Totaal aantal pageviews

zondag 28 augustus 2022

Kampen

 We gingen ook naar Kampen. Het was inmiddels al vrij laat in de middag, maar we dachten we gaan gewoon even kijken. 

Nou, we waren er nog geen vijf minuten binnen de poort, letterlijk, of  we wisten al dat we terug zouden gaan. 


De zon scheen nu, maar het zal niet veel uitmaken of we  in de winter terug gaan of in de herfst. Kampen is een Hanzestad en we vonden deze bijzonder aantrekkelijk. 


De sfeer die er hing, door de oude gebouwen en de poortjes en de steegjes. En de IJssel ook hier natuurlijk. 


Het is waarschijnlijk een stad vol verhalen. 

Toen ik aan de toren een koe zag hangen dacht ik dat het een boerenprotest was. 
Een dag later was ik aan het werk in het museum en daar was een bezoeker die vertelde dat hij uit Kampen kwam. Ik zei dat ik er net geweest was en vertelde over die koe. 
Enfin, die man moest lachen en vertelde dat het heel anders zat:

Lang geleden, toen die toren werd gebouwd was er een blikseminslag, waardoor de bouw tijdelijk niet verder kon. Dat duurde en duurde en op den duur groeide er zelfs gras. 
De mensen uit Kampen dachten dat er dan maar een koe moest komen om dat gras weg te vreten. Win-win. 
En zo werd een koe met de kop in een lus opgehesen aan de toren. 
En het werd nog erger. 'Kijk',  zeiden de Kampenaren na een tijdje, 'Kijk, de koe heeft er zin in. De tong komt al uit de bek!'. 

We hebben er nog een tijd rondgedwaald en er uiteindelijk heerlijk gegeten op een prachtig terras. 
Zeker weten: We gaan terug naar Kampen. Bij leven en welzijn. 


17 opmerkingen:

Sjoerd zei

Haha, leuk verhaal, maar of het ook echt zo gebeurde is maar de vraag...

izerina zei

Bij je eerste foto dacht ik even aan het abdijplein in Middelburg

Emie zei

Ziet er uit als een aantrekkelijke stad met mooie verhalen.

Judy zei

Ja, Kampen is de moeite waard om terug te gaan!

Mevrouw W. zei

Die arme koe...

Iris Flavia zei

Funny with the cow, she sure outlived her life like that.
And what a beautiful place, the bikes sure make the pic.

Kitty zei

"We wisten al dat we terug zouden gaan" las ik in eerste instantie als "rechtsomkeert maken". Maar het zat anders... ;) Mooie plaatjes weer!
Wat een verhaal van die koe, hahaha!

biebkriebels zei

Arme koe.....

Jolande zei

Wat leuk dat je net de dag erna het verhaal van de koe te horen kreeg. Toeval bestaat niet.
Mooie foto's, ik kan me wel voorstellen dat jullie nog eens terug willen.

schrijfselsvanmij zei

Ja, een leuke stad!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Weet je nog, Wim Sonneveld. We gaan naar Kampen aan de Ijsel en dan naar Kampen aan de Lek ,-)

Anoniem zei

Die ken ik niet

miekequilt zei

De Hanzesteden hebben jullie in hun ban. Begrijpelijk, want er valt veel te zien en te beleven.
Mormor: ik ben even gaan zoeken maar het liedje gaat over Krimpen aan de IJssel en Krimpen aan de Lek. Heerlijk ouderwets en gezongen door Wim Sonneveld.

Ineke zei

Geweldig verhaal 😁

Ferrara zei

Gelukkig heb je de opgeknapte murals ook gevonden.

sjannesblog.com zei

Ja, een prachtstadje is het!

Tine de Jong zei

Zielig verhaal hoor van die koe.