Totaal aantal pageviews

vrijdag 21 oktober 2022

Straatnamen

 In een vreemde stad, let ik eigenlijk altijd wel een beetje op straatnamen. Geen idee waarom, maar vaak vind ik het leuk om uit te zoeken waarom een straat heet zoals-ie heet. 


Soms lijkt alles te kloppen. Zo wordt er Duvel verkocht in de Armeduivelstraat. In een Estaminet (café) genaamd De Arme Duivel. Dat vind ik mooi. 


En een klein beertje op nr.  7 in de Kleine Beer Straat, vind ik ook zeer geslaagd.


Sowieso zijn de straatnamen in Antwerpen anders dan bij ons en dat maakt het nou juist zo leuk.


En als je eenmaal kijkt, blijf je kijken. Steeds weer opnieuw:


Je raadt het al: we waren een paar dagen in Antwerpen. Wordt vervolgd

19 opmerkingen:

Iris Flavia zei

Sad street names. who wants to live there?. Here we have a "Kaiserstrasse" - but it´s an ugly one. Nothing of an Emperor at all. The Devil would be a more proper name, also as there is a center for families in trouble. And a kitchen for the poor.
Names once given obviously are history!

Sjoerd zei

Schitterend al die straatnamen, estaminet had ik nog nooit van gehoord...

izerina zei

Oh wat leuk.Daar zou ik nooit op letten

In de weer zei

Korte bril straat, ook zoiets.
Leuk allemaal die namen.

Judy zei

Wat ontzettend leuk! De straatnamen, en jullie uitstapje naar Antwerpen!

nicole orriens zei

Leuk zeg. Vooral die korte ridders intrigeert me. Zouden dat hele kleine riddertjes zijn geweest?

Nicole zei

@Nicole, of ze zijn maar kort ridders geweest :)

mar zei

Leuk om over Antwerpen te lezen.

Elizabeth zei

Ja, dat is inderdaad leuk om over na te denken!

Miriam zei

Als je goed kijkt zijn er in Nederland ook typische straatnamen of op zijn minst opmerkelijke. In de plaatselijke Utrechtse gratis krant wordt er elke week eentje uitgelicht. (DUIC) Maar ik weet er nog veel meer. Een goed idee om ze te fotograferen!

Mormorsweb.blogspot.com zei

Antwerpen is een heerlijke stad. Daar kwam ik vroeger graag (later ook wel hoor).

Els04 zei

Oh, vlak bij mijn werk dus! Fijn!

Jolande zei

Ik vind die nummer 7 in de Kleine Beer straat zó leuk.
Ik kijk ook wel regelmatig naar straatnamen, dat doe ik hier ook en dan probeer ik ze te vertalen.
Misschien ben je Jasmine wel voorbij gelopen :-)

biebkriebels zei

Nou dat zijn wel bijzondere namen, die Belgen toch.

sjannesblog.com zei

waarom weet ik niet precies, maar de straatnamen zijn wel echt Antwerps. Ben benieuwd naar het vervolg.

Marthy zei

Antwerpen, heerlijke stad.

Mevrouw Niekje zei

Ik heb in Rotterdam een aantal jaren in de landenbuurt gewoond. Ik woonde in de Zweedsestraat die eerst de Duitsestraat heette maar om bekende redenen na WOII werd veranderd.

Josephine zei

Enig al die voor ons bijzondere straatnamen. Maar ook heel
erg interessant om uit te zoeken waarom de straten die naam kregen.
Ben benieuwd nar het vervolg.....

Anoniem zei

Over de betekenis en oorsprong van Antwerpse straatnamen:
Kijk eens op: https://blog.seniorennet.be/fons2017/zoeken.php

Groet, TinekeD.