Totaal aantal pageviews

zondag 23 oktober 2022

Hoeden

 


Als je in Antwerpen bent, je logeert in de buurt van het station en je wandelt zowat de hele dag, dan kun je de Joodse buurt eigenlijk niet missen. Vooral door de opvallend geklede mensen natuurlijk. Je waant je daar echt in een buitenland.
Deze keer viel ons op dat veel Joodse mannen op weg waren met iets onder hun arm.

Van een afstand leek het eerst een soort bezem, maar het bleek een tak te zijn. 
Dus ik heb maar eens gevraagd naar de reden en de betekenis. Aan een Joods echtpaar vroeg ik het. De man had er geen zin in, maar de vrouw wilde wel vertellen. 'Awel' zei ze, zo Vlaams als maar kon, 'Awel', dat is voor het Hutjesfeest'. 

Toen wist ik het weer, het Hutjesfeest,  dat is het Loofhuttenfeest, Soekot. 
Een feest dat gevierd wordt ter herinnering aan de uittocht uit Egypte en de reis door de woestijn op weg naar het Beloofde Land. 
Men woonde tijdens die reis in tenten, hutten en die hutten worden tijdens het feest weer gemaakt. Met takken en bladeren en een opening in het dak om de sterren te kunnen zien. 

Nou dat feest was precies aan de gang toen wij in Antwerpen waren. Het duurt zeven dagen. 

En verder was ik erg benieuwd naar de verschillende hoofddeksels die we steeds zagen, twee soorten:


Aan deze heren vroeg ik of ik foto's mocht maken en dat mocht, maar van de achterkant. Dit zijn vader en zoon en zij tonen hiermee dat ze zijn getrouwd. Getrouwde mannen dragen deze hoeden, dit model. 
Ik vond het hoesje om de hoed van de vader wel vertederend. 
Het andere model hoed dat we steeds zagen, geeft aan dat de eigenaar ongehuwd is.  


Deze ongehuwde jongen wilde best op de foto met zijn hoed. Zeventien jaar is hij. 

19 opmerkingen:

izerina zei

Wat een heel andere leefwereld.

Petra1945 zei

Die lange lokken naast de wangen van de jongen met hoed, dat zijn peies. Zo'n mooi puzzelwoord ook!
https://jadezra.nl/blog/2021/05/16/waarom-hebben-joodse-mannen-pijpenkrullen/

Purperpolletje zei

Leestip hierbij: Mazzeltov van Margot Vanderstraeten. Zo mooi... En daarna Minjan van haar.

Judy zei

Bijzonder. Inderdaad een heel andere wereld.

Sjoerd zei

Respect voor de mensen die ondanks alles toch echt Jood blijven.

sjannesblog.com zei

Ik vind de vrouwen zielig met hun pruiken en onderdanigheid.

Iris Flavia zei

Very, very interesting!
And great they can celebrate and my, you are brave to step up, make contact and ask!!!

I forgot, about a while ago (define that, time runs) it was either Berlin or Cologne, Muslims went against some Jewish people.
I cannot say more to that, better it is.... I could say nasty things only.
Why not leave the Jewish Communities alone, they are silent and friendly and bother no one.

Mevrouw W. zei

Interessant om te lezen, ik wist het ook niet.

Kitty zei

Ik heb een paar films en series gezien met een Joods thema. Die bonthoeden vond ik toen zo bijzonder. Ik heb nog even opgezocht hoe die heten: sjtreimel.

Griemmank zei

Ik vraag me altijd af wat deze zwaar orthodoxe mensen doen voor de kost?

Janne zei

De eerste keer dat ik Antwerpen bezocht en in de diamantbuurt wandelde, keek ik mijn ogen uit en vond het (als 14 jarige, opgegroeid in een klein dorpje) ook wel eng.
Voor gelovigen die vanuit hun geloof, vrouwen bepaalde dingen verbieden of opleggen, heb ik geen respect.

Charlie zei

Toen ik op de lagere school zat ging ik ‘s-morgens altijd een Joods vriendinnetje ophalen en die las dan van achteren naar voren uit de joodse bijbel. Dat maakte wel indruk op mij als kind, want dat had je nog nooit gezien! En ook nooit over gehoord! En als het Loofhuttenfeest kwam werd aan het huis een loofhut gebouwd en daar mocht ik dan ook in komen! Heel bijzonder was dat! Maar op school werd daar nooit over gesproken en als ik met de ogen van nu bekijk verbaasd mij dat wel. Want dat meisje kwam op zaterdag ook nooit op school! En we waren ons er ook helemaal niet van bewust wat de Joodse families van deze kinderen allemaal meegemaakt konden hebben in de 2e W.O. Dit waren de jaren 50 in Rotterdam.

KnutzEls zei

Een heel andere wereld, maar een paar stappen over de grens van Nederland.

Miriam zei

Triest dat het nodig is dat er extra politiebewaking is in zo'n buurt. Ik zie het op een van jouw foto's en ik ken het ook van sommige straten in de Amsterdamse Rivierenbuurt.

Emie zei

Op Netflix volgden wij de serie Shtisel waarin je een heel goede inkijk krijgt op hoe de orthodoxe Joden leven. Het lijkt me heel interessant om die wijk in Antwerpen eens door te lopen, mooi dat je de foto's hebt kunnen maken.

memvan7 zei

Een boeiende documentaire is de aflevering over/ met Joden uit de serie "durf te vragen". Die is ieg te vinden op audiovisuele beeldbank voor leerkrachten maar misschien ook wel gewoon op uitzending gemist VRT.

Ferrara zei

Aardig dat je foto's mocht maken. Ik herinner me ook de vele diamantwinkels in die buurt. Wij zaten jaren geleden in een hotel voor een weekend Antwerpen.

Elizabeth zei

Een heel andere leefwereld hè... Mooi dat je dit mocht fotograferen!

Sami zei

Interesting about the shape of the hats indicated that the men are married or unmarried. Nice that you could photograph them.