Totaal aantal pageviews

donderdag 13 oktober 2022

Twee broers drie levens

Alweer een paar maanden geleden schreef ik een blogje over Anton Pieck.  Hier  
Ik had toen net in het Anton Pieckmuseum gezien dat Anton een tweelingbroer had, Henri Pieck. 
En dat er een boek over de twee broers was geschreven.
Dat boek wilde ik graag lezen. 
Het leek me interessant om te zien hoe een tweeling met allebei veel talent, hoe die twee jongens,  totaal verschillende levens gingen leiden.

Ik reserveerde het boek, moest even geduld hebben, begon te lezen, legde het weer weg, pakte het weer enzovoorts.

De gedeeltes over Anton, waren goed te volgen. De spiongedeeltes over Henri nauwelijks. Ik snapte de helft niet.
Te ingewikkeld, te veel namen en (voor mij) ook niet erg interessant. Jammer. Misschien als ik wat beter was ingevoerd in de wereld van spionnen voor de tweede Wereldoorlog. Maar dat ben ik niet.

Wat wel duidelijk werd,  was nogmaals dat de verschillen tussen de broers groot waren. In hun levens dus,  maar ook in hun werk. Wat Anton maakte, dat zullen de meeste mensen herkennen. Maar werk van Henri denk ik niet. 
Henri was spion voor de Sovjet Unie en lid van de Communistische Partij Holland. Hij maakte bijvoorbeeld deze poster: 

Mijn man heeft een Pietje Bellverzameling en toen ik las dat Henri Pieck ook Pietje Bells had geïllustreerd, ben ik de kaften eens gaan bekijken en ja hoor, dit boek stond bij ons in de kast. 
En dat vind ik dan wel weer erg een mooi toeval!

12 opmerkingen:

Judy zei

Die spionnenwereld is natuurlijk expres niet zo doorzichtelijk. Wel heel interessant, die twee verschillende levens.

Sjoerd zei

Dat zou je van tweelingbroers eigenlijk niet verwachten dat ze zo apart van elkaar een ander leven gaan leiden.

Emie zei

Wat een goed gekozen titel heeft dat boek!

Iris Flavia zei

Yes, funny how siblings (or in this case even twins!) can be so different.
Same here.
And yes, what a great find!

In de weer zei

Dat is zeker een mooi toeval !

Ellen zei

Dat heb ik nooit geweten over de tweelingbroer. Het zal zeker geen een-eïige tweeling zijn als ze zo verschillend waren.

Jolande zei

Ik heb ook een paar Pietje Bell boeken, maar nooit geweten dat de tekeningen van de tweelingbroer van Anton Pieck waren.

miekequilt zei

Nu we net een spannende en vreselijke zaak hebben gehad over één man van een tweeling die een vrouw verkracht had, kijk ik nergens meer van op. Tweelingen blijven toch twee aparte mensen, hoeveel ze ook veel gemeen hebben, zoals hier een tekentalent.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Heel interessant.

sjannesblog.com zei

En zo kom je van het één in het ander!

Miriam zei

Eigenlijk ben ik wel benieuwd of het een 1-eiige of 2-eiige tweeling was. Weet je dat?

elly zei

Anton Pieck nou aan dat boek al ik dan maar niet beginnen. Volgens mij had hij ook een zus die ik jaren geleden leerde kennen toen ik als activiteiten begeleidster werkte in een verzorgingshuis. Evrouw van Laar vertelde dat ze een zus van hem was. Misschien las jij iets in dat boek over zijn zus 🤔😁