën, kunstvoorwerpen. Echt fijn om rond te lopen en te kijken. 

Dat van die kopieën vind ik erg leuk. Tetar schilderde werk na van oude meesters. Een deskundige zal meteen het verschil zien, maar ik niet. Ik zag bijvoorbeeld werk hangen van Ary Scheffer. Daar heb ik nog niet zo heel lang geleden echt werk van gezien en als het me niet verteld was door de superleuke gastheren, dan had ik echt niet gezien dat dit kopieën waren. Overigens,  met toestemming van Scheffer, gemaakt op ware grootte. 


Maar ja, daar kwamen we helemaal niet voor. Dus, wordt vervolgd


16 opmerkingen:

Judy zei

Wat een inrichting, hè. Dat is het absolute tegenovergestelde van minimalisme. :) Maar ook mooi.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

jaaa!
Daar "moet" ik naar toe.
Ik vind Delft ook een heerlijke stad, dus...

Dank vor tip!
Groetjes, Marlou

Miriam zei

Hoewel ik wel een paar keer in Delft was, heb ik dit museum nog niet gezien. Lijkt me de moeite waard, dus weer wat voor het virtuele lijstje!

Anoniem zei

Ik,geloof niet dat wij ooit in Delft zijn geweest. Wat ik op tv gezien hebt en nu hier in je blogje is het een mooie stad. Mooie inrichting. De kunstenares ken ik niet. Ik heb haar daarom even op internet opgezocht en wat van haar werk gezien. Ze heeft mooi geschilderd.

Nietzomaarzooo zei

Wat mooi. Sowieso is Delft een mooie stad, want er wonen wat mensen die me lief zijn. Maar te lang niet geweest. Te lang.

Sjoerd zei

Voor mij ook wat te druk in huis, maar wel leuk om te kijken hoe ze in die tijd leefden en werkten.

biebkriebels zei

Leuk zo'n oud huis ingericht te zien, je stapt even terug in de tijd.

Ferrara zei

Verwonderen is je weer goed gelukt en wat laat je ons fijn meegenieten.

Iris Flavia zei

Interesting exhibition. A bit dark for my liking, but great to see how people lived in the day.

Neeltje zei

Delft is prachtig! Zoveel moois te zien.

schrijfselsvanmij zei

Nog altijd was ik er nog nooit …

Floor zei

Wij waren daar ook niet zo lang geleden. Prachtige stad en natuurlijk ging ik wel op zoek naar het straatje van Vermeer. Ben een groot bewonderaar van zijn werk.

Hans zei

Bij Delft denk ik automatisch aan Delftsblauw.
Nederland heeft echt mooie steden, je moet er wel naar toe om het te zien.
Wel genieten om te zien hoe men toen leefde, de betere klasse dan. Hans

Josephine zei

Ben er zelf nog nooit geweest, maar de sfeer doet me een beetje denken
aan het Paleis 't Loo in Apeldoorn. Vind het machtig mooi om allemaal
te bekijken. Als ik daar in de buurt ben toch maar eens langs gaan.

Groetjes,
Josephine

Marthy zei

Ook ik, helemaal geens stadsmens, vind Delft een geweldige stad. Mooi, die inrichting van dat huis.

Emie zei

Ik ga een beetje gloeien van trots dat ik in Delft mag wonen.