Totaal aantal pageviews

dinsdag 5 november 2019

Toch nog even terug

Toch nog even terug naar het Amsterdamse Begijnhof. Dat komt doordat ik er op weg naar de kunstgeschiedenis iedere week even loop.
Ik kan er ook omheen lopen, maar dat doe ik niet, het is er mooi in deze tijd van het jaar. Mooi en stil.
Begijnen, zo las ik, waren vrouwen, zoals Cornelia Arents. Vrome, katholieke, alleenstaande vrouwen die goede werken verrichtten, maar die niet in het klooster wilden leven.

De laatste begijn overleed in 1971, maar tot op de dag van vandaag wonen er alleen vrouwen in het hof.

En dan is er nog het zogenaamde Houten Huys, de voorgevel daterend uit ongeveer 1530.
Ik moet zoiets altijd even tot me door laten dringen: 1530. Dat is toch wat hè.
Ongelooflijk dat zo'n huis er nog gewoon staat.
Gerestaureerd natuurlijk, maar toch.
En dan is het niet eens het oudste huis van Amsterdam. Dat staat namelijk in de Warmoesstraat.
Het is  ook bijzonder hoe men tot zo'n datering komt.
Dat heet  dendrochronologie. Houtmonsters dateren aan de hand van de groeiringen in het hout.
Wetenschap mensen, wetenschap.
Tot voor kort had ik van die dendrodinges nog nooit gehoord. Maar nu wel en ik vind het zeer interessant.

Verder heb je nog de Begijnhofkapel.
En er is een muur met een aantal oude gevelstenen. Met bijbelse voorstellingen.
Voor gevelstenen moet je trouwens niet bij mij zijn hoor. Klik bij blogvriendin Ferrara maar eens op Gevelstenen van overal. Je weet niet wat je ziet.

Toch, het allermooist, is het Begijnhof zelf.   Het is maar een kleine omweg als je toch in het centrum van Amsterdam bent.






15 opmerkingen:

KnutzEls zei

Een plek om even weg te dromen. Zo mooi!

Judy zei

Een uniek plekje! Mooi!

sjannesblog.com zei

In de herfst krijgt het nog iets extra's, mooi!

Marlou zei

leuk, dat jij kunstgeschiedenis doet en elke keer Begijnhof "meeneemt"
Mooie stille plek!

Nietzomaarzooo zei

Mooie plek om even rustig te worden.

Sjoerd zei

Een stukje geschiedenis wat we niet mogen vergeten.

Jeanette Renting zei

Mooi dat je het nog eens laat zien, nu sla ik het op.

Ferrara zei

Niets aan toe te voegen. Aardig dat je verwijst naar de website.

Onliemie zei

Ik ben gek op Begijnhoven. Op dat van Leuven, Lier, Brugge... De echtgenoot zijn grootmoeder heeft een tijdje in het Begijnhof van Lier gewoond. Dat schept een beetje een band. Voor hem is dat helemaal pure nostalgie.

Matroos Beek zei

Prachtig. Begijnhoven blijven tot de verbeelding spreken.

mirjam kakelbont zei

Zo mooi! Ik zou er ook niet omheen lopen. Dat houten huis, de gevelstenen...Alsof je in een dorp in een stad staat. Leuk je nieuwe weetjes!
Lieve groet.

miekequilt zei

Mooi hoor. Vroeger kwam ik vaak in Amsterdam en ging daar altijd even kijken. Tegenwoordig trekt de stad me niet, maar ik geniet van jouw verhalen.

Marleen zei

Mooi zo in de herfstkleuren.

Mrs. T. zei

Ik vind dat zo tof, zulke hofjes.

Marthy zei

Mooi, het begijnhof in herfstkleuren.