Totaal aantal pageviews

vrijdag 8 november 2019

Proeverij

In het Joods Historisch Museum was een tentoonstelling, die we wilden zien. Maar we vonden er niet veel aan.
Tja, dat kan gebeuren. Geen probleem met de museumjaarkaart. Er in en er weer uit.
Bovendien kom ik graag in dat museum, ik zei het al vaker, vanwege de gemberboterkoek en de gemberbolussen.

En toen bleek er ook nog een proeverij te zijn van Joodse hapjes. En precies op het moment dat we daar binnen liepen. Ja, dat hoef je mij geen twee keer te vertellen natuurlijk. Ik schoof aan!

Marjan Giljamse had een grote hoeveelheid Joodse kookboeken mee en zij vertelde een en ander over de Joodse keuken.
Over de spijswetten. Dat vlees en melk niet tijdens één maaltijd gebruikt mogen worden en dat er ook verschillend servies en bestek en verschillende pannen nodig zijn.
Over welke dieren wel  en welke niet gegeten mogen worden.
En over het feit dat er eigenlijk niet echt een Joodse keuken is. Afgezien van die regels dan.  En er zijn natuurlijk tradities.
Maar verder wordt overal  anders gekookt. Joodse gemeenschappen zijn verspreid over de hele wereld.

En ondertussen mochten wij proeven. Matzes natuurlijk, charosset. Amsterdamse uien. Sukade, iets met vis.
Het was een leuke, leerzame en lekkere proeverij.
Ik moest terug denken aan onze reis naar Israel. Daar heb ik echt een heleboel herinneringen aan. Mooie herinneringen. Maar nou net van het eten herinner ik me bijna niets.
Alleen de falafelballetjes, die weet ik nog. Ik had die tot die reis nog nooit gegeten en vond ze heerlijk. Maar ik ben er ook een keer goed ziek van geweest.
Ik dacht aan mijn moeder, die altijd als ik een beetje ziekig was, kippensoep maakte. 'Hier', zei ze dan, 'Hier is een bordje Joodse penicilline'.
En waarachtig, het hielp altijd.

19 opmerkingen:

sjannesblog.com zei

Dat was een tref, leuk!

Onliemie zei

Haha, ja die falafelballetjes. Heerlijk hé. Wij aten die voor het eerst bij onze tante in Egypte. Onze zoon van toen 11, at er wel meer dan 10. Ziek dat ie geweest is. Niet te doen. Tegenwoordig komt dat hier vaak op tafel omwille van onze meestal vegetarische gerechten. We blijven ze geweldig lekker vinden. Van al het andere wat je opsomt heb ik nooit eerder gehoord. Ben blij dat ik niet joods ben. Wat een gedoe en wat een extra werk in de keuken. Maar och ja, die vrouwen krijgen daar vast routine in en dan zal het allemaal best wel meevallen.

Emie zei

Wat zou ik graag nog eens naar Israël gaan. Ik schreef er als middelbare scholier een werkstuk over maar het is er nooit van gekomen. Terwijl er serieuze plannen waren voor een half jaar kibboets. Soms loopt het leven anders. Gelukkig ken ik wel de troostrijke en versterkende kippensoep.

anja zei

Iets met vis: Gefillte Fisch?
Erg lekker!!

nicole orriens zei

Dat lijkt me inderdaad fijn aan zo'n museum jaarkaart. Het maakt het laagdrempelig om naar een museum te gaan en dan geeft het ook niet zo als het tegenvalt. Wat leuk van die proeverijen ook!

Marlou zei

Hoi Bertiebo,

nou... ook toevallig... ik ga over een uurtje naar het JHM.
Er is een documentaire over Bauhaus.
De "Witte stad" , die ik in Tel Aviv heb bewonderd...
Heerlijk... de joodse keuken.
En de Joodse penicilline raad ik iedereen aan met verkoudheid of wat dan ook.
Helpt altijd, alleen niet tegen een gebroken arm of zo hahaha...

Dagdag!
Groetjes van Marlou

.

Judy zei

Oh heerlijk, met je neus in de boter!
Kippensoep schijnt echt te helpen heb ik wel eens gehoord. Ik bedoel wetenschappelijk bewezen.

Sjoerd zei

Vreemde smaken proeven wil ik ook wel. Maar zo zweren sommigen bij bijvoorbeeld bij Cous Cous, en daar vind ik dan weer niets aan. Proberen doe ik alles... Zelfs slakken. En die vind ik dan wel lekker.

biebkriebels zei

Wat leuk, wij zitten daar ook soms, mijn man ook voor de gemberbolus, maar daar ben ik weer geen liefhebber van.

Nietzomaarzooo zei

Mazzeltov! Die soep helpt echt (ook voor moslims is mijn ervaring).

Wieneke zei

Met je neus in de Jiddische keuken vallen. Bofkont! Ik heb wel eens gehoord dat in plaats van zout deze keuken suiker gebruikt en dat geeft natuurlijk weer een geheel ander zicht op de smaak.
OT: Heb jij meegekregen dat er een bijzondere tentoonstelling is in de Beurs van Berlage? Iets met piepkleine kunst ;-) Of ben je er al geweest en heb ik het verslag gemist?

Pippa's Hus zei

Mmmm lekker! XX Esther

Bertiebo zei

Nee, heel toevallig ben ik gisteren geweest. Morgen verslag

Marthy zei

Net terug van een paar dagen Parijs waar we in de Joodse wijk een broodje falafel aten, heel lekker.

Marleen zei

Erg leuk, zo'n proeverij. Fijn om dingen uit te proberen.

miekequilt zei

Wat hebben jullie geboft. Leuk om zoiets mee te maken. De balletjes aten wij vroeger vaak, in een Israëlisch restaurantje in Haarlem. Ik moet er nu ineens aan denken, was een mooie tijd.

Rianne zei

MIjn moeder had dat ook met kippensoep. Daar knapt een mens van op.

blauwruitje zei

Lekker en interessant ook!

In de weer zei

Joodse penicilline, geweldig, nog nooit gehoord. Wel van de kippensoep nattuurlijk. Maak ik ook altijd bij verkoudheid, heerlijk.