Totaal aantal pageviews

vrijdag 15 november 2019

Koele Wateren (1)

In het Westfries Museum in Hoorn, waar ik sinds kort als vrijwilliger 'werk' is een nieuwe tentoonstelling.
En niet omdat die in 'mijn museum' is hoor, maar echt, eerlijk, ik vind het prachtig.
De schilderijen die er hangen, veertig in getal,  komen veelal uit het depot van het Rijksmuseum en zijn dus niet altijd te zien. Dat alleen al is bijzonder.
Dat water een hoofdrol speelt, zowel in de tentoonstelling als altijd en altijd in dit land en in ons leven, dát  maakt het  interessant.
Zal  ik maar meteen beginnen met mijn favoriete schilderij?


Dat is een schilderij  over  bevroren water. Een schilderij van Aert van der Neer uit 1655. Het heet Riviergezicht bij winter. Er is zoveel op te zien.


Als ik dienst heb, moet ik minstens een uur in de zaal zijn. We wisselen elkaar af,  want er moet daar onafgebroken toezicht zijn.
Ik probeer goed op te letten. De meeste mensen gedragen zich volkomen normaal, zoals dat hoort in een museum. Toch heb ik al twee keer iemand moeten waarschuwen. Tja, je mag er nou eenmaal niet met je vingers aan zitten. Ook niet om even iets aan te wijzen. En als je jonge kind dat doet, lijkt het mij dat je daar als ouders iets van moet zeggen. Zo niet, dan moet ik dat doen.

Maar dit terzijde. Als het even rustig is ga ik altijd nog even extra kijken naar dit doek.
De hele tentoonstelling ben ik trouwens al drie keer gaan bekijken. Gewoon in mijn eigen tijd bedoel ik.  Zo mooi vind ik het.
Ook de reacties van het publiek zijn lovend. 

Ik heb natuurlijk ook kunnen zien hoeveel tijd en zorg en aandacht er besteed is aan de opbouw. Ik had daar niet echt ideeën over, maar het is niet zo dat je even een schilderij aan een haak hangt en klaar.
En dan reken ik nog niet mee het nadenkwerk van tevoren. En het uitzoeken en het regelen en... en...

Wat ook leuk was: alle vrijwilligers waren uitgenodigd in de Oosterkerk voor de opening. Met interessante inleiders en een bijzondere film  We kregen ook allemaal het prachtige boek dat bij de tentoonstelling hoort.
Dat is toch geweldig hè.
Enfin, ik vind het voor deze keer wel genoeg. Maar ik kom er zeker nog eens op terug.
Wel vermeld ik alvast dat de tentoonstelling gratis is met de MJK en dan kun je ook nog de rest van het museum bezoeken. Te zien tot 16 februari.
(Wordt vervolgd, al weet ik nog niet wanneer)



15 opmerkingen:

nicole orriens zei

Ik kan me voorstellen dat je dat een mooi schilderij vind! Ik vind het ook een prachtig plaatje, en er gebeurt inderdaad van alles zo te zien.

Wieneke zei

Dat zijn schilderijen waar je een uur voor kunt staan en dan heb je nog niet alles gezien omdat er zoveel op gebeurt. Lijkt me prachtige tentoonstelling.

Marlou zei

Hey Bertiebo,

wat een mooi schilderij.
Er is zoveel op te zien...
Kan me best wel voorstellen, dat mensen wat dichterbij willen komen.
Maar... niet aanraken. Logisch!!

dagdag...
Prettig weekend van Marlou

klaproos zei

prachtig om te zien , je blijft er naar kijken hé, alleen ben ik niet voor honden op het ijs, er gebeuren al té veel ongelukken met ze, want ze weten niet wanneer het ijs dik genoeg is en verdrinken jammerlijk, maar mooi hoor, hier zou ik wel een puzzel van willen hebben voor de winteravonden :-)

biebkriebels zei

Ziet er goed uit, ik houd altijd van die ijs taferelen, zo leuk te zien dat de mensen toen ook al van schaatsen genoten, zo lang geleden...

Matroos Beek zei

Wat een leuke vrijwilligersjob! En ja, de schilderijen zijn heel stemmig. Ze spreken tot de verbeelding. Mooi.

Hanna zei

Dit is fantastisch! :)

KnutzEls zei

Dat moet toch met plezier werken zijn daar!

miekequilt zei

Wat leuk om daar te werken. Echt iets voor jou. En dit schilderij is zeker prachtig.

Mrs. T. zei

Nou, dat is volgens mij echt het perfecte vrijwilligerswerk voor jou. Wat leuk!

Marthy zei

Mooi hè, dat ze heel vroeger ook al zoveel ijspret hadden. Zo heerlijk Nederlands.

Judy zei

Uren kun je kijken naar dit schilderij, er gebeurt zo veel! Mooie tentoonstelling in jouw museum!

Alet Venhuizen zei

Ik vind dit ook een prachtig schilderij! En wat leuk dat je daar vrijwilligerswerk doet.

Ferrara zei

Wij gaan vast nog meer lezen en zien van het museum in Hoorn. Altijd een bezoek waard. Leuk dat je daar vrijwilliger bent, cursus nu helemaal op zijn plek, toch?

Bertiebo zei

Nou ja, mijn museum is een museum van de Gouden Eeuw. We zijn nog maar bij de Grieken.