Totaal aantal pageviews

zaterdag 20 juni 2020

Groôsk

Voor de mensen die hier nog niet zo lang lezen: ik verzamel namen van huizen.
Soms maak ik er een foto van, maar altijd noteer ik de namen.
Toen we nog een auto hadden, lag daarin altijd een schrift paraat.
Lange lijsten heb ik. Echt waar.
Het is ook niet iets van de laatste jaren, ik deed dat al ver voor ik ooit van bloggen had gehoord.
Maar nu ik bijna nergens meer kom zie ik natuurlijk ook niet zo veel meer. Tenminste dat dàcht ik.
Ik dacht dat ik hier in de omgeving alles wel zo'n beetje had gezien op dit gebied.
Maar niets is minder waar. Gisteravond vond ik er zomaar drie.
Dit is wel een mooie vind je niet?
Een bijkomend voordeel van kijken naar namen van huizen is, dat je ook de huizen of boerderijen beter bekijkt.
Gisteren zag ik ook een Luctor et Emergo. Nog nooit gezien hier in de buurt. De naam noteerde ik vaker, zes keer. Maar dat was allemaal in Zeeland.

Prachtige boerderij, deze. Uit 1867
De andere namen van de laatste tijd?
Oh ja en ik zag nog  Huize Familiezweet. Maar daar heb ik geen foto van gemaakt.
De laatste vind ik ook leuk


Groôsk, dat is Westfries voor trots. Ik denk trouwens ook in andere dialecten. De eigenaar stond buiten en vertelde dat hij er ook echt trots op is en bovendien Groot heet, wat het extra leuk maakte, vond hij.

27 opmerkingen:

izerina zei

Dat is een extraatje,als je weet,waarom een huis die naam heeft

klaproos zei

:-) geweldig wat een leuke bezigheid is dat toch,
ik denk dat je op de vierkante meter kunt genieten bertie, mensen zien veel meer dan ze wel denken

Emie zei

Rotterdammers zijn groos op hun stad.

Marleen zei

Heel erg leuk. Vooral de eerste is een opsteker.

Judy zei

Leuke namen allemaal. Soms vraag je je af hoe ze erop gekomen zijn.

Sjoerd zei

Het heeft wel wat, hier zie je het niet zo heel veel. Overigens is trots in het Limburgs gruëts...

sjannesblog.com zei

Namen van huizen zet je altijd aan het denken, grappig is dat. Mooi om ze te verzamelen.

Willy zei

Leuk om dan toch weer een paar nieuwe namen te ontdekken.

Bleubeard and Elizabeth zei

I hope my translator did a good job interpreting this. I've never seen a house name on any of the houses in my state. I might see the name on a commercial building, but not a person's home. Glad you shared these with us, because this was all new to me.

Jolande zei

Leuk dat je toch nog nieuwe namen hebt kunnen vinden.
Ik maak ook vaak foto's van namen van huizen en vraag me dan ook af waarom een huis nou zo heet.
Groosk ken ik, maar ik heb dan ook jaren in die contreien gewoond :-)

Nietzomaarzooo zei

Ik ken Groosk dan weer niet. Leuk zo'n verzameling. Neemt ook weinig ruimte in beslag.

Mevrouw W. zei

Bij ons is groos ook trots. Ik heb altijd gedacht dat het een typisch Zeeuws woord was, maar dat is het dus blijkbaar niet.
Leuk al die namen!

Ageeth Mooij zei

Leuk! Wat mij intrigeert is het model van het bord waarop de eerste spreuk staat!

Iris Flavia zei

In Northern Germany they also have names on some houses. Here I don´t think they have. It´s rather the year it was built.
Nice idea to name a house.

memvan7 zei

In het Fries is het grutsk

Jeanette Renting zei

Net als Ageeth, zat ik ook te kijken naar de vorm van het eerste bord. Het lijkt een beetje een bus....

Marga zei

Sinds we in de Kreeftenstraat wonen, heeft ons huis ook een naam: De Zwaaikom. We wonen in een doodlopende straat, aan een pleintje, daar komen veel auto's "zwaaien" om de straat in of uit te rijden. Een zwaaikom is een soort uitstulping in een kanaal of riviertje om met de boot te zwaaien, om te keren of een tegenligger te laten passeren.

Bertiebo zei

Ja dat zag ik ook. Vreemd

Onliemie zei

Ik ga er ook eens op letten. Alleen denk ik dat dat in Vlaanderen veel minder gebruikelijk is. Toen ik jong was, zag je het nog wel eens op een villa maar geen enkele nieuwbouw krijgt volgens mij nu nog een naam. Dan spreek ik uiteraard voor Vlaanderen.

Marthy zei

Mijn moeder gebruikte ook het woord groos.

elly zei

Wat een leuk idee

miekequilt zei

Wat leuk, al die namen. Ik vind de leukste namen , degene die samengesteld zijn uit namen van de bewoners. Dan kan je lekker bedenken hoe de inwoners heten.

Ferrara zei

Leuk item. Ik let er wel op, maar doe er niets mee. Prachtige schoorsteen op de stolp.

anja zei

Ik kijk vaak naar andere dingen, zoals op de eerste foto, die bogen boven de geruite ramen, met die gekleurde tegeltjes, en zelfs de beertjes onder de vensterbank erboven zijn geschilderd. En ik begrijp heel goed dat meneer (de) Groot trots is op zijn huis (ik denk dat het vroeger 2 huisjes zijn geweest), geboren in Rotterdam zeg ik groos.

Els04 zei

tof!

Unknown zei

LEEF HET IS LATER DAN MEN DENKT.
mijn vader Jan Pronk toen wonende in de Zuidermeer riep dit vroeger menig maal. Ik heb zo in de begin jaren deze spreuk in een hardhouten deel gehakt en het aan onze woning gespijkerd.de spreuk is onze familie spreuk geworden en proberen zoveel mogelijk te leven!. De boerderij waarop hij nu hangt is van m'n broer. En er hangt nog zo'n spreuk in Tsjechië. Een anekdote over dit bord:m'n vader stond in de voortuin te schoffelen toen er een wielrenner langs reed en hij keerde om en vroeg m'n vader hoe laat het was. M'n vader keek op zn horloge en zei de man hoe laat het was. Waarop de wielrenner zei hé het is later dan dat ik dacht. En reed met een grote glimlach snel weer door. Een paar minuten later had vader Jan hem door en schatterde het uit. M'n vader was een harde werker, een pracht van een kerel die enorm van het leven geeft genoten. Groet Nick Pronk

Unknown zei

Begin jaren 70 heb ik het originele bord gemaakt.