Totaal aantal pageviews

woensdag 10 augustus 2022

Eenhoorn

 

Het barst in onze stad van de hoorns en de eenhoorns. Echt heel veel. 
Ik kan het zo snel niet vinden, maar ik heb er vast al eens eerder over geblogd. 
Het stadswapen van Hoorn, maakt duidelijk waarom er zo veel te zien zijn. 
De eenhoorn is een soort symbool geworden voor de stad. 

Ik vind de officiële omschrijving van zo'n wapen altijd zo mooi:

een wit wapenschild met rode hoorn wordt gehouden door “…een zittenden Eenhoorn van keel (rood), gehoornd, gemaand, gebaard, gevlokt en gestaart van goud.”

En het logo van de gemeente geeft het heel goed weer. 

Hoorn betekent hoek en Hoorn lag in een hoek. Dat is duidelijk. De meningen over ontstaan en betekenis van de eenhoorn zijn nogal verdeeld. Dus daar ga ik het niet over hebben. 
Die hoorn vind ik leuk hoor, maar de eenhoorn nog veel leuker. 
Dus toen ik tijdens de eerste vaart met de watertaxi vorig week een eenhoorn zag die ik anders lopend of fietsend nooit zou zien, baalde ik dat ik te laat was. Maar toen ik met Odin ging varen was ik voorbereid en kijk eens even wat een mooie: 



 Deze voeg ik toe aan mijn verzameling.

14 opmerkingen:

izerina zei

Heel mooi,jammer,dat die aan het water hangt

Sjoerd zei

Zo blijft ook op het water duidelijk waar je bent...

miekequilt zei

Wat een mooie. Je kunt wel kaarten met eenhoorns gaan sparen. 🦄

Judy zei

Ik vind het een mooi wapen, die eenhoorn. En wat een leuke plek om die eenhoorn vanaf het water te ontdekken!

Emie zei

Ik zie het helemaal voor me hoe je, zittend in die boot, klaar bent om de eenhoorn op de foto te zetten.

sjannesblog.com zei

Een prachtig exemplaar. Ja, die 'beestjes' hebben wel wat.

KnutzEls zei

Nooit geweten dat wapen van Hoorn, maar absoluut een bijzonder mooi.

Marthy zei

Wat een mooie. Ja, daar had je die niet verwacht, dat snap ik.

Kitty zei

Mooitje! En zo te zien is deze nog 'gebaard' ook!

Jeanette Renting zei

Wat een mooi wapen of logo van de stad. En toepasselijk ook, met het woord hoorn erin verwerkt. Vind je veel eenhoorn afbeeldingen in Hoorn?

Jolande zei

Wat een mooie. Fijn dat je er nog een keer langskwam en hem nu wel op de foto kon zetten.

Iris Flavia zei

My Nieces would so love this!!!

Tine de Jong zei

Dat is zeker een hele mooie en je schjint er oog voor te hebben.

Nietzomaarzooo zei

Wat leuk; dat wist ik niet. Leuke speurtocht naar onbekende Eenhoorns.