Totaal aantal pageviews

woensdag 9 februari 2022

Schaatsen

 

Het zijn ook altijd van die leuke jongens en meisjes, die schaatsers. Ze zien er goed uit, hebben meestal wat te vertellen, werken kei- en keihard, zijn superenthousiast en dat is eigenlijk altijd al zo geweest. 

Ik volg het schaatsen al heeeeel lang. Ik denk sinds we televisie kregen bij mij thuis.(Toen was ik veertien).  Schema's invullen en rondetijden noteren. Heerlijk was dat en ontzettend spannend. 

Ik vind het nog steeds superleuk,  al noteer ik geen rondetijden meer. 
Maar de mensen die toen de medailles verdeelden zijn voor mij net zo onvergetelijk als de twee die je hier ziet. 
Ard Schenk natuurlijk en Kees Verkerk met de muts van zijn moeder. Jan Bols (Heja Jan Bols). De Postbode uit Drenthe, de Beer uit Lemmer, de Gespierde Spijker. 
De vrouwen: Atje Keulen-Deelstra, Stien Baas-Kaiser. Yvonne van Gennip natuurlijk: Goud hè!
En dan heb ik het nog niet over de trainers en coaches, Leen Pfrommer bijvoorbeeld. En ook nog niet over de buitenlandse helden,  als de sterke Noorse stayer Fred Anton Mayer.  Of Johan Olaf Koss. In dit verband noem ik ook nog maar eens de Zwitser Krienbühl. 

Hoewel de lijst veel en veel langer is weet ik er echt nog heel veel van. Vraag me niet naar de politici uit de jaren zestig. Nee, niet doen. Maar naar de schaatsers kun je gerust informeren...

Ook nu is het weer genieten. Vandaag niks. Maar het is nog niet voorbij...

16 opmerkingen:

mar zei

Ook wij kijken trouw naar het schaatsen. Heerlijk.

Sjoerd zei

Ik ben nog in het café van de ouders van Kees Verkerk geweest in de tijd dat ik in Puttershoek op de suikerfabriek werkte. Nu volg ik het schaatsen niet meer.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

jaja... wat heerlijk he!
Ik kan er ook zo van genieten.
Ard en Keessie... wat hebben we vol bewondering naar hun gekeken.
Zwart-wit beelden.
Keessie droeg een wollen muts geloof ik. Ard misschien ook wel.

Ik was heimelijk op Ard...
Niet verder vertellen hoor!

groetjes van Marlou

Judy zei

Ik volg het een beetje, het schaatsen. Ard en Keessie, ja die weet ik nog, toen volgde ik het ook, een beetje.

berber zei

ik kijk ook al heel lang, kan me ook nog Henk vd Grift (en zn verloofde Reyka van Zijtveld)
herinneren. De ere-rondjes in Heerenveen in de slee en een uitzinnig publiek. En rijden op buitenbanen, wat niet altijd voor iedereen even eerlijk was

miekequilt zei

Wij keken vroeger ook altijd naar het schaatsen. Als het heel spannend werd, hielden we onze vinger voor de tegenstander en dan hoopten we dat hij/ zij daarover zou struikelen. Haha. Ik deed het van de week ook nog, toen Nuis moest schaatsen. Mijn man lachte zich rot, maar het hielp wel hè!! Want hij liet iedereen achter zich.

biebkriebels zei

Ja leuk is het he om weer eens iets opwindends en spannends te zien op tv. Ik ken ook al die namen nog uit het verleden. Zo'n leuk begin van de dag!

Bertiebo zei

Ik was openlijk op Ard. Nog steeds

schrijfselsvanmij zei

Ik heb tot nog toe alleen de gouden rit van Ireen Wüst gezien

Marga zei

dat weet ik nog: wij hadden geen TV thuis, ik keek bij jou!

In de weer zei

Vandaag niks ????
Shorttrack!
Sven Roes, Suzanne Schulting, Sjinkie Knegt en de rest.
Staan echt op de schaatsen hoor 😁

Kitty zei

Ik zie alleen wat ervan op het nieuws voorbijkomt. Maar die beelden van blije kampioenen (handjes op de rug...) vind ik wel heel leuk om te zien hoor, en ik maak een diepe buiging voor hun prestaties.

sjannesblog.com zei

Ik kijk de highlights, want ja, het is en blijft leuk.

Nietzomaarzooo zei

Ja, die namen van voorheen ken ik ook nog wel. En de voorliefde voor Ard :)

Marthy zei

Leuk hoor, wij genieten ook. Wat een kanjers!

Hans zei

Vroeger werd er thuis al meegeleefd met schaatsers.
Stond mijn moeder in de kamer, Hup Keesie of hup Art. Hans