Totaal aantal pageviews

vrijdag 25 februari 2022

Paultje en het paarse krijtje

 

Ik zag het boek laatst weer eens liggen bij mijn kleindochters in huis. 
Ik heb het zelf gekocht, jaren geleden,  voor Anna. 
Ik las het boekje meteen weer even helemaal door. Dat is gauw gebeurd hoor, want het is een simpel verhaaltje

En ik dacht als ik het weer eens zie, koop ik het voor de kleinzoons. 
Dat gebeurde eergisteren in een museumwinkel. 

(Leve de museumwinkels. Ze hebben meestal allerlei, boeken, kaarten en dingen die ik leuk vind. En soms koop ik wat. Nu dus dit boekje)

Het boek werd al in 1955 in Amerika uitgegeven. De schrijver was op dat moment nog niet zo bekend, maar is dat door Paultje (in Amerika Harald) wel geworden al is het succes van Paultje in zijn andere boeken nooit geëvenaard. 
Enfin, het werd hier vertaald door onze eigen Annie M. G. Het feit dat ruim 65 jaar later het boek nog steeds herdrukken beleeft, dat zegt eigenlijk al genoeg.

Paultje besluit op een avond te gaan wandelen in de maneschijn,



Gelukkig heeft Paultje zijn paarse krijtje bij zich en tekent een maan. Maar ja hij heeft natuurlijk ook iets nodig om op te wandelen en hij tekent een weg:




En dan gaat Paultje op stap en onderweg tekent hij van alles en nog wat. 


Hij tekent bijvoorbeeld een woud dat er nog niet is, maar dat er echt wel hoort te zijn, Maar verdwalen wil hij niet en dus maakt hij een klein woudje met maar één boom. Hij tekent een draak en die is zo eng dat Paultje gaat beven en ja dan heeft hij met zijn bevende handje golven getekend en valt in het water. 

Enzovoorts, enzovoorts. Zo simpel, en toch spannend voor jonge kinderen en geestig!  Paultje en het paarse krijtje. Echt super

16 opmerkingen:

Nietzomaarzooo zei

Nog steeds leuk en aktueel.

Sjoerd zei

Klinkt goed, ik kan me niet herinneren dat ik het ooit gelezen of gehoord heb.

Elizabeth zei

Geweldig... ik houd van dit soort boekjes & verhaaltjes!

Marlou zei

Ha Bertiebo,

wat een lief verhaaltje.
Precies wat we nu nodig hebben...

X, Marlou

nicole orriens zei

Wat een lieflijk boekje lijkt me dat! Superleuk!

sjannesblog.com zei

Eentje om te onthouden!

Judy zei

Ik ken het boekje niet, maar wat leuk!

Els04 zei

tof boekje!

miekequilt zei

Dit boekje herinner ik me van vroeger. Gewoon een simpel lief boekje. Fijn dat je het weer kon kopen.

Floor zei

Wat een grappig boekje met heel eenvoudige tekeningen die toch veel zeggen en de fantasie prikkelen van een kind.

Ferrara zei

Zo knap, het lijkt zo simpel, maar bedenk het maar eens. Leuk dat je nog kon kopen.

In de weer zei

Dat is nou écht een boekje naar mijn hart.
Ik kende het niet, terwijl ik toch regelmatig een kinderboekje in een museum kocht.
Jammer dat onze kleinkinderen nu andere boeken lezen.
Maar wie weet Bettie, bij tijd van leven, voor achterkleinkinderen :-)

KnutzEls zei

Wat een leukerd, die kende ik niet.

Josephine zei

Wat een lief boekje is dit, je voelt de spanning langzaam toenemen,
voor kleine kinderen heel erg leuk, het prikkelt de fantasie.....

Kitty zei

het gaat op mijn cadeautjeslijstje :)

Marthy zei

Wat leuk, ik kende het niet.