Totaal aantal pageviews

zondag 3 november 2019

Toen en nu

Zomaar gratis mee te nemen, deze mooie kaart. Oud Amsterdam. De Nieuwezijds Voorburgwal is dit. Je ziet het Paleis op de Dam, rechts, met het beeld van Atlas. en links het prachtige postkantoor, waar nu een winkelcentrum is gevestigd. Nou ja, het is in ieder geval bewaard gebleven. Dat is fijn.

Ik probeerde op dezelfde plek een foto te maken. Is niet helemaal gelukt, want al zie je het niet, het was er ontzettend druk. Niet dat ik even midden op straat kon gaan staan op de juiste plek.
Maar toch leuk vind je niet?

PS: Mieke vroeg net naar het jaartal van de oude foto. Dat stond niet op de kaart en ik had het me ook niet echt afgevraagd. Ik dacht zo rond 1900. Nu heb ik serieus gegoogeld en ik denk dat mijn gok aardig klopt. De gracht die hier oorspronkelijk was, is gedempt in 1884 en de eerste tram reed er vanaf 1903. De foto moet dus van voor 1903 zijn en na 1884. 

18 opmerkingen:

izerina zei

Wat een rust vroeger

miekequilt zei

Wat goed gedaan. Leuk om te zien dat die twee markante gebouwen er nog staan.
Weet je wanneer die oude foto gemaakt is?

In de weer zei

Héél leuk !
Ik moest aan de Beatles denken ( zebrapad ) komt dat ik regelmatig het associatiespel met de kleinkinderen speel denk ik.

blauwruitje zei

Dezelfde plak maar toch heel anders. Mooie foto.

Marleen zei

Een wereld van verschil, maar toch heel goed vergelijkbaar. Mooie foto.

Bertiebo zei

Heb geprobeerd je vraag te beantwoorden, Mieke. Zie blog

Het lieve leven... zei

Nou je foto is goed gelukt! wat ontzettend leuk zeg om dit zo te kunnen vergelijken. Liefs Petra

Floor zei

Was toen nog lekker rustig op de weg. Maar het beeld is toch wel gelijk gebleven. Gelukkig is er nog veel bewaard en niet alles gesloopt.

Sjoerd zei

Ik zou dat gedeelte onmiddellijk weer autovrij maken. Dat maakt het een stuk gezelliger. Voor mij mogen alle stadscentra autovrij zijn.

biebkriebels zei

Dat is altijd leuk dat veel nog hetzelfde is gebleven, alleen het verkeer is vertienvoudigd.
Ook leuk al die hoeden en petten die de mannen voeger droegen.Meer mannen dan vrouwen op straat te zien.

Ferrara zei

Niet goed gelukt? Juist wel, vind ik dan. Het verschil tussen toen en nu, vooral op straat komt goed uit. Verder is het fijn dat deze gebouwen nog bestaan, hoewel het postkantoor aan de binnenkant wel erg veranderd is.

Nietzomaarzooo zei

Mooie foto's. Ik weet zeker dat de mensen op de eerste foto ook hebben verzucht dat het zo druk in de stad was geworden.

sjannesblog.com zei

Geslaagde poging, vind ik.

Judy zei

Mooi, die twee beelden bij elkaar!

Ineke zei

Prachtig de 2 foto's zo bij elkaar geplaatst. Kunstwerken zijn de gebouwen!

Happy Earl Grey zei

Prachtig, wat een leuk cadeautje. Oud en nieuw zo onder elkaar is toch wel heel leuk om te zien. Ik hou van oude foto's.

Marthy zei

Fijn dat die prachtige gebouwen bewaard zijn gebleven.

Onliemie zei

Heel leuk. En die foto van nu op gevaar van eigen leven! Dappere! ;-)