Totaal aantal pageviews

zaterdag 1 oktober 2022

Pompoenen

Toen we deze week Groede boekten, vorig jaar in september, zei ik nog tegen de eigenaar dat het die week wrschlk mooi weer zou zijn. 
Omdat het bijna altijd mooi weer is als mijn Zeeuwse vriendin jarig is, op de 21e september. 
Ik wéét het, wij zijn al ruim vijftig jaar vriendinnen. Helemáál zeker is het nooit natuurlijk, maar het kwam deze keer goed: prachtig weer die dag. Een stralend begin van de herfst.
Mijn vriendin had een kroonjaar en dat zou ze in het weekend vieren met haar familie en gezin. Maar wij gingen 'naar de overkant' waar ze woont, op de dag zelf. 

We zaten heerlijk in het zonnetje, lunchten zeer toepasselijk  met pompoensoep en gingen daarna op pad, op weg naar... een pompoenkwekerij. 

Noord-Beveland, net buiten Geersdijk. En daar... nou, ik wist niet wat ik zag.


Pompoenen, pompoenen en nog eens pompoenen. Zelfs op het gordijntje op de zolder naast het toilet waren pompoenen. 
Ik zie hier op kraampjes langs de weg ook wel eens pompoenen, Leuk is dat, het ziet er zo vrolijk uit, zeker als het weer een beetje grauw is. Maar dít...




Deze flessen en hoe die groeien, dat vond ik nog het allermooist. 


We leerden ook heel veel over pompoenen. Wisten jullie bijvoorbeeld dat...

* ze oorspronkelijk uit Zuid-Amerika komen
* de Azteken repen pompoen droogden en daarna vermaalden tot meel om koeken van te bakken
* de Indianen van Noord-Amerika dat later ook deden
* het woord pompoen afkomstig is van het oud-Griekse woord pepo wat betekent door de zon gerijpt

Na de pompoenen gingen we nog even kijken op de Veerse Dam. Dat is de dam die het Veerse Gat afsloot. Een van de Deltawerken. 
We kwamen tot de conclusie dat we daar ook wel eens een paar dagen willen doorbrengen. Ik ben er vaker geweest hoor, maar dat is lang geleden en ik zag nu ineens weer hoe mooi het er is. 
Ach Zeeland...



20 opmerkingen:

anja zei

Mijn vader is de 23e jarig, en meestal slaat het weer de 22e of de 23e om, en is het opeens herfst. Jouw vriendin heeft net geluk op de 21e 🌞

anja zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Sjoerd zei

Dat zijn inderdaad heel wat pompoenen. Ik kan me voorstellen dat ze die om te bewaren drogen en geschikt maken om ook later te kunnen gebruiken.

Coby Breitner zei

Mijn jongste zoon nu net 19 jaar is van 29-09, op zijn geboortedag was het 30 graden. Dat hebben we daarna niet vaak gehad. Fijne dag, groetjes Coby

Judy zei

Een overvloed aan pompoenen, wauw! Mooi!

Iris Flavia zei

Beautiful pics!
We wanted to go to the farmer´s market today to get one (I don´t like them but Ingo does).
Sadly he doesn´t feel well and it´s raining.
So maybe next weekend - and I´ll take pics, too :-)

Kitty zei

Decoratieve en veelzijdige groente, die pompoen. Van de week een quiche ermee gegeten en vandaag pompoensoep maken. Ook lekker als curry.
Leuke weetjes ook trouwens :)

izerina zei

Heb je nog pompoenen gekocht?

Bertiebo zei

Izerina: nee. Mijn vriendin wel. Maar ik dacht: volgend jaar heb ik er een paar in de volkstuin

biebkriebels zei

Ze zien er mooi uit, maar ik vind ze niet lekker...

Elizabeth zei

Ja, heerlijk kleurrijk al die pompoenen. Ik heb gelezen dat dit jaar een heel goed pompoenenjaar was; in het voorjaar even nat en daarna een hele droge zomer zodat ze niet gaan rotten.

miekequilt zei

Wat een gezellig bericht weer. Ik houd ook erg van Zeeland en ben door jou weer enthousiast gemaakt om er weer eens heen te gaan.
De pompoenfoto’s vind ik geweldig. Mooi en lekker vind ik ze. Binnenkort maar weer soep van maken, heerlijk.

Miriam zei

De pompoenen zijn fantastisch om te zien en ook lekker om te eten vooral als soep, zoals jullie aten. Als je gasten hebt kun je pompoensoep serveren in de uitgeholde pompoen. Een mooi gezicht, al is het uithollen een aardig werkje.

Marthy zei

Zo leuk, al die pompoenen en dan al die soorten in verschillende kleuren. Mijn vader kweekte ze ook vaak, zomaar voor de lol en ze kregen gretig aftrek bij zijn kinderen die ze aten of voor decoratie gebruikten.

Emie zei

Tegenwoordig kan ik de smaak van pompoenen wel waarderen maar vroeger vond ik het wee en smakeloos. Het heeft wel wat nodig om er een beetje pit aan te geven als je ze wil eten.

In de weer zei

Ja het is nu de de tijd ervoor, niet meer te ontwijken.

Ferrara zei

Decoratief zijn ze zeker en als iemand mij soep serveert eet ik het met smaak op.

Jolande zei

Oh wat leuk al die verschillende pompoenen.
Ik ben gek op pompoen en hier is het eigenlijk het hele jaar door verkrijgbaar.
Jasmine heeft van de week pompoensoep voor ons gemaakt, ik maak ook graag pumpkinloaf en pumpkin spiced latte.

sjannesblog.com zei

Een waar pompoenenfestijn! Leuk!

www.hetkeetjevanlien.com zei

Leuk al die pompoenen, voor het ultieme herfstgevoel!!