Totaal aantal pageviews

dinsdag 15 februari 2022

Molen en boom

 

Deze molentjes... ik vind ze zo mooi.  Ik heb er ook al eens eerder eentje laten zien. 
Het waaide keihard op deze fietstocht in de buurt en daardoor en door die knalblauwe lucht viel deze nogal op.

Dit is een Bosmanmolen. Genoemd naar de bedenker ervan, Namelijk Bas Bosman uit Piershil. 
Hij ontwikkelde een prototype in de jaren dertig van de vorige eeuw.
Dit molentje werd hier geplaatst in 1950. Het doel was het waterpeil regelen in dit gebied. 
Het raakte in de jaren negentig buiten gebruik.

Ja en dan is er altijd wel weer eens organisatie of een stichting die er voor zorgt dat zoiets niet verloren gaat. In dit geval was dat de Historische Stichting De Cromme Leek. 
Het ding werd gerestaureerd en herplaatst in 2015

Maar nog voor ik de molen zag, was ik al van mijn fiets gestapt.
Want ernaast stond een prachtige boom. Ook de moeite van een foto waard dacht ik zo. 


Hoe is het mogelijk hè, dat zo'n boom  op deze manier groeit en niet omwaait!


20 opmerkingen:

sjannesblog.com zei

Molentjes, blauwe lucht en wind, Hollandser kan niet!

Elizabeth zei

Ja, dat is zeker een leuk en bezienswaardig molentje!
Wat zijn er toch veel bijzondere dingen buiten te ontdekken...

Judy zei

Ik herken zulke molentjes inderdaad van vroeger. En wat leuk dat hij in ere hersteld is.

Sjoerd zei

die boom heeft zich strak gezet tegen de wind.

Marlou zei

Ha Bertiebo,

wat een bijzonder molentje.
Ik wist niet dat het een naam had!

En die boom...
Prachtig!

groetjes van Marlou

Anoniem zei

Geweldig die boom!!! Bedankt voor het delen.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Zo'n windmolentje zou ik best wel in mijn tuin willen hebben. Om onze eigen stroom op te wekken.

klaproos zei

“I’m a woman, Mary. I can be as contrary as I choose.”

Lady Violet Crawley (Downton Abbey)

prachtig daar heb ik zo van genoten van die dame :-)

mooie windmolen bertie :-) lekker hollands blogje

Floor zei

Die boom houdt zichzelf zo mooi in evenwicht. De natuur lost dat wel op.
Dat leuke molentje zou ik wel in mijn tuin willen hebben.

In de weer zei

De boom zal zich wel uitgebreid geworteld hebben.
Leuk zo’n molentje, ziet er zo vriendelijk uit !

biebkriebels zei

Ja waaien deed het zeker dit weekend!

Nicole Orriëns zei

Ah, goed om te weten hoe dit type molentje heet en waarvoor het is. Ze zijn inderdaad leuk om te zien, maar ik wist nooit waarvoor ze waren.

Ferrara zei

Die prachtige boom heeft zich al jong verzet tegen de wind in de polder.
Fijn dat het molentje in ere wordt gehouden.

Nietzomaarzooo zei

Heel apart hoe die boom groeit. En zo groot en breed geworden. Mooie combi met dat molentje.

Mrs. T. zei

Prachtig, zo'n eigenwijze boom!

miekequilt zei

Echte Hollandse foto’s. De kou straalt er van af, maar het is ook mooi met die blauwe luchten.

Emie zei

Oh die boom, wat een wonder!

Marthy zei

Prachtige boom!

KnutzEls zei

Aan zo'n boom kan ik ook niet voirbij loen.

schrijfselsvanmij zei

Die molentjes zie je hier niet. Van hieruit zie ik alleen grote windturbines, lijkt wel of ik er iedere week meer zie staan