Totaal aantal pageviews

donderdag 28 november 2019

St Albans

 ...  And St Albans is not far away... dat is een regel uit een liedje en ik kan me maar niet herinneren welk liedje en ook niet van wie. Ik dacht eerst Cat Stevens, maar die is het geloof ik toch niet. Wel uit die tijd.
Het blijft maar in mijn hoofd zitten.

Maar goed, ik was er dus echt.
St Albans was inderdaad not far away. Ongeveer 20 minuten met de trein vanuit London.
Een leuke oude stad vond ik het. Er was die dag een grote kerstmarkt, die wij grotendeels niet hebben gezien.
We gingen er rondwandelen en bezochten tenslotte de kathedraal van St Alban.
Die Alban, dat was me er een.
Hij leefde in de 3e of 4e eeuw.
In Verulamium, een plaats aan het riviertje de Ver.
De Romeinen waren daar toen aan de macht.
Nou, die Alban ontmoette een christelijke priester, die werd vervolgd.
Hij was diep onder de indruk van de man,  bood hem onderdak en werd zelf ook maar meteen christen.
Toen de Romeinen naderden, trok Alban de jas van die priester aan, waardoor híj werd opgepakt en niet de priester. Alban kwam voor de rechter en kreeg de doodstraf, onthoofding.
Hij werd naar de executieplaats geleid, kreeg onderweg dorst, bad tot God en ja hoor, er ontsprong een bron aan zijn voeten. En er groeiden rozen, ja rozen ook.
Hoe dan ook, op die plaats werd een kerk gebouwd en later een abdij.
In de loop der eeuwen  werd er gesloopt en vernietigd. vervallen en hersteld en nu staat er weer een hele nette kathedraal. Een hele grote ook.

Wij bezochten er de schrijn met de overblijfselen van Alban. Ja, we waren er nou toch.

Die schrijn wordt nog steeds door vele pelgrims bezocht.
Enfin, zo kon het gebeuren dat wij ook nog even echt pelgrim werden. We kregen zelfs een echt pelgrims-insigne.

Nog veel leuker was dat er in de kerk, in een zijbeuk,  een bijeenkomst van de plaatselijke elite aan de gang was.
Iets met een jaarlijkse traditie, maar wat nou precies werd me niet helemaal duidelijk.
Maakte me trouwens helemaal niet uit hoor. De mensen zagen er prachtig uit en wilden best op de foto. Leuk om daar even rond te mogen kijken. En zo had ik toch mooi weer twee hoeden te pakken.
De functie van de man ken ik niet, maar mevrouw vertelde me dat ze de burgemeester van Hertford is.



16 opmerkingen:

Sjoerd zei

Zo maak je nog eens wat onverwachte dingen mee. Dat maakt zo'n dag toch extra aantrekkelijk.

miekequilt zei

Wat een leuk idee om vanuit Londen een andere plaats te bezoeken. En natuurlijk zie jij een leuke bijeenkomst in die kerk. Enig. Het liedje ken ik niet. Ben benieuwd of iemand het herkent.

sjannesblog.com zei

Geweldig, zo op en top Engels!

biebkriebels zei

Die Engelsen hebben toch allerlei tradities waar we geen weet van hebben.

schrijfselsvanmij zei

Engelsen en hun tradities, grappig

Jeanette Renting zei

Mooie foto van die mensen, ze stralen echt uit dat ze die kleding met plezier dragen.

Marion van de Sande zei

Ik vermoed dat het íets anders zit met de songtekst. Al Stewart zong het nummer The Swiss Cottage Manouvres waarin de woorden zitten: You know that St. Albans is miles away.

Zeker vanwege de naam Stewart (Al of Cat) vermoed ik dat je toch dit nummer bedoelt.

Judy zei

Indrukwekkende kostuums van die mensen!
Mooie kathedraal!

Nietzomaarzooo zei

Interessant verhaal achter St Alban(s). Weer wat geleerd. En heerlijke foto.

Kitty zei

Ik heb gezocht maar niet gevonden, Het liedje van Al Stewart heb ik geluisterd maar er rinkelde geen belletje, behalve dan in het liedje zelf, haha. Het moet toch wel uit “mijn” tijd zijn....

Bertiebo zei

Yeah, Marion...that's it! Ik ben aan de studie maar heb gauw even geluisterd in de pauze. Al Stewart. Ik denk dat we de plaat nog wel hebben.vanavond meteen op zoek. Al Stewart daar hield ik van, vroeger. Dankjewel

Bertiebo zei

Het is echt dat liedje, Marion had gelijk

miekequilt zei

Het liedje ken ik niet, maar Helene Hanff schreef een ontzettend leuk boek over de boekwinkel in de tweede regel van het liedje. Hoort bij mijn favorieten!! 84 Charing Cross Road.

Marleen zei

Wat een mooi verhaal. Leuk en interessant om te bezoeken!

Marthy zei

Leuk, die plechtige mevrouw en mijnheer met die deftige hoeden.

Bertiebo zei

@Mieke: Ik ga meteen op zoek, hoe leuk!