Totaal aantal pageviews

dinsdag 30 augustus 2022

Marker Wadden

 

Ja, nou dacht ik dat we wel alle eilanden hadden gehad in Nederland, behalve dan een paar waar je echt niet op mag. 

Tot ik bedacht dat onze nieuwste eilanden wel toegankelijk zijn: De Marker Wadden. 

Dus we reden over de Houtribdijk (links IJsselmeer, rechts Markermeer) naar Lelystad en namen daar de veerboot. Die gaat twee keer per dag en vaart in een half uur naar het Haveneiland. We lieten het vasteland achter ons...

We hadden ook echt meteen het eilandgevoel. Ik had,  sinds ik de film over de aanleg van de Marker Wadden zag,  al steeds bedacht dat we dit stukje Nederland moesten bekijken, dit Nieuwe Land, maar door Corona kwam het er niet van. Nu wel. 

We namen de boot van half tien en om half elf meldden we ons aan voor een rondleiding met gids. 

Het gebied is natuurlijk super de super interessant. Heel bijzonder en uniek in de wereld. 
Eilanden, gemaakt met slib en zand en klei, voornamelijk uit het Markermeer zelf. 
Alles is daar gemaakt door mensen, maar de natuur mag verder zo veel mogelijk haar gang gaan. 
Van groot belang voor planten en dieren en ook als aantrekkelijk natuurgebied voor mensen. 
Bedoeld om de natuur te herstellen in dit gebied. Natuur die door de aanleg van dammen en dijken heel erg achteruitging.  En als ik de enthousiaste verhalen van de gids goed beluisterde,  lukt dat herstel heel goed. 

Natuurmonumenten onderhoudt het geheel. Met heel veel vrijwilligers natuurlijk. Het gaat goed. Dat wordt voortdurend onderzocht en vastgelegd. Echt mooi om te horen. 
Enfin we wandelden dus en zagen van alles:

Op een gegeven moment ontstond er enige opwinding toen een andere gids kwam vertellen dat er twee zwarte ibissen waren gespot. 
En als we goed keken, daar bij die drie bosjes in de verte... 
We keken en we zagen ze hoor, in de verte. 
Ik word er dan zenuwachtig van, want dan wil ik ze op de foto en dat lukt dan niet met mijn bibberhandjes.  Kijk, zo ziet het er dan uit:


Maar gelukkig heeft mijn man meer talent en hij kreeg die ibissen wel op de foto. 
Er was er wel eens eerder een gesignaleerd, maar nog nooit twee. 





Het mooie is, dat dat precies is wat er gebeurt. Nieuwe soorten komen langs, vestigen zich, broeden...



20 opmerkingen:

Nancy Chan zei

The Marker Warden island is an interesting place to visit. A great project to build this island to create a nature reserve. Glad to see the black ibises visiting the island. Hope they stay and breed there too.

Judy zei

Voor mij een volkomen onbekend gebied, wat een verrassing, die eilanden! Fijn om te zien en te horen hoe het daar goed gaat met de natuur. En de ibissen!

KnutzEls zei

Wel al wat over gelezen en een docu gezien, maar nog niet geweest.

izerina zei

Ik had er nog nooit van gehoord. Weer wat geleerd

Anoniem zei

Het slib van de Markerwadden is HELAAS en SCHANDALIG van vervuilende industrie!!! De kwaliteit van de Markermeerbodem gaat hollend achteruit.

miekequilt zei

Bijna bij ons om de hoek en ik ben er nog nooit geweest. Erg hè. Maar dat gaat na jouw leuke verhaal toch veranderen. Wat bofte je met de vast hand van je man. En wij ook: mooie foto's van de ibissen.

Sjoerd zei

Maar wat gebeurd daar al we daar met z'n allen massaal naar toe gaan. Ik weet wel dat de natuur van ons allemaal is, maar het houdt ook wel eens op...

sjannesblog.com zei

Prachtig gebied. Ik was er een paar jaar geleden en ben benieuwd hoe het nu geworden is. Wat prachtig die ibissen!

Bertiebo zei

Nou massaal, Sjoerd, dat zal nogal meevallen denk ik. Er zijn twee of drie vakantiehuisjes en die zijn poepduur. En verder is er niet veel hoor. Een restaurant om koffie te drinken en een klein hapje te eten. Bovendien: je moet toch weer terug met de boot op een bepaalde tijd.

En anoniem: dat slibverhaal heb ik ook gehoord en gelezen natuurlijk. Juist dit weekend ook een groot stuk in het NHD. Ik denk zelf gezien de verklaring van Natuurmonumenten dat het niet ernstig is. Over de achteruithollende bodem heb ik daar niets vernomen. Het is natuurlijk maar net wie je spreekt en naar wie je luistert. Zelf denk ik dat we eerder ongerust moeten zijn over de Wadden en de Waddeneilanden. Kritiek is nogal makkelijk, maar het blijft een fantastisch initiatief en een mooi project. Dat vonden ook de deskundigen die ons daar van informatie hebben voorzien

Kitty zei

Echt een succesverhaal, geweldig!

Emie zei

Wat bijzonder dat je ernaar toe bent geweest. Ik vind dit wel een hoopvol bericht.

Jeanne zei

Het lijkt me dat daar een prachtig gebied aan het ontstaan is!

schrijfselsvanmij zei

Mooi initiatief, ieder (nieuw) stuk(je) natuur dat gekoesterd wordt

biebkriebels zei

Dat zijn wel bijzondere vogels in het wild.

Charlie zei

Wat mooi dat jullie dit unieke natuur moment hebben mee gemaakt en zo spontaan!

Mevrouw W. zei

Ik heb de film gezien, volgens mij op aanraden van jou. Maar daarvoor waren we al in die buurt geweest toen de Marker Wadden aangelegd werden.

Ferrara zei

Wat een mazzeltje, dat zwarte duo en natuurlijk de vaste hand van je man.

Tine de Jong zei

Echte een mooi omgeving waar jullie waren en complimenten voor je man want het zijn supermooie foto's. Fijn dat de natuur hier nu zijn gang mag gaan.

Iris Flavia zei

A beautiful place! Hmm. I am shaky at times, too, with my hands. Magnesium helps me.

Jolande zei

Mooi daar en wat geweldig leuk dat die zwarte ibissen er gelijk met jullie waren.