Totaal aantal pageviews

woensdag 27 november 2019

Victoria (Street)


Ook deze keer maakten we een uitstapje naar een andere plaats.
By train.
We gingen naar St Albans. En daar gingen we kijken onder leiding van een gids. Kijk hier zie je haar.
Ze had er zin in. Het was een schooljuf, dat dacht ik meteen. Ons kent ons.
Later bleek het inderdaad zo te zijn.
Maar goed, ze woonde zelf in St Albans en pikte ons op bij een metrostation in London.
Zo'n gids weet heel veel te vertellen, natuurlijk de belangrijkste zaken uit zo'n oude stad en St Albans is echt heel erg oud, maar ook dingen die je niet zou weten, zonder gids.
Zo liepen we bijvoorbeeld door twee straten.
Helemaal geen bijzondere straten. Maar de gids weet er dus toch,  al lopend en op weg naar het doel,  wat bij te vertellen. 

Victoria was natuurlijk wel duidelijk. Maar Beaconsfield kende ik niet. Dat klopt ook wel, want hij was eigenlijk Benjamin Disraeli en van hem had ik wel gehoord.
Hij was prime minister in Victoria's tijd en zij was erg op hem gesteld. Ook doordat ze allebei dol waren op Albert.
Enfin, toen Albert dood was, verdiepte zich de vriendschap en verleende Victoria  Disraeli de titel: '1e Earl of Beaconsfield'.
'De vriendschap was dus geheel wederzijds', vertelde de gids. 'Maar Lord Beaconsfield  kreeg er ook wel eens een beetje genoeg van'.
Op zijn sterfbed, wilde Victoria hem nog graag een keertje bezoeken.
Echter,  Lord Beaconsfield weigerde dat bezoek.
'Don't take that woman in',  schijnt hij gezegd te hebben. 'Ze komt niet voor mij, ze wil echt alleen maar dat ik straks de groeten doe aan Albert'.

Foto gegoogeld en gepikt op en van Internet
 Dit soort verhalen, daar smul ik van. Ik onthoud ze vaak beter dan iets dat heel serieus in een gids staat.


15 opmerkingen:

Judy zei

Inderdaad leuk, dit soort verhalen!

nicole orriens zei

Zo'n verhaal is inderdaad leuk om te horen. Het geeft net wat extra's.

KnutzEls zei

Van dat soort feuten kan ik genieten.

KnutzEls zei

Feiten, sorry

Nietzomaarzooo zei

Het maakt het verhaal net wat geloofwaardiger en menselijker.

Marthy zei

Een echt goed gids is heel fijn, die kunnen verhalen vertellen om van te smullen.

lien zei

Wat leuk zo'n enthousiaste gids!

biebkriebels zei

Zulke verhalen zijn leuk om te horen!

Sami zei

That is an interesting story and quite funny too. A good travel guide is invaluable.

miekequilt zei

Wat een heerlijk verhaal.

Sjoerd zei

Die verhalen zijn inderdaad makkelijker om te onthouden, ook smeuïger...

willy zei

waar of niet waar

een goede gids moet een verhaal vertellen

groeten

Neeltje zei

Leuk, zo'n gids!

Marleen zei

Een gids weet meestal net iets meer te vertellen. Leuk, ze ziet er ook enthousiast uit.

Mrs. T. zei

Ach gossie, wat een quote zeg. Ik heb zo genoten van de serie Victoria!