Totaal aantal pageviews

vrijdag 1 november 2019

Escober

Dat lijkt me eigenlijk best leuk, samen met iemand anders een boek schrijven. Jan Terlouw doet het met zijn dochter. En Esther Verhoef doet het met haar man Berry. Samen zijn zij Escober en samen schreven zij deze thriller: Overkill.
Het lijkt me ook best lastig trouwens, je moet ook maar net dezelfde ideeën hebben en natuurlijk ook juist niet dezelfde. En tegelijkertijd zin hebben om te gaan schrijven. En als je dan ook nog in hetzelfde huis woont...

Maar goed, dit boek dus.
Het is uit 2013 en ik scande de kaft al in 2016.
Dan zet ik zo'n scan alvast klaar in een blog. In concept. En dan kan het boek terug naar de bieb.
Vervolgens zakte het boek steeds verder in de lijst van nog te publiceren blogs en vergat ik het helemaal. Ik keek die lijst laatst eens door en zag Escober. Huh, wat was dat ook al weer?
Ik bekeek de scan van de kaft in het concept en had er nog niets bij geschreven. En toch wist ik het weer, vrijwel meteen. Dat zegt wat hoor, want er zijn boeken waarvan ik me bijna niks meer herinner na een paar jaar. Dit boek dus wel. Ik moest alleen de namen even opzoeken.

Het verhaal:
Ronnie Schut is een ex-militair, die in zijn carriere verschrikkelijke dingen heeft gezien. Hij heeft zich voorgenomen om criminelen die de dans zijn ontsprongen, die niet gestraft zijn voor hun misdaden,  zelf maar van kant te maken.
Zijn oude schoolvriend Reinier Muller is rechter, een geslaagd man met een vrouw en dochters en hij is op de hoogte.
Zo gebeurt het,  er worden dus mensen afgeslacht, maar op een gegeven moment gaat het mis met Ronny. Hij krijgt schulden en klopt aan bij zijn vriend, de rechter. Die dan dik in de problemen raakt natuurlijk. En er is een rechercheur, Mark Ceelen. Ook hij raakt zeer bij de zaak betrokken.

Als ik er nog meer van vertel, hoef je het boek niet meer te lezen, dus dat doe ik niet.
Het is een hard en heftig boek. Heel akelig eigenlijk. Maar ja, dat zijn zoveel thrillers.
Het is ook goed geschreven en spannend.
Toch verlang ik nu ineens een beetje naar Agatha Christie!




13 opmerkingen:

Judy zei

Hè ja, Agatha Christie. Er was natuurlijk wel altijd een lijk, of twee, maar het was nooit bloederig. Het ging om het oplossen van het raadsel. En je verdacht altijd de verkeerde. :)

izerina zei

Die hele harde boeken en ook tv series hoeft van mij ook niet meer.

nicole orriens zei

Ik snap je verlangen naar Agatha Christie helemaal. Daarin vinden ook moorden plaats, maar altijd in een keurige en sfeervolle Engelse setting met 'pantries' en tea.

Marlou zei

Hai Bertiebo,

Escober... twee schrijvers dus!
Lijkt me best ook wel moeilijk: samen schrijven.
Ik denk dat ik deze oversla. Krijg ook ineens een soort van Agatha-Christie-verlangen.
Mijn moeder had al haar boeken, een hele rij op de schoorsteen in haar slaapkamer.

Groetjes en prettig weekend, Marlou

.

schrijfselsvanmij zei

Ooit gelezen maar geen idee meer hoe/wat

Jolande zei

Vorige week las ik een Agatha Christie en nu best wel een hevige triller, ik vind het fijn om af te wisselen.

Sjoerd zei

Toch knap na al die jaren...

Floor zei

Dat verhaal komt me bekent voor, er is zo'n t.v. serie geweest met een soortgelijk verhaal.
Goed hoor dat je het nog wist. Ik kan ook gewoon boeken herlezen en dan is het weer helemaal nieuw voor me. Eigenlijk zou ik dan maar 10 boeken nodig hebben haha!

Marthy zei

Ik merk wel dat ik wat meer moeite krijg met harde boeken en films.

Marleen zei

Klinkt spannend. Bedankt voor de tip!

sjannesblog.com zei

Ik zou me echt niets meer kunnen herinneren van zo'n boek. Met jouw geheugen zit het nog goed!

KnutzEls zei

Nee, zo’n harde thriller laat ik liggen. Niks meer voor mij.

mirjam kakelbont zei

Van Escobar heb ik alles gelezen. Heerlijk leesvoer!