Totaal aantal pageviews

dinsdag 2 augustus 2022

Nogmaaals Elburg

 Kijk, zo ging het er aan toe, toen we een dagje in Elburg waren.  Met het boek in de hand kijken naar een plek die door Anton Pieck was gezien en getekend. Kijken of er veranderingen zijn en sowieso kijken naar een mooi oud gebouw in Elburg. 


Dit bijvoorbeeld was het oude raadhuis. Het ligt aan de Kromme Steeg. En dat is bijzonder, want verder zijn alle straten in Elburg recht. Heel opvallend dus die Kromme Steeg:


We waren de stad trouwens binnen gekomen door de Vischpoort. Vanaf de andere kant. 




Gelukkig lag er tijdens ons bezoek geen sneeuw. Het regende alleen maar heel eventjes. 

Door de poort zie je nog steeds de masten van de schepen en er zijn wel een paar veranderingen, maar niet veel. 
In vergelijking met nog langer geleden wél trouwens,  want toen was deze poort een toren en onderdeel van de verdedigingswerken. De poort is er later in gemaakt
Wat ik erg leuk vond, was dat het ook nog een soort vuurtoren was. In ieder geval met een kustlicht op de Zuiderzee. Dat zie je weer van de andere kant




En zo kan ik nog wel een paar foto's én Piecktekeningen laten zien. Origineel was ik niet hoor. Het Anton Pieckboek was hetzelfde.  Ik vond het gewoon superleuk om eens op deze manier te kijken. 

En Elburg... bijzonder mooi en zoveel te zien. Er was afgezien van de Museum Sjoel nog een ander museum, er was nog iets met kazematten en verdediging, een lijnbaan. Maar ik laat het hier bij. Nou ja, bijna.

17 opmerkingen:

KnutzEls zei

Wat leuk zo, met het boek erbij. Heel bijzondee om zo een stadje te bekijken.

Iris Flavia zei

Beautiful! It reminds of the place my Brother had a party in Cologne back in... 2003?
Well, him and all the other students, of course! But Mum, Ingo and I were invited and it looked just like that - thank you for the memory!

izerina zei

Wat een aparte manier van rondwandelen en kijken

Anoniem zei

Wat een geweldig leuk idee om zo een stad(je) te bezoeken. Ik geniet helemaal mee.
miekequilt

Sjoerd zei

Lijkt me een leuke stad ook zonder Anton Pieck. Maar mooi tekenen kon Anton zeker.

Judy zei

Anton Pieck maakte er romantische tekeningen van! Leuk om zo naar Elburg te kijken!

Emie zei

We krijgen zo een heel leuke kijk op een prachtig stadje.

Anoniem zei

Er is ook nog het orgelmuseum. Vond ik de moeite waard. Rita

Mormorsweb.blogspot.com zei

Thumbs up! Leuk om de foto's en de tekeningen op die manier te vergelijken.

Mevrouw W. zei

Mooi hoor!
Wij waren van het voorjaar heel even in Elburg, meer om iets te eten en te drinken, dan om het stadje te bezichtigen. We zullen nog eens terug moeten, denk ik... ;)

biebkriebels zei

Grappig dat sommige huizen nog door Anton Pieck zijn geschilderd en er nog steeds staan.

sjannesblog.com zei

Enig met de tekeningen erbij!

Jeanette Renting zei

Heerlijk Elburg. Zo'n leuk stadje om te bezoeken. En wat een leuke manier van kijken, zo met dat boek, ik hou ervan.

Ferrara zei

Inderdaad een leuke manier om Elburg te bezichtigen. Eerlijk gezegd is me dat kustlicht op de toren nooit opgevallen. Je schrijft over de lijnbaan, zie ik het goed is die op de laatste prent ook te zien?

Bertiebo zei

Ja dat zie je goed, Ferrara!

Marthy zei

Mooi dat de bestrating in de Kromme Steeg de bocht benadrukt.

Jolande zei

Ik vind de foto's op deze manier kijken al hartstikke leuk, dus ik kan me helemaal voorstellen dat het in het echt super leuk was.