Totaal aantal pageviews

maandag 10 oktober 2022

Sansevieria

De sansevieria is echt een plant waar je niet veel aan hoeft te doen. Je moet van goeden huize komen om de sansevieria te laten mislukken.

De sansevieria's op de foto, zag ik in Amsterdam. In mijn herinnering was het vroeger een plant die niet erg in trek was. 
Een sansevieria in je vensterbank, dat was not done.  In ieder geval niet in mijn eerste periode als plantenliefhebber, lees jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw. 
Ik zit nu in mijn tweede periode en de sansevieria is terug in de belangstelling en best modern. 
Ik heb er drie momenteel want ook mijn belangstelling en smaak zijn veranderd. Ze zijn mooi. 

In Gent zag ik ze zelfs op de muur. Nogal groot. Mooi gedaan. 


Ik ben er niet achter gekomen of het nou sanseveria of sansevieria is. 
En ik ben er ook niet achter gekomen wat nou de betekenis van deze mural is. Al kan ik best iets verzinnen met sluiers en starheid. 

Gelukkig heb ik wel ontdekt wie de kunstenaar is: Kitsune Jolene (Jolien De Waele, 1992)


Toch: linking to Sami's Colourful World

23 opmerkingen:

Sjoerd zei

Wij hebben er ook een drietal staan twee uit eigen kweek en een lage gekocht voor op het buro van mijn vrouw. Volgens de van Dale is het een Sanseveria. Maar beide namen worden gebruikt.

Iris Flavia zei

I have to admit.. I´v never heard of that plant.
Atm - and this is not a good one, I reckon with winter coming on... I have an avocado I try to grow from scratch.
It reaches for the water!
Beautiful mural!

Mevrouw W. zei

Ik weet nog wel dat wij de plant vroeger voornamelijk in België zagen. Daar was hij blijkbaar reuze populair, maar bij ons zag je ze niet, want waarschijnlijk te oubollig.

Bertiebo zei

Sjoerd: Volgens de woordenlijst Nederlandse taal zijn ze allebei goed.
Mevrouw W.: Ja, dat weet ik ook nog. Dat werd altijd een beetje belachelijk gemaakt

Judy zei

Ik ben er eigenlijk nog steeds niet dol op, sorry. Maar ik vind het wel leuk dat veel van de planten uit mijn jeugd ineens weer in de mode komen.

Petra1945 zei

Voor het geval je het niet wist: hun naam in het Nederlands is Vrouwentong(en)!

Emie zei

Net als Judy kunnen ze mij nog steeds niet bekoren, ook met een cactus heb ik niets. En plant moet kennelijk bij mij iets zachts uitstralen.

Lot zei

Sinds kort staat er weer een kleine in de vensterbank uit de plaatselijke stekkenruilkast.
De vorige was gaan bloeien, is echt erg mooi, een lange stengel met kleine bloemetjes die heerlijk ruiken, wel erg kleverig vocht komt eraf.
Daarna is de plant langzaam afgestorven.

Miriam zei

Het was vroeger echt zo'n "schoolplant" oftewel niet stuk te krijgen, hoe slecht je 'm ook verzorgt. Maar als je er wel goed voor zorgt, dan vermeerdert ie zich nogal snel. Zo hebben we er al een aantal weggegeven, want ze zijn inderdaad weer in trek.

Mormorsweb.blogspot.com zei

Weet je hoe ze hier genoemd worden? Schoonmoeders scherpe tong 😄

Mae Travels zei

I also remember them from an even earlier time -- before the 60s. I think that they always made good house plants, easy to grow, like philodendrons.

best... mae at maefood.blogspot.com

Anneke zei

Anneke heb nos steeds sanseveria’s van een stekje van mijn vader die overleden in 1982 ben er zuinig op al veel mensen er blij mee gemaakt !

Ferrara zei

Inderdaad niet stuk te krijgen. Ik weet niet beter of we hadden er vroeger thuis eentje staan, vooral omdat het een makkelijke plant was. Je ziet ze weer meer verschijnen. Ik ken ze onder de naam vrouwentongen.

Tom zei

...yes, I always thought of sansevieria as an old fashion plant. Now it is seen everywhere!

Kitty zei

Mooie mural!

Jolande zei

Hier zie je ze veel in de tuinen en daar moet ik toch zo aan wennen, want voor mij was het altijd een kamerplant.

sjannesblog.com zei

Wat betreft mijn groene-vinger-gehalte, dat heel laag ligt, zou ik deze sanseveria aan kunnen, maar van vroeger uit staan ze me tegen en dat is nog niks veranderd.

Charlie zei


Sanseveria, ook wel vrouwentong genoemd, maakt 's nachts nog meer zuurstof aan dan overdag. De plant is dus heel efficiënt om de luchtkwaliteit en je ademhaling te verbeteren. Dat ze haast niet dood te krijgen zijn, maken ze de perfecte partner voor wie geen groene vingers heeft. Dit vond ik op internet over de sanseveria!

Sami zei

I didn't know this plant by the name Sanseveria, I know it as "Mother in laws tongue".
I have some in the back garden, but I remember my Mom having them in the house many, many years ago. Thanks for participating in Monday Murals Bertie.

miekequilt zei

Ik vind de mural prachtig. Dacht dat het misschien met roddelen te maken had, want de Nederlandse naam is niet zo aardig, dat kun je in de andere reacties wel lezen.
Ik heb de plant hier in de kamer staan, maar na de op opmerking van Charlie denk ik dat hij naar de slaapkamer gaat.

In de weer zei

Vroeger stonden Sanseveria’s veel voor de ramen in cafe’s omdat ze schadelijke stoffen zouden opnemen.
Vrouwentongen werden ze ook wel genoemd vanwege de spitsheid.
Mooie muurschildering trouwens.

Janny zei

Ik vond ze vroeger ook ouderwets, maar nu heb ik er diverse staan, klein en groot en vind ik ze wel leuk.

Josephine zei

Ze staan bij mij ook al 25 jaar, niet stuk te krijgen.
In België noemen ze het Vrouwentongen, door de scherpte natuurlijk.
Zelf zeg ik altijd Sanseveria maar beide benamingen zijn juist.
Prachtige Mural!!!