Totaal aantal pageviews

maandag 15 augustus 2022

Mural op een steen

 

Toen we aan het fietsen waren in Drenthe zagen we in Borger, vlakbij de VVV, deze steen. Het zag er kleurrijk en vrolijk uit. 

Ik had niet heel veel tijd want het was erg warm om daar zo in de volle zon te staan, dus ik fotografeerde de achterkant: 

En ik fotografeerde de bordjes die er bij stonden. Zo weet ik wie de makers zijn, nl. Strylyn en Dejo. De titel is 'De zoete strijd op de renbaan' en het werk is gemaakt/ geplaatst in 2016. Het zag er nog heel mooi uit. 

Tot zover was alles duidelijk. Maar van het verhaal op de bordjes begrijp ik helemaal niks. Ik snapte het niet,  ik 'zag' het niet en dan hoeft het eigenlijk al niet meer. Wat verklaring betreft dan hé. Later toch nog even gegoogeld. En dit is de tekst die in ieder geval duidelijk maakt wat hier is afgebeeld. 

Maar ik zie het nog steeds niet. 

Het kunstwerk heet de zoete strijd op de renbaan en is gesitueerd naast de vvv van Borger. Het is onderdeel van de historische TT route, een wandelroute langs het oorspronkelijke TT circuit. De tekst op het bordje gaat over de allereerste TT in 1925, gewonnen door Piet van Wijngaarden. Dit verhaal is verweven met een verhaal over een paardenrace, waarbij de paarden proberen suikerklontjes van elkaars staart af te snoepen.

't Zal wel

Linking to Sami's Colourful World

15 opmerkingen:

miekequilt zei

Met die verklaring snap ik het een beetje. Ik vind het een leuke, vrolijke steen.

Iris Flavia zei

I see a race... bike. And horseshoes. And tails (but no sugar).
Well, it´s art!

Sjoerd zei

Ik zie alleen een fleurig geheel met heel veel hoefijzers

Judy zei

Nou ja, het is toch een grote 'happy stone'!

Kitty zei

Beetje vaag ja, die tekst. Maar wel een hele leuke steen!

Charlie zei

Je wordt er in ieder geval vrolijk van, met al die kleuren!

Tom zei

...this sure a bright and colorful find.I'm having difficulty seeing the horse race connection. Thanks for sharing.

sjannesblog.com zei

Een vrolijk geheel, dat is wat ik zie!

Ferrara zei

De staarten en hoefijzers spreken voor zich. Maar je ziet ook een motorrijder inclusief helm.
Volg die gele lijn maar, dat is zijn lijf, daaronder zie je twee wielen. Kleurig geheel.

Jolande zei

EEn vrolijke kleurrijke steen.

Bleubeard and Elizabeth zei

Very colorful 3-D art. Nice mural indeed, dear Bertibo.

Sami zei

Very colourful stone, looks like a Picasso :)
Thanks for participating in Monday Murals Bertie.

blauwruitje zei

Ok, inderdaad tamelijk vaag. Ik was vorig jaar in Borger maar kan mij deze steen niet meer herinneren. Volgens mij zijn we wel bij de VVV geweest. Hij heeft op mij ws ook weinig indruk gemaakt.

Hans zei

Dit is nog eens een happy stone, een van formaat. Hans

magiceye zei

Colourfully attractive and interesting explanation.