Totaal aantal pageviews

zondag 9 oktober 2022

Sisi?

 

Dan maar meteen de tweede film die we zagen op dezelfde dag. Dat was Corsage. 

Het was wel gek, de hele film heb ik gewacht tot de titel duidelijk zou worden, dus dat er iets zou gebeuren dat met een corsage te maken had. Of dat er corsages in beeld zouden komen. 
Niks. 
Mijn telefoon staat uit in de cinema natuurlijk, dus even googelen kon niet en trouwens dat kwam niet in me op. 
Omdat ik dacht een corsage..., dat is een versiering van bloemen, die je op je kleding speldt, bijvoorbeeld bij een bruiloft. 
Dat corsage ook een andere betekenis heeft, namelijk lijfje, bovenstuk van een japon, daar had ik geen idee van. 
Dat zag ik pas thuis toen ik toch maar eens googelde op de titel. 
En toen snapte ik het wel.

Het verhaal: De keizerin van Oostenrijk, Elizabeth (maar beter bekend als Sisi), is absoluut niet gelukkig in haar leven aan het hof. Ze is nogal speciaal, ze baadt in luxe en ze probeert van alles om zich te onttrekken aan het keurslijf waar ze in gedwongen is. 

Yes, de titel klopt!

Maar verder klopte er heel veel niet. Er waren heel wat rare anachronismen. 
Sisi leefde van 1837 tot 1898. 
Dat is niet de tijd dat er een plastic emmer in beeld kan komen. Ook geen tractor, zo'n moderne. 
Elizabeth krijgt heroïne voorgeschreven door de hofarts. Ze rookt sigaretten en ze steekt haar middelvinger op. En het allergekste was dat er op een gegeven moment muziek werd gemaakt en iemand op een soort harp As Tears go by  speelde. 
Ik begon helemaal te twijfelen want ik dacht altijd dat dat een nummer was geschreven door de Stones en gezongen o.a. door Marianne Faithful.  Dus ik dacht eerst dat zij het misschien hadden gepikt uit een eerdere periode, maar dat ging ik ook googelen en het is niet zo. Het is echt een nummer uit de sixties. 
Tenslotte is de dood van Sisi ook heel anders dan in het echt. En ook daar was qua beeld iets heel raars aan. 

Nou allemaal gek dus en zovéél! Ik vraag me nog steeds af of de makers dat expres hebben gedaan en zo ja wat het dan te betekenen zou kunnen hebben.

Toch:  ik was zeer geboeid was door de film. Geboeid ook door de hoofdrolspeelster Vicky Krieps die prachtig speelde. 
Ik vond het een mooie film en ik kon me toch voorstellen hoe het leven van de keizerin was geweest. 

Sowieso is Sisi fascinerend, ik schreef al eerder over haar,  n.a.v. een tentoonstelling: klik 

14 opmerkingen:

Sjoerd zei

Inderdaad heel vreemd, Dan ga je toch denken de die hedendaagse stukjes een bijbedoeling hebben.

izerina zei

De oude films van Sisi,daar zwijmelde ik bij en dat beeld houd ik maar vast

Judy zei

Keurslijf dus. Maar wat raar, die anachronismes in de film. Als er een reden voor is, zou dat wel duidelijker moeten zijn.

Iris Flavia zei

Wow. I want to see this movie - interesting!
I only know movies where she is the "silent, obedient" woman!

Iris Flavia zei

Rotkäppchen is on KIKA!! Now! In case you get that.

Céline zei

Helemaal met jou eens! Ik blijf bij Romy als Sisi!

biebkriebels zei

Dat klinkt inderdaad wel raar als je de geschiedenis zo anders brengt. Snap ook de bedoeling ervan niet.

mkekequilt zei

Tja, wij kennen Sisi natuurlijk alleen maar uit de film met Romy. En dat iemand haar leven verfilmt met allerlei vreemde gebeurtenissen, dat mag. Dat het je in verwarring brengt snap ik helemaal. Kon je er verder niks over vinden op Google?

Jolande zei

Veel films en series over Sisi op het ogenblik.
Deze film sla ik over.

KnutzEls zei

Had al afgesproken met schoondochter. Maar nu twijfel ik of zij dit nu wel wil of het Sisisprookje in stand wil houden.

Emie zei

Beide films lijken me de moeite waard. Ze zetten je aan het denken. Ik zag nooit de Sissyfilms en dat is dan misschien een voordeel.

Ferrara zei

Plakboeken vol had ik met de suikerzoete romantiek en met Romy Schneider. Spijt van dat ik ze niet heb bewaard. Ik had wel over deze film gelezen, niet gezien. Ben geen bioscoopganger.

Mrs. T. zei

Ik hoorde dat het inderdaad een bijzondere film is met elementen van het heden erin verwoven. Lijkt me wel heel bijzonder.

Kitty zei

Ik dacht bij corsage eerlijk gezegd meer aan een corset, waarschijnlijk door de foto. Kwam toch aardig in de buurt, hahaha. Ik vond Romy Schneider prachtig als Sisi maar had eigenlijk niet zo veel met de films. Deze film lijkt me wel boeiend.
Er zijn wel filmpjes op het www te vinden over dit soort 'missers', maar als het bewust is gebeurd geeft dat een heel andere kijk op de dingen.