Totaal aantal pageviews

vrijdag 5 augustus 2022

Where the Crawdads sing

 Ruim drie jaar geleden blogde ik over een boek. Het Moerasmeisje. Je kunt hier nog lezen dat ik enthousiast was. Klik

Een paar dagen geleden noemde mijn man de titel van een film: Where the Crawdads sing. Hij vond dat we daar maar eens naar toe moesten. De titel zei me helemaal niets, maar toen hij voorlas uit het filmblad waar het over ging, wist ik het weer. En ja... het was lang genoeg geleden dat ik het boek las, dácht ik. Ik wilde graag.

Want het was ook al weer lang geleden dat ik een film in de cinema zag. Deze was heus wel de moeite waard. Ik had best een mooie middag. 

Maar toch, terwijl de film nauwelijks afwijkt van het boek, was het op een of andere manier teveel een thriller. En een rechtbankverhaal. 
Dat vond ik van het boek niet, dat was grotendeels het verhaal van een opgroeiend kind dat in haar eentje, hoe onwaarschijnlijk ook,  de wereld aan kan. Een kind dat leert.

En de film... ik vond het, hoe mooi de hoofdrolspeelster ook was en hoe prachtig de natuur, toch een beetje teveel Blue Lagoon. 

Dus... ik heb meermaals moeten slikken en besloten dat ik het echt niet meer moet doen. Eerst het boek en dan de film bedoel ik. Gewoon niet meer doen. 
Andersom misschien nog wel, maar zo niet meer. 

Nu lijkt het misschien dat ik de film geen aanrader vind. Dat is niet zo. Mijn vriendin Marieke was er ook, met haar filmmaatje en zij allebei en mijn man ook, vonden het een mooie film. 


19 opmerkingen:

mar zei

👍

izerina zei

Dat noteer ik. Ik herinner me nog,dat ik het boek las op aanraden van een blog van jou

miekequilt zei

Jammer. Maar heel herkenbaar. Je hebt toch vaak je eigen voorstelling als je een boek leest. En meestal voldoet een film daar niet aan.

Sjoerd zei

Het moerasmeisje heb ik volgens mij ook op aanraden van iemand gelezen. Nu weet ik niet of jij dat was.

Judy zei

Dat is vaak zo dat een film zien na het boek tegenvalt.

elly zei

Ik vind meestal ook dat de film tegenvalt als je het boek hebt gelezen want daarbij maak je toch altijd een heel eigen voorstelling

Iris Flavia zei

Sounds interesting.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Als je een boek leest dan heb je een idee hoe het kind eruit ziet, de omgeving enz. Een filmregisseur heeft zijn/haar ideeën...en die komen bijna nooit overeens met die van mij..Tja, ik ga de film toch kijken, zit in het bioscoop pakket.

Emie zei

Ik las het boek niet dus wie weet ga ik de film wel zien...

Anoniem zei

Het boek was prachtig. Groet, TinekeD.

pourquoi pas ??? zei

Dat was inderdaad tijdje geleden dat je naar de bioscoop was Bertie. Ik probeer altijd om een boek en een film als 2 verschillende dingen te zien. Dat werkt goed voor mij.

blauwruitje zei

Oeh, dat is inderdaad altijd spannend. Is het gelukt om het boek goed te verfilmen. Ik heb ook een aantal goed gelukte films gezien. Maar soms is het beter van niet.

biebkriebels zei

Ik herinner me vaag dat ik de film destijds heb gezien, en toen erg onder de indruk was.

Floor zei

Dat is vaak zo dat de film tegenvalt nadat je het boek gelezen hebt.
Dat had ik bijvoorbeeld heel erg toen ik het boek "De jongen in de gestreepte pyjama" had gelezen.
Zo mooi geschreven vanuit het kind gezien.
De film viel me heel erg tegen, haalt het niet bij het boek.
Maar soms... heel soms is het andersom en is de film mooier.
Een film duurt helaas maar 1,5 of 2 uur en over een boek doe je langer, dus komt het allemaal langzamer binnen, dat maakt ook dat het mooier is en meer indruk maakt.

sjannesblog.com zei

Weer een tip voor mijn lijstje.

Jolande zei

Ik las die blogpost van jou toen we in Deep South waren en alhoewel ik toen schreef dat ik thuis uit zou kijken naar het boek heb ik het een dag of wat later gekocht.
Ik vond het een heel mooi boek en de verfilming wil ik ook graag een keer zien.

Neeltje zei

Beter eerst de film, dan het boek is mijn ervaring.

Marthy zei

Ja, het boek vond ik toen prachtig. Zoals jij de film omschrijft voel ik het ook niet dus ik ga hem maar niet kijken.

Mrs. T. zei

Ik vond het boek ook geweldig. Of ik de film ga zien, weet ik nog niet.