Totaal aantal pageviews

zaterdag 29 oktober 2022

Zomaar een beeld

 


Op de Handschoenmarkt in Antwerpen zagen we dit beeld. Marmer en kasseien ... ik vond het meteen mooi. 
Ik zag een kind met een hond en het lijkt net of er een dekentje over ze heen ligt. Zo mooi gemaakt, die golvende beweging vanaf de straat. 

Er hoort natuurlijk een verhaal bij. Dit zijn Nello en zijn hond Patrasche . 
Zij zijn hoofdfiguren uit een novelle uit 1872: A dog of Flanders. 

Nello is een arme jongen uit Antwerpen. Een wees. Hij woont bij zijn grootvader en samen vervoeren ze iedere dag melk naar de stad. Op een dag vinden ze een mishandelde en uitgeputte trekhond. Ze noemen de hond Patrasche en Nello en de hond worden vrienden voor het leven. 
Ondanks alles is Nello een gelukkige jongen.  Hij heeft een vriendinnetje, de dochter van een molenaar. Hij komt vaak in de kathedraal van Antwerpen, bewondert daar het altaarstuk van Rubens. Nello kan zelf ook goed tekenen en doet mee aan een tekenwedstrijd.  
Maar dan gaat er van alles mis. Grootvader overlijdt, de molen brandt af en Nello krijgt de schuld. De wedstrijd wint hij ook niet.  
En op Kerstavond is het genoeg geweest en slapen Nello en Patrasche voorgoed in . Ze worden de volgende morgen gevonden in de kathedraal. 

Zo'n verhaal dus, een drama.  
Ik ga nu maar eens kijken of ik dat boek uit de bieb kan halen. Het origineel, dat zal wel lastig zijn, maar er is ook een kinderboek. 

Nb: De kunstenaar die het beeld maakte is Batist Vermeulen. De Britse schrijfster van het boek heet Marie Louise de la Ramée oftewel Quida

19 opmerkingen:

Kitty zei

Wat een dramatisch verhaal, maar wel prachtig, zowel het verhaal als dit beeld.

Sjoerd zei

Met dit beeld leeft de jongen nog heel lang...

miekequilt zei

Wat een mooi van een lief kind met zijn hond. Prachtig gewoon. Hopelijk lukt het om het boek te pakken te krijgen. Laat je ons horen hoe het was?

Elizabeth zei

Wat een drama dat verhaal, maar wel ontroerend! Ik vind het een prachtig beeld...

Jeanette Renting zei

Prachtig gemaakt, mooi dat het echt in de straat is opgenomen.

Iris Flavia zei

Great sculpture and oh. Such a very sad story!

Nietzomaarzooo zei

Ontroerend mooi dit beeld.

Mormorsweb.blogspot.com zei

De verhalen uit die tijd...Dickens verhalen en het Franse "Alleen op de wereld" en ga maar door. Dan hebben we het tegenwoordig toch iets beter (in onze landjes). Prachtig beeld!

biebkriebels zei

Tragisch verhaal, maar wel een mooi beeld.

Judy zei

Wat een prachtig beeld, met de straat als dekentje! Ik hoop dat je het boek/verhaal vindt.

Mevrouw W. zei

Wat mooi gemaakt! Wel een zielig verhaal...

Ferrara zei

Mooi bedacht, de straat als beschermende deken. Ik vroeg me af waarom ik dit beeld nooit heb gezien in Antwerpen. Ik zie in mijn archief dat we er in maart 2016 voor het laatst waren. Dit beeld is van november 2016. Zo ontdek je ook dat de tijd vliegt.
OT: ik had je brievenbus gezien, blijkbaar heb je de reactie gemist.

Anita Willems zei

Oooo, prachtig en hartverscheurend tegelijk.
Bedankt voor dit verhaal. Ik ga ook op zoek naar het boek.

KnutzEls zei

Mooi verhaal, mooi beeld. Heb het wel gezien maar het verhaal erachter niet opgezocht. Jij gelukkig nu wel.

Emie zei

Wat een aandoenlijk beeld en een lekker drakerig verhaal.

sjannesblog.com zei

Wat een lief beeld. Zoiets zal er niet staan zonder verhaal en dat is natuurlijk dramatisch.

Mrs. T. zei

Prachtig beeld, maar wat een trieste geschiedenis.

Iris Flavia zei

It´s not my art, either and when a few days ago we were in the city... I had to see the fries shop, now I think it was either from your country or Belgium... it´s gone. So sad.
Thank you, too - Der gestiefelte Kater, of course I´ve seen that tale once! I forgot about it, but when you mentioned it...!

Els04 zei

Oh, mijn favoriete beeld! Vaak ga ik het even bezoeken en een foto nemen. De maker is (online) ook en lieve man!