Totaal aantal pageviews

vrijdag 4 februari 2022

Op Leeuwenjacht

 Ja, dan kom ik nu toe aan die wandeling. Zondagmorgen vroeg in Amsterdam.

Het was een wandeling die in het Parool heeft gestaan. Wij lezen het Parool, maar niet altijd even zorgvuldig blijkt, want ik had het helemaal gemist. Toevallig doordat ik iets anders googelde, stuitte ik er op. 

De wandeling begon eigenlijk bij het Centraal Station. Daar hebben ooit Leeuwen gestaan, maar die zijn er niet meer. Nou dus zijn we daar niet begonnen. Ónze start was op de Prins Hendrikkade. En daar bij woonboot 529, zagen we de eerste Leeuwen van de dag


Vervolgens ging de wandeling verder en zouden we terecht komen bij de toegangspoort van Artis. Daar zitten Leeuwen in verwerkt en in de dierentuin zelf zijn de Leeuwen er ook nog. 

Maar als je eenmaal oplet, zie je overal Leeuwen. Deze drie bijvoorbeeld in de Uilenburgerstraat. Die waren niet opgenomen in de wandeling. 

Artis... het was een prachtige dag afgelopen zondag. Maar dat het zo druk zou zijn... 

 
De echte leeuwen zijn we dan ook maar niet gaan bekijken. De rij stond echt tot het parkeerterrein. Om de hoek nog wel een paar stenen leeuwen. Maar ik kan niet alles laten zien hè, want in  de Plantage Kerklaan, daarna,  was er een gevel met maar liefst tweeëndértig leeuwenkoppen. 

De toegangspoort van het Sarphatihuis laat ik wel zien:



Die moet ik onthouden want in de wandelbeschrijving las ik: De meest illustere leeuwenballen en leeuwenbillen kun je zien aan de binnenkant van de poort. 
Helaas,  we konden er  niet in om te kijken. Illustere billen nog wel. 

Verder, naar de Utrechtse straat. Daar zit een prachtige gevelsteen. Een leeuw natuurlijk. 
Het leuke is dat hier slagerij de Leeuw is gevestigd. 
Maar de steen (uit 1668) is afkomstig uit een ander pand. Na sanering opgeslagen en in 1998 geadopteerd door de vorige eigenaar van de slagerij: Fred de Leeuw. 
Er is dus nu een andere eigenaar, maar de naam is niet veranderd. 



Tot slot  nog deze leeuwen die het stadswapen van Amsterdam dragen. Het adres: Rusland 24. 

(Een intrigerende straatnaam, Rusland.  Dus dat zoeken we even op.  Ik dacht dat dat misschien iets met het bezoek van Tsaar Peter de Grote te maken zou hebben. Maar dat is niet zo. Het heette vroeger Willem Ruusschentuin. Deze naam verbasterde in de loop der jaren via 't Ruyssenlandt, 't Russeland en 't Ruslant tot het Rusland)

Er was hier ooit een brouwerij Het Wapen van Amsterdam (1771)


We zagen nog meer leeuwen en ook nog veel andere zaken. Het is echt leuk om op deze manier in een stad rond te kijken. Maar zo is het wel weer welletjes. 



17 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Henry turns a bit red here with the balls ;-)
But loves all his brothers there.

Uh, Russia street. In the news now all the time, that country.
Hope they let the Ukraine go in peace...

miekequilt zei

En weer een leuke wandeling. Ik ben ook wel benieuwd naar die illustere billen.

Emie zei

Een heel leuke speurtocht!

Judy zei

Wat een hoop leeuwen! Leuke wandeling met zo'n thema! Had die billen ook wel willen zien.

Sjoerd zei

Een mooi themawandeling is dit. Ik denk dat het feit dat de leeuw in de meeste wapenschilden zit hier ook aan meewerkt.

Nicole Orriëns zei

Wat een prachtige wandeling! Maar wat een vreselijke drukte daar bij Artis. Daar zou ik ook op afhaken.

Marlou zei

ha Bertiebo,

wat een originele wandeling.
Zou ook wat voor Henry en mij zijn.

Prettig weekend, Marlou

Jolande zei

Erg leuk zo'n thema wandeling.

Dorothes zei

Heel leuk , wij wandelen ook veel maar nog niet zoveel in stad en dorp.
Kun je deze wandeling delen op de site?
Of kan ik het ergens opzoeken?

biebkriebels zei

Leuke wandeling, jammer van de gemiste leeuwenbillen :)

sjannesblog.com zei

Wat leuk om zo te wandelen!

Bertiebo zei

@ Dorothes, hier is een link: https://www.parool.nl/ps/op-leeuwenjacht-door-de-stad-met-prijsvraag~b0b37cf7/ Als je het zou willen lezen moet je wel even een account aanmaken zie ik. Of abonnee zijn van het Parool

Nietzomaarzooo zei

Altijd leuk en leerzaam zo'n thema-wandeling. En in een fraaie omgeving met mooi weer. En billen. Ergens.

In de weer zei

Toen wij tijdens onze Elfsteden fietstocht in Elburg waren, zagen we op de stadswal twee leeuwen.
Wij lazen dat ze oorspronkelijk bij de spoorviaducten rondom het centraal station in Amsterdam stonden.
Ze zijn gemaakt in 1876 en maakten deel uit van een groep van 22 beelden.
De beelden moesten verdwijnen vanwege uitbreidingswerkzaamheden.
De in Elburg geboren antiquair Aäron Vecht kocht twee exemplaren en schonk deze in 1954 aan de stad Elburg.
De schilden, die de Leeuwen vasthouden, zijn door de kunstenaar Jan de Melker voorzien van het wapen van Elburg en Gelderland.

Marthy zei

Leuk zo'n leeuwenwandeling.

KnutzEls zei

Dan kijk je weer heel anders om je heen.

Miriam zei

Mooi, de bij-elkaar-gezette leeuwen. Eigenlijk kende ik ze bijna allemaal, maar zo kijk je er weer met een frisse blik tegenaan.