Totaal aantal pageviews

dinsdag 1 februari 2022

Rammelaars! Rammelaars! Rammelaars!

 

Dit schilderijtje (A. Wertmuller, 1770-1797), zag ik in het eerste museum (na ons eigen museum natuurlijk) dat we na de lockdown bezochten. En wat was het fijn om gewoon weer eens rond te kunnen kijken

Ik had een lijst van zes verschillende tentoonstellingen die ik graag zou willen zien. 
Maar eigenlijk was dat museumbezoek nog niet eens zo zeer aan de orde, afgelopen zondag.
We gingen gewoon lekker wandelen in Amsterdam.
Daar zal ik later nog meer over vertellen, over die wandeling. 
Maar ja die voerde ons wel langs het Joods Historisch Museum en dat is toevallig een zeer geliefd museum van ons. We gingen er echt zeer regelmatig kijken (ook vanwege de gemberbolussen en de boterkoek).

Maar nu was er een tentoonstelling getiteld: 'Rammelaars! Rammelaars! Rammelaars!'. 
En dat was er een van de zes die ik genoteerd had. 

Je raadt het al: niets hield ons nog tegen. Die wandeling konden we makkelijk onderbreken en anders zouden we die later af kunnen maken. 

Je ziet hier een vrouw met een kindje en een rammelaar. En over die rammelaars gaat het. Er zijn er ongeveer negenhonderd te bewonderen en ze zijn allemaal verzameld door Heinz Keijser. Kijk hier zie je een deel.



Er zijn er zooo veel. Hoe is het mogelijk dat iemand zoveel kan verzamelen op een bepaald gebied. En ze zijn ook zooo mooi. Goud, zilver, brons, bamboe....Klein, groot, met of zonder wolventand, met bergkristal... noem maar op. Overal vandaan ook!
Dit is de oudste 2000-1000 jaar voor Chr, Syrië/Irak.   Aardewerk


Dit vond ik ook een mooitje:


Deze is van brons. Als ik me goed herinner uit Iran. En ook heel erg oud.
Ik had nog veel meer kunnen fotograferen, maar dat deed ik niet. Voor deze keer vind ik het ook wel genoeg.
Morgen is er weer een dag en dan vertel ik nog iets meer over Heinz Keijser. Want zijn leven én de reden waarom hij zijn verzameling begon zijn interessant. 

Vandaag volsta ik met te vertellen dat de tentoonstelling nog tot 22 juni te zien zal zijn. 


20 opmerkingen:

izerina zei

Wat mooi,dat een rammelaar van alle tijden en windstreken is.

miekequilt zei

In de Volkskrant stond een stukje over deze tentoonstelling. Een ontroerend verhaal over de start van deze verzameling. Mooi dat jij er aandacht aan geeft.

Judy zei

Mooie bijzondere verzameling!

Ria A.-S. zei

Prachtig schilderijtje, de blik van het kindje......

Sjoerd zei

Lijkt me voor een man zeker een vreemde hobby.

nicole orriens zei

Dit lijkt me zeker de moeite van een bezichtiging waard! En is het daar niet al te druk hoop ik?

Marlou zei

Ha Bertiebo,

ja! Die staat ook op mijn lijstje.
Ik had er al over gelezen.
Dat het er zoveel zijn, dat wist ik niet.

Boeiend!

Groetjes, Marlou

Elizabeth zei

Grote grutten... geen idee dat er zulke bijzondere exemplaren bestonden!
Maar wel erg leuk om te zien...

Mormorsweb.blogspot.com zei

Wij hebben nog een oude zilveren rammelaar in de familie. Een erfstuk. Toch eens kijken waar die nu is. Ik denk bij dochterlief.

anne zei

o , wat een mooie tentoonstelling lijkt me dat ! Leuk dat je er over vertelt, bedankt .

biebkriebels zei

Leuk zeg! Ik heb ooit in een ver verleden op de middelbare school een werkstuk gemaakt over rammelaars. Moet vast nog wel ergens op zolder hier liggen in alle troep.... Verbaasde me toen ook al dat er zoveel bestonden.

Jolande zei

Ik was nieuwsgierig en heb even gegoogled en zag toen dat de hele collectie ook online te bekijken is.
Wat een schitterende verzameling.

Nancy Chan zei

Great collection of rattles. Very interesting exhibits.

Miriam zei

Ja, ik heb hier ook over in de Volkskrant gelezen. Wat fijn dat je zo snel al erop uitgegaan bent naar een museum!

Nietzomaarzooo zei

Er gaat hier wel een verlangen rammelen om dat in het echt te gaan zien!

sjannesblog.com zei

Wat een leuk voorwerp om te verzamelen en wat heerlijk, dat je het weer kon bezichtigen.

Marthy zei

Fijn dat we weer in de musea terecht kunnen. Ik zit nu nog in Frankrijk maar heb al wat tentoonstellingen op het oog.

Ferrara zei

Wat een bijzonder voorwerp om te verzamelen.

Hans zei

Rammelaar zijn zo oud als de weg naar Rome.
Maar ze zijn wel onderhevig aan de modegrillen. Hans

In de weer zei

Wat leuk, je moet maar op het idee komen !